W ciągu ul. Langiewicza wiadukt czy tunel? Autor koncepcji już wybrany

KATEGORIA: INWESTYCJE / 24 sierpnia 2022

Obecnie przejazd kolejowy przy ul. Langiewicza jest przebudowywany przez kolej. Docelowo miasto planuje tu rozwiązanie bezkolizyjne
Fot. Krzysztof Kuchta

Rzeszowski ratusz rozstrzygnął przetarg na wykonanie koncepcji dla przebudowy skrzyżowania ul. Langiewicza z torami kolejowymi na Jasło. Dokument ma być gotowy za 6 miesięcy i dać odpowiedź czy lepiej wybudować tam wiadukt czy też tunel.

Projektant wybrany

Przetarg na wykonanie inwestycji ogłoszono w lipcu tego roku. Do postępowania dopuszczono jedną ofertę firmy Sweco Polska z Poznania. Miasto przygotowało budżet na to zadanie w wysokości 600 tys. zł. Oferta była jednak wyższa, bo wynosiła aż 860 tys. zł. Ratusz jednak zdecydował się zwiększyć nakłady na tę inwestycję i rozstrzygnąć postępowanie.

Firma, która wygrała przetarg, na wykonanie koncepcji budowy wielopoziomowego skrzyżowania ul. Langiewicza z linią kolejową nr 106 w kierunku Jasła będzie miała 6 miesięcy od momentu podpisania umowy.

Obecnie przejazd na ul. Langiewicza do 26 sierpnia jest całkowicie zamknięty z powodu prac przy przebudowie linii kolejowej. Natomiast gdy jest otwarty dla ruchu samochodów, stanowi duże utrudnienie w płynnej jeździe, w związku z częstym zamykaniem zapór. Problem będzie jeszcze większy, gdy w pełni zacznie funkcjonować Podkarpacka Kolej Aglomeracyjna, a po sąsiedzku powstanie zaplecze techniczne dla pociągów PKA.

Składów będzie więcej, a to oznacza, że szlabany będą zamykane częściej. Stąd pilna potrzeba budowy bezkolizyjnej przeprawy przez tory w tym rejonie. Opracowana przez Sweco Polska koncepcja ma dać ostateczną odpowiedź czy miasto w tym miejscu powinno zbudować wiadukt czy jednak tunel podziemny.

W przypadku budowy wiaduktu, jego orientacyjna długość miałaby wynieść ok. 230 m. Byłby on jednojezdniowy, dwu lub trzypasowy (po 3,5 m), choć miasto dopuszcza też myśl o przekroju ulicznym 1x4.

Gdyby zdecydowano się na tunel, to miałby on długość ok. 600 m. A ramach planowanych maksymalnie czterech pasów ruchu na jednej jezdni przewidziano budowę dwóch buspasów. Inwestycja oznaczałaby też konieczność przebudowy innych okolicznych dróg.

Kolejny wiadukt i kładka?

Budowa bezkolizyjnych przepraw przez tory w związku z tym, że PKA już niedługo ruszy na pełną skalę, to jeden z inwestycyjnych priorytetów władz Rzeszowa. Oprócz innym takim zadaniem ujętym w tegorocznym budżecie jest budowa wiaduktu, który połączy ulice Wyspiańskiego i Hoffmanowej. W tym przypadku projektowanie tej potężnej inwestycji już trwa. Dokumentację przygotowuje firma Mosty Katowice.

Przepraw przez tory domagają się również piesi. O tego typu rozwiązania apelują mocno mieszkańcy osiedli Króla Augusta i Pułaskiego. Wnioskują o budowę przejścia dla pieszych w rejonie stacji Rzeszów-Staroniwa, najlepiej z wykorzystaniem zabytkowej kładki zdemontowanej w czasie przebudowy stacji Rzeszów Główny i tunelu podziemnego pod przejazdem kolejowym na ul. Jałowego. W przypadku tego pierwszego postulatu, miasto nadal rozmawia ze spółką PKP PLK na temat możliwości montażu kładki. Jeżeli chodzi o tunel, na razie nie ma planów by go budować.

Wokul

  

Redaktor naczelny: Barbara Kędzierska
Wydawca
"Siedem - Barbara Kędzierska"
PORTAL INFORMACJI I OPINII
redakcja@czytajrzeszow.pl
35-026 Rzeszów, ul. Reformacka 4