Rusza budowa kolejnych przystanków Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej

KATEGORIA: INWESTYCJE / 9 czerwca 2022

Przystanek Rzeszów Dworzysko - pracownicy na budowie, widać konstrukcję peronu i przejścia podziemnego
Fot. Paweł Urbańczyk/PKP PLK

Rozpoczyna się budowa kolejnych przystanków dla Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej na trasie z Rzeszowa do Dębicy i Przeworska oraz na linii do Kolbuszowej. W ramach inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. na Podkarpaciu powstanie 14 przystanków dla PKA. Cały projekt ma wartość blisko 300 mln zł.

- 13 czerwca ruszają prace przy budowie następnych przystanków na Podkarpaciu - zapowiada Dorota Szalacha z PKP PLK.

Na linii kolejowej nr 91 z Rzeszowa do Dębicy i Przeworska budowane będą przystanki: Sędziszów Małopolski Wschodni oraz Rzeszów Północny Baranówka. - W toku jest już budowa nowych obiektów Rzeszów Dworzysko i Rzeszów Wschodni. Podróżni zyskają cztery dodatkowe przystanki na tej trasie - wyjaśnia Szalacha.

Na linii nr 71 z Rzeszowa do Kolbuszowej rozpocznie się budowa trzech nowych obiektów, które zwiększą możliwości podróży pociągiem: Kolbuszowa Górna, Głogów Małopolski Osiedle Niwa i Rzeszów Północny.

- Dodatkowe miejsca zatrzymywania się pociągów zwiększą dostępność komunikacyjną mieszkańców. Lepsze będą warunki przejazdów szybką koleją aglomeracyjną. Zakres robót na trasie Rzeszów – Kolbuszowa obejmie również budowę dodatkowych peronów na stacji Kolbuszowa i na przystanku Zaczernie oraz dwóch mijanek - informuje Dorota Szalacha.

Przystanek Sędziszów Małopolski Wschodni - będzie zlokalizowany w bezpośrednim sąsiedztwie przejścia pod torami przy ul. Księżomost. - Dwa wysokie, 200 m perony z elementami małej architektury zapewnią komfort podróżnym. Komunikację na perony ułatwią bezpieczne, ogrodzone dojścia w postaci chodników - mówi Szalacha.

Przystanek Rzeszów Północny Baranówka - także z dwoma peronami, przewidziano w rejonie wiaduktu kolejowego nad ul. Miłocińską.

Przystanek Kolbuszowa Górna - znajdzie się w rejonie przejazdu kolejowo-drogowego w ciągu drogi Kolbuszowa Górna – Wojków

Przystanek Głogów Małopolski Osiedle Niwa - jego lokalizację zaplanowano wzdłuż drogi krajowej w rejonie przejazdu kolejowo-drogowego, w ciągu ul. Jana Pawła II

Przystanek Rzeszów Północny - zostanie wybudowany w pobliżu przejazdu kolejowo-drogowego przy ul. Miłocińskiej.

Przystanek Rzeszów Dworzysko - widać konstrukcję nowego peronu
Fot. Paweł Urbańczyk/PKP PLK

Będzie zastępcza komunikacja autobusowa

Prace wymagają zmian w organizacji ruchu pociągów. Informacje o zmianach uwzględnione zostały z wyprzedzeniem w rozkładzie jazdy. Od 12 czerwca przewidziano zastępczą komunikację autobusową za 10 pociągów Polregio na odcinku Rzeszów Główny – Sędziszów Małopolski.

Autobusy zastępcze przewidziano również na jednotorowej trasie Rzeszów – Kolbuszowa, w tym do końca lipca br. na odcinku Głogów Młp. – Kolbuszowa, a od 1 sierpnia do 3 września na odcinku Kolbuszowa – Rzeszów Główny. Szczegółowe informacje są w aplikacji i na portalpasazera.pl.

Oprócz czterech nowych przystanków na linii z Rzeszowa do Dębicy i Przeworska oraz trzech w stronę Kolbuszowej, dostępność komunikacyjną zwiększą nowe obiekty również na innych trasach, wykorzystywanych przez Podkarpacką Kolej Aglomeracyjną.

Na linii z Rzeszowa do Strzyżowa w budowie są przystanki: Rzeszów Galeria, Rzeszów Osiedle Dąbrowskiego, Boguchwała, Lutoryż i Żarnowa.

- Ponadto PLK wybudują blisko 5 km połączenie do lotniska w Jasionce z nową stacją Port Lotniczy Rzeszów. Na trasie będzie przystanek Park technologiczny - informuje Dorota Szalacha.

Niedawno władze Rzeszowa ogłosiły przetarg na zaprojektowanie i wybudowanie parkingów oraz dojść do istniejących i nowoprojektowanych przystanków realizowanych w ramach Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej. Pisaliśmy o tym TUTAJ.

Infografika ze schematem Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej. Autor ERMAT GROUP
Fot. PKP PLK

Projekt za 300 mln zł

Budowa i modernizacja linii kolejowych oraz infrastruktury przystankowej, to zadanie PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. za blisko 300 mln zł netto, które jest częścią szerszego projektu, realizowanego przez Województwo Podkarpackie pn. „Budowa Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej – PKA.

Współfinansowanie inwestycji jest ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Dofinansowanie unijne wynosi 209,6 mln zł. Zakończenie prac planowane jest w trzecim kwartale 2023 r.

Celem przedsięwzięcia jest zwiększenie częstotliwości kursowania pociągów na trasach: Rzeszów Główny – Strzyżów n/Wisłokiem; Rzeszów Główny – Dębica i Rzeszów Główny – Przeworsk; Rzeszów Główny – Kolbuszowa oraz Rzeszów Główny – Port Lotniczy Rzeszów Jasionka.

Pierwsze pociągi w ramach PKA rozpoczęły kursowanie od stycznia 2021 roku na trasach Rzeszów – Przeworsk – Rzeszów (linia 91), Rzeszów – Dębica – Rzeszów (linia 91) oraz Rzeszów – Strzyżów – Rzeszów (linia 106) w ograniczonym zakresie z powodu braku mijanek, które są teraz budowane.

W styczniu br. na podkarpackie tory wyjechało dodatkowo 26 pociągów Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej w relacji Rzeszów – Kolbuszowa - Rzeszów. Było to możliwe dzięki zakończeniu prac związanych z elektryfikacją linii 71 oraz zakupom nowego taboru. Teraz w ciągu doby kursuje w sumie 100 pociągów, które uzupełniają ofertę regionalnych pociągów wojewódzkich. Ostatnim etapem, który ruszy po wybudowaniu nowej linii kolejowej do lotniska w Jasionce, będzie połączenie w relacji Rzeszów – Jasionka – Rzeszów.

Red.

  

Redaktor naczelny: Barbara Kędzierska
Wydawca
"Siedem - Barbara Kędzierska"
PORTAL INFORMACJI I OPINII
redakcja@czytajrzeszow.pl
35-026 Rzeszów, ul. Reformacka 4