Linia kolejowa Rzeszów-Łętownia. CPK wybrało już rekomendowaną trasę?

KATEGORIA: INWESTYCJE / 20 września 2022

Fot. Materiały CPK

Z naszych informacji wynika, że jedna z firm odpowiedzialnych za wykonanie Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego dla budowy linii kolejowej nr 58 Łętownia – Rzeszów w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego już szuka wykonawcy map projektowych. Czy oznacza to, że spółka CPK wybrała rekomendowany przebieg tej linii?

Wariant inwestorski wybrany?

Ponad 40-kilometrowy odcinek nowej linii Łętownia – Rzeszów to kolejowy łącznik prowadzący od strony Stalowej Woli w kierunku stolicy Podkarpacia. Składają się na niego planowane linie kolejowe: nr 58 od stacji Łętownia do Rzeszowa i nr 632 do Portu Lotniczego Rzeszów-Jasionka. Trasa powstanie w ramach tzw. szprychy nr 6, która połączy Warszawę i CPK z Radomiem, Ostrowcem Świętokrzyskim, Stalową Wolą i Rzeszowem, a docelowo z Sanokiem. Dzięki tej inwestycji podróż pociągiem z Rzeszowa do Warszawy ma trwać zaledwie 2 godziny 15 minut (obecnie taka podróż trwa około 5 godzin).

W ramach prac nad Studium Techniczno-Ekonomiczno Środowiskowym (STEŚ) do tej pory opracowano cztery warianty przebiegu linii kolejowej. Według wcześniejszych zapowiedzi na przełomie sierpnia i września wskazany miał zostać jeden rekomendowany. Do tej pory CPK nie ogłosiła decyzji w tej sprawie.

A to jaki przebieg będzie miała linia Rzeszów-Łętownia ma ogromne znaczenie dla mieszkańców Rzeszowa i wielu gmin leżących w kierunku Stalowej Woli. Zaproponowane dotąd wszystkie cztery warianty przebiegu tej linii są obiektem protestów mieszkańców niektórych miejscowości, przez które ma ona przebiegać. Najmocniejszy sprzeciw widać w Jasionce w gminie Trzebownisko, gdzie mieszkańcy nie zgadzają się przede wszystkim na budowę linii nr 632 do lotniska. Ich zdaniem podzieli ona ich miejscowość na części, konieczne będzie wyburzenie wielu domów. W tej sprawie odbyło się już kilka protestów w samej Jasionce, oraz w Rzeszowie.

Tymczasem jak się dowiedzieliśmy, że jedna z firm należących do konsorcjum odpowiedzialnego za wykonanie STEŚ, początkiem września wysyłała już zapytania ofertowe do potencjalnych podwykonawców w sprawie wykonania map do celów projektowych dla wybranego wariantu inwestorskiego.

Można byłoby z tego wywnioskować, że rekomendowana trasa linii CPK z Rzeszowa do Łętowni została już wskazana. Z materiałów, które znalazły się w ofercie wynika, że prawdopodobnie chodzi o trasę zbliżoną do tej prezentowanej w dotychczasowym wariancie nr 2.

Fot. Materiały CPK

CPK: nie potwierdzamy

W zeszły piątek skontaktowaliśmy się w tej sprawie z rzecznikiem prasowym spółki Centralny Port Komunikacyjny Konradem Majszykiem. W poniedziałek wieczorem otrzymaliśmy odpowiedź. Co ciekawe, czytamy w niej, że spółka nie potwierdza informacji o poszukiwaniu podwykonawcy pod konkretny wariant. - Jeśli jakakolwiek firma to robiła, to wyłączenie na własną odpowiedzialność i na własne ryzyko, ponieważ wariant inwestorski CPK dla odcinka Łętownia – Rzeszów nie został ostatecznie wskazany ani zatwierdzony - mówi rzecznik CPK Konrad Majszyk.

Jak dodaje przedstawiciel CPK, wybór wariantu inwestorskiego, czyli jednego preferowanego przebiegu, dla 40-kilometrowego odcinka linii kolejowych nr 58 i 632 między Łętownią i Rzeszowem powinien zakończyć się już „na dniach”.

- Prace nad studium wykonalności dla tego odcinka kolejowej „szprychy” CPK nr 6 są na absolutnym finiszu. Jesteśmy na etapie uzyskiwania zgód korporacyjnych, więc sprawa nie jest jeszcze ostatecznie przesądzona. Wszystko wskazuje na to, że wariant zostanie oficjalnie przyjęty do końca września - zgodnie z zapowiedziami. Będziemy o nim mówić po podjęciu formalnych decyzji - twierdzi Konrad Majszyk.

W przyszłym roku wariant inwestorski (wraz z wariantami alternatywnymi) spółka CPK ma włączyć do wniosku o decyzję środowiskową do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska (RDOŚ). Uzyskanie decyzji środowiskowej będzie ważnym etapem poprzedzającym wniosek o decyzję lokalizacyjną i o pozwolenia na budowę, a następne właściwą realizację. Jak wynika z obowiązujących harmonogramów, linia Łętownia - Rzeszów ma zostać wybudowana do końca 2030 r.

Karol Woliński

Fot. Materiały CPK

  

Redaktor naczelny: Barbara Kędzierska
Wydawca
"Siedem - Barbara Kędzierska"
PORTAL INFORMACJI I OPINII
redakcja@czytajrzeszow.pl
35-026 Rzeszów, ul. Reformacka 4