„Szprycha” CPK nr 6 Rzeszów - Łętownia. Przebieg linii niedługo zostanie wybrany

KATEGORIA: INWESTYCJE / 24 lipca 2022

Fot. CPK

Spółka Centralny Port Komunikacyjny (CPK) spośród czterech przebiegów wybierze jeden wariant trasy „szprychy” nr 6 Rzeszów – Łętownia. Ma to nastąpić na przełomie sierpnia i września. Przeciwko proponowanym wariantom nowej linii kolejowej, która połączy Podkarpacie z CPK głównie z powodu konieczności wyburzeń domów protestują m.in. mieszkańcy Jasionki w gminie Trzebownisko.

Wkrótce wariant inwestorski

Dla ok. 40-kilometrowego odcinka linii kolejowych nr 58 I 632 między Łetownią i Rzeszowem spółka Centralny Port Komunikacyjny jest obecnie w zaawansowanej fazie przygotowań studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) - czyli w uproszczeniu studium wykonalności. Odcinek z Łętowni (od strony Stalowej Woli) do stolicy Podkarpacia to fragment tzw. szprychy CPK nr 6, czyli nowej trasy kolejowej, która docelowo połączy Warszawę i CPK z Radomiem, Ostrowcem Świętokrzyskim, Rzeszowem i Sanokiem.

Jak poinformował Konrad Majszyk, rzecznik CPK, w tej chwili dobiega końca analiza wielokryterialna dla czterech wariantów odcina Łętownia – Rzeszów. Celem STEŚ jest opracowanie dla linii kolejowej specjalistycznej dokumentacji na potrzeby projektowe wraz ze wskazaniem jej rekomendowanego przebiegu.

- Wybór wariantu inwestorskiego, czyli jednego preferowanego przebiegu, powinien zakończyć się na przełomie sierpnia i września - zapowiada Konrad Majszyk. - Na początku przyszłego roku wariant inwestorski - wraz z dwoma wariantami alternatywnymi - spółka CPK włączy do wniosku do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska o decyzję środowiskową dla odcinka Łętownia - Rzeszów.

Fot. CPK

Kolejny etap będzie obejmował przedstawienie elementów koncepcji programowo-przestrzennej dla wybranego wariantu inwestorskiego. Przez spółkę CPK zostaną opracowane mapy do celów projektowych oraz dokumentacja geologiczno–inżynierska. Zakończenie tego etapu zakładane jest na przełomie I i II kwartału 2023 r.

- Uzyskanie decyzji środowiskowej to będzie ważny etap poprzedzający wniosek o decyzję lokalizacyjną i o pozwolenia na budowę, a następnie właściwą realizację - dodaje rzecznik.

Jak wynika z obowiązujących harmonogramów, linia Łętownia-Rzeszów ma zostać wybudowana do końca 2030 r.

Co dały konsultacje?

Dla odcinka Łętownia – Rzeszów spółka CPK jest po II etapie spotkań informacyjno-konsultacyjnych w ramach STEŚ. - W lutym i marcu tego roku odbyło się w sumie 15 spotkań z mieszkańcami (część w formule zdalnej z uwagi na sytuację pandemiczną), m.in. w Łętowni, Rzeszowie, Jasionce i Sokołowie Małopolskim - przypomina Majszyk.

Fot. CPK

Wcześniej – w sierpniu i wrześniu ubiegłego roku – w ramach I etapu konsultacji spółka CPK zorganizowała 10 spotkań z mieszkańcami wszystkich gmin, przez które przechodziło osiem ówczesnych wariantów.

- Dzięki spotkaniom konsultacyjnym i analizie wielokryterialnej zmniejszyliśmy liczbę wariantów z ośmiu do czterech i opracowaliśmy korekty i szczegółowe rozwiązania techniczne (np. dotyczące rozwiązań bezkolizyjnych). W trakcie zbierania uwag od mieszkańców każdy z wariantów można było obejrzeć ze szczegółami na interaktywnych mapach na stronie www.cpk.pl - twierdzi Konrad Majszyk. - Spotkania konsultacyjne pomogły w dokonaniu korekt wariantów. Działo się to wszędzie tam, gdzie było to możliwe od strony technicznej, ekonomicznej, społecznej i środowiskowej.

Jak zapewnia rzecznik CPK, efektem tych konsultacji była m.in. postulowana przez część mieszkańców i samorządowców korekta przebiegu w okolicach Portu Lotniczego Rzeszów-Jasionka, czy też rezygnacja z dalszych prac nad łącznikiem z istniejącą linią nr 91 Kraków-Rzeszów-Przemyśl w gminie Świlcza.

