Rozpoczyna się montaż „Karpatki”. Wydrąży tunel na S19 pod Rzeszowem

KATEGORIA: INWESTYCJE / 3 lutego 2023

Fot. Mostostal Warszawa/Materiały prasowe

Ostatnie elementy maszyny TBM, czyli „Karpatki” jak ją nazwali internauci, która wydrąży tunel o długości 2,2 km na drodze ekspresowej S19 Rzeszów Południe-Babica, dotarły już na plac budowy w Babicy. Po złożeniu maszyna będzie ważyła 4 tysiące ton i osiągnie 112 metrów długości.

Ogromna maszyna była transportowana z Hiszpanii w elementach. Część bezpośrednio drogą lądową na ciężarówkach, a największe elementy przypłynęły do Polski statkiem. Ze Szczecina do Opola przetransportowane zostały barkami i pontonami po Odrze, a dalej ruszyły lądem.

Przypomnijmy, że wyjątkowy drogowy transport największych elementów maszyny TBM (ang. Tunnel Boring Machine) rozpoczął się 11 listopada 2022 r. w Porcie Famet w Opolu. Na miejsce docelowe dotarł 29 listopada. Drugi konwój wyruszył z Opola 2 grudnia 2022 r., a na plac budowy przyjechał 20 grudnia 2022 r. Sama tarcza drążąca „Karpatki” – bo taką nazwę dla maszyny wybrali internauci w głosowaniu, które ogłosiła Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad – ma rekordowe 15,2 m.

Ostatnie elementy maszyny dotarły na plac budowy w Babicy pod Rzeszowem końcem stycznia. W lutym rozpocznie się składanie elementów maszyny w segmenty. Montaż zasadniczy ma zakończyć się w kwietniu. W lipcu maszyna ma być gotowa do pracy.

Wyzwanie inżynieryjne

Pomocne w procesie montażu będą specjalne żurawie gąsienicowe o udźwigu od 300 do 650 ton. Inwestycja realizowana przez konsorcjum Mostostalu Warszawa i Acciona Construcción jest nie lada wyzwaniem inżynieryjnym. Rekordowo długi tunel wykonywany będzie w najnowocześniejszej dostępnej technologii, czyli przy użyciu sprzętu TBM, a nie metodą górniczą. Pozwala to na wykonanie prac szybciej i znacznie bezpieczniej.

– Budowa odcinka drogi ekspresowej S19 od węzła Rzeszów Południe do węzła Babica jest najbardziej zaawansowanym zadaniem, które realizujemy dla Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Skala budowy, technologia, know-how i specjalistyczny sprzęt TBM jest nieporównywalny z większością inwestycji projektowanych i realizowanych obecnie w Polsce – mówi Jorge Calabuig Ferre, wiceprezes Zarządu Mostostalu Warszawa.

– Podjęcie się przez nas tak ciekawej, a jednocześnie tak trudnej technologicznie budowy jest znakiem rozwoju, jaki w ostatnich latach poczyniliśmy, jak również potwierdzeniem naszej silnej pozycji jako czołowego Generalnego Wykonawcy inwestycji infrastrukturalnych w Polsce - dodaje wiceprezes.

Tunel będzie bardzo bezpieczny

Na całej długości tunelu znajdą się 32 punkty alarmowe, 28 nisz ratunkowych, 28 hydrantów. Tunel będzie wyposażony w wentylację poprzeczną. Dopływ świeżego powietrza będzie odbywał się od dołu na całej długości tunelu, a odprowadzanie zużytego powietrza będzie się odbywało specjalnymi portalami.

- Sukces w realizacji tak zaawansowanej technologicznie inwestycji jest główną zasługą kadry najlepszych inżynierów Mostostalu Warszawa i Acciona Construcción, którzy na tym ważnym i trudnym etapie wykazują się profesjonalizmem, ogromnym zaangażowaniem i dbałością o jakość robót – mówi Sławomir Barczak, dyrektor Obszaru Infrastruktury w Mostostalu Warszawa.

W ramach inwestycji - oprócz tunelu - powstanie również sześć estakad, dwa wiadukty, bezkolizyjny przejazd w ciągu drogi krajowej nr 19 oraz przejazd pod trasą S19. Na odcinku od Rzeszowa do Babicy wybudowane będą trzy przejścia dla zwierząt.

Prace przy budowie ponad 10-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S19 Rzeszów Południe – Babica ruszyły w kwietniu 2022 r.. Wartość kontraktu opiewa na kwotę 2 mld 230,17 mln zł brutto. Inwestycja ma zakończyć się w 2026 r.

Red.

  

Redaktor naczelny: Barbara Kędzierska
Wydawca
"Siedem - Barbara Kędzierska"
PORTAL INFORMACJI I OPINII
redakcja@czytajrzeszow.pl
35-026 Rzeszów, ul. Reformacka 4