Hala serwisowa PKA już w budowie. „Inwestycja dla przyszłych pokoleń”

KATEGORIA: INWESTYCJE / 2 października 2022

Anna Magda/Biuro Prasowe UMWP

W piątek 30 września uroczyście rozpoczęto budowę hali serwisowej mającej stanowić zaplecze techniczne dla Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej. Obiekt zlokalizowany na terenie stacji Rzeszów-Staroniwa ma powstać do września 2023 roku.

Hala serwisowa dla PKA

Zaplecze techniczne, które powstanie na stacji Staroniwa ma składać się z hali technologicznej wraz układem torowym, stacją paliw i myjnią taboru kolejowego. Będą tam serwisowane pojazdy szynowe, które mają kursować w ramach Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej. W piątek 30 września odbyło się uroczyste wmurowanie kamienia węgielnego pod realizację inwestycji.

- Hala, pod którą kamień węgielny dziś wbudowujemy, ma ogromne znaczenie dla projektu, który jest tak ważny dla systemu komunikacyjnego miasta Rzeszowa i aglomeracji rzeszowskiej, wraz z szerszym oddziaływaniem na całą komunikację regionu, w kontekście codziennych przyjazdów i wjazdów ze stolicy Podkarpacia, szczególnie dla tych, którzy tu dojeżdżają do pracy. Choć Podkarpacka Kolej Aglomeracyjna jest nowym projektem, to już widzimy jej sukces, bo jest ona projektem dynamicznym, który rozwija się zgodnie z oczekiwaniami pasażerów. Cieszymy się, że ten olbrzymi projekt za setki milionów złotych może być innowacyjnym rozwiązaniem w naszym regionie, na wzór rozwiązań, jakie istnieją w dużych aglomeracjach - mówił podczas uroczystości marszałek Władysław Ortyl, podkreślając jak ważne jest to, że do udziału w projekcie przyłączyły się samorządy Rzeszowa i Łańcuta.

Otwarcie hali, która będzie zapleczem technicznym dla PKA, zaplanowane jest już za rok, na wrzesień 2023 roku.

Dla przyszłych pokoleń

Na uroczystości wmurowania kamienia węgielnego pod budowę hali samorząd województwa, czyli inwestora reprezentowali: marszałek Władysław Ortyl oraz wicemarszałek Ewa Draus, przewodniczący sejmiku Jerzy Borcz wraz z wiceprzewodniczącym Jerzym Cyprysiem oraz radnymi Bogdanem Romaniukiem i Mieczysławem Tołpą. Obecny był poseł RP Andrzej Szlachta oraz wojewoda Ewa Leniart, prezydent Rzeszowa Konrad Fijołek, radny miasta Rzeszowa Marcin Fijołek, a także przedstawiciele PKP PLK oraz wykonawcy robót.

- To jest inwestycja nie tylko dla nas, ale przede wszystkim dla przyszłych pokoleń. I na pewno świetnie będzie służyć mieszkańcom nie tylko Rzeszowa, ale i wielu miejscowości leżących na terenie aglomeracji prze wiele kolejnych lat. Tym samym inwestujemy w przyszłość – podkreślał przewodniczący sejmiku województwa Jerzy Borcz.

Koszt budowy zaplecza technicznego na stacji Rzeszów-Staroniwa to blisko 140,7 mln zł, z czego ponad 86 mln zł pochodzi z budżetu województwa podkarpackiego. Inwestycja została dofinansowana w wysokości 48,2 mln zł Funduszy Europejskich z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.

- Cieszę się, że tak ważny projekt kolejowy jest realizowany w stolicy Podkarpacia, bo jest to koherentne z tym, co rząd Prawa i Sprawiedliwości robi od lat, stawiając nacisk na rozwój kolei w Polsce i przeznaczając na to ogromne kwoty. Wielkie środki zostały przez rząd przeznaczone na rewitalizację, rozbudowę a często na odtworzenie nieczynnych już linii kolejowych - mówił poseł RP Andrzej Szlachta, gratulując samorządowi województwa inwestycji w PKA.