Majszyk dodaje też, że dotychczasowe konsultacje, czyli spotkania z samorządowcami i mieszkańcami, nie były obligatoryjne. - Wynikały z transparentności procedury inwestycyjnej i z chęci podzielenia się przez CPK z mieszkańcami wiedzą o projekcie już na wstępnym etapie przygotowań - zapewnia rzecznik. - Wymagane prawem konsultacje ze stroną społeczną będą prowadzone przez RDOŚ na etapie procedury uzyskiwania decyzji środowiskowej.

Fot. CPK

Z Rzeszowa do Warszawy pociągiem w 2 godz.

Docelowo kolejowa „szprycha” CPK nr 6 zapewni skrócenie czasów przejazdu. Dla przykładu z Rzeszowa do Warszawy przejedziemy pociągiem w 2 godz. 15 min (dzisiaj taka podróż trwa ok. 5 godz.). Dzięki inwestycji CPK podróż z Przemyśla do Warszawy potrwa 3 godz. 15 min (obecnie ok. 6 godz.)

Na głównym ciągu planowanej linii kolejowej pociągi pasażerskie mają poruszać się z prędkością do 250 km/h (lekkie pociągi towarowe: do 120 km/h). Ponadto na dotychczasowych liniach kolejowych zwiększy się przepustowość na potrzeby przewozów regionalnych i towarowych.

Dzięki przygotowywanym inwestycjom CPK na terenie województwa podkarpackiego powstanie ok. 156 km nowych linii kolejowych.

Fot. CPK

Łącznik z lotniskiem i dojazd do innych miast

- Za sprawą budowy linii kolejowej nr 632 pasażerowie Portu Lotniczego Rzeszów-Jasionka otrzymają szybkie, przelotowe połączenie z centrum miasta, co umożliwi dalszy rozwój połączeń wewnątrz aglomeracji rzeszowskiej - przekonuje Konrad Majszyk. Jak dodaje rzecznik, inwestycja CPK umożliwi dalszy rozwój Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej (PKA).

Planowana linia nr 58 jest częścią „szprychy” CPK nr 6, która pozwoli na uruchamianie szybkich połączeń między Podkarpaciem i Warszawą a CPK. - Umożliwi też szybkie połączenie największych miast w regionie: Rzeszowa, Stalowej Woli i Niska. W planach jest budowa bezkolizyjnych skrzyżowań kolejowo-drogowych - zapowiada rzecznik.

Z prognoz CPK (Pasażerskiego Modelu Transportowego) wynika, że z i do Rzeszowa w roku 2040 r. podróżować będzie ok. 17 tys. pasażerów dziennie. Dla porównania: w 2019 r. – przed COVID-19 - było to mniej niż 9 tys. pasażerów.

Program kolejowy CPK

Spółka CPK przygotowuje budowę 12 tras kolejowych, w tym 10 tzw. szprych, prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i Portu Solidarność. W sumie to 30 zadań inwestycyjnych i prawie 2000 km nowych linii kolejowych, które mają zostać zrealizowane do końca 2034 r.

W tej chwili CPK opracowuje 10 studiów techniczno-ekonomiczno-środowiskowych (STEŚ) w różnych częściach Polski. Dotyczą one kolejowych odcinków: Warszawa – CPK – Łódź (dla tego 140-kilometrowego fragmentu gotowy jest wariant inwestorski); Łódź – Sieradz – Wrocław; Żarów – Wałbrzych – granica z Czechami; Sieradz – Kalisz – Poznań; Łętownia – Rzeszów; Ostrołęka – Łomża – Giżycko; Katowice – Ostrawa; Trawniki – Zamość – Bełżec; CPK – Płock – Włocławek i Węzeł CPK.

Łącznie prace przygotowawcze STEŚ trwają już na 1300 km z planowanych 2000 km nowych linii kolejowych.

- Nowe połączenia kolejowe CPK umożliwią przejazd między Warszawą i CPK, a większością największych miast w Polsce w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz. - zapowiada spółka.

Red.

Fot. CPK

  

Redaktor naczelny: Barbara Kędzierska
Wydawca
"Siedem - Barbara Kędzierska"
PORTAL INFORMACJI I OPINII
redakcja@czytajrzeszow.pl
35-026 Rzeszów, ul. Reformacka 4