Cały realizowany przez województwo podkarpackie projekt budowy Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej wyniesie łącznie ponad 756 mln złotych, z tego aż 393 mln złotych pochodzi z budżetu województwa podkarpackiego.

Anna Magda/Biuro Prasowe UMWP

Ważny projekt dla Rzeszowa

Gratulacje dla marszałka województwa w związku z realizacją zadania skierowała wojewoda Ewa Leniart.

- Dla mieszkańców regionu jest niezmiernie ważne, aby szybko i sprawnie dotrzeć do miejsc oczekiwanych, a do takich miejsc na pewno należy stolica Podkarpacia. PKA w ważny sposób uzupełnia system komunikacyjny i transport drogowy regionu. Ten ważny projekt ma służyć mieszkańcom nie tylko Rzeszowa, ale i całego Podkarpacia - zaznaczyła wojewoda.

Do budowy hali dołożyły się także samorządy Rzeszowa i Łańcuta. Dotacja ze strony Rzeszowa wyniosła w 2021 roku 375 tys. zł, natomiast w 2022 rok około 5,4 mln zł. Z kolei wkład finansowy ze strony Łańcuta wyniesie około 794 tys. zł w 2022 i 2023 roku.

- Kolej przeżywa renesans w wielu miejscach Europy, niezwykle radujący jest też fakt, że renesans przeżywa w naszym kraju i regionie. Dziękuję samorządowi województwa za to, że inwestuje w kolej, bo ta inwestycja czyni z Rzeszowa aglomeracją europejską, która może poszczycić się tego typu rozwiązaniem kolejowym – mówił prezydent Rzeszowa Konrad Fijołek.

Hala na 140 metrów

Nowoczesna hala będzie miała 140 m długości i 41 m szerokości. Jej powierzchnia zabudowy wyniesie 5 726 m2, a kubatura: 55 103,55 m3. Całkowita długość budowanych dla potrzeb zaplecza wyniesie ok. 8,3 km.

- Cieszy nas to, że inwestycja w PKA pozwoli ograniczyć ruch kołowy na rzecz ruchu kolejowego. Pamiętam nasze pierwsze spotkanie w Warszawie z panią wicemarszałek Ewą Draus i rozmawiając o projekcie wydawało nam się, że jest zbyt krótki czas, aby tak duży projekt zrealizować. A tymczasem ten projekt już jest i może służyć mieszkańcom. Bardzo się cieszę, że możemy mieć w nim swój udział - mówił na placu budowy hali Przemysław Babczyński Pełnomocnik Zarządu ds. Obrotu i Zarządzania Nieruchomościami PKP S.A.

Nowobudowane zaplecze techniczne wzmocni i polepszy jakość usług przewozów pasażerskich w obszarze aglomeracji rzeszowskiej. Funkcjonowanie hali przełoży się także na skrócenie czasu obsługi utrzymaniowo-naprawczej pociągów. Wszystko to będzie miało wpływ na poprawę jakości i zwiększenie dostępności transportu kolejowego w ruchu aglomeracyjnym, co realnie może zwiększyć zainteresowanie tym środkiem transportu wśród mieszkańców Podkarpacia.

Planowane działania mają prowadzić do ograniczenia ruchu samochodowego w centrum aglomeracji, poprawy jej spójności terytorialnej i gospodarczej oraz dostępności do regionalnych ośrodków miejskich. Działania te będą skutkowały także ograniczeniem negatywnego wpływu transportu samochodowego na środowisko.

Wokul

Anna Magda/Biuro Prasowe UMWP

Anna Magda/Biuro Prasowe UMWP

Anna Magda/Biuro Prasowe UMWP

  

Redaktor naczelny: Barbara Kędzierska
Wydawca
"Siedem - Barbara Kędzierska"
PORTAL INFORMACJI I OPINII
redakcja@czytajrzeszow.pl
35-026 Rzeszów, ul. Reformacka 4