Ratusz w końcu ogłosił przetarg na Wisłokostradę. Oferty do 31 marca

KATEGORIA: INWESTYCJE / 5 marca 2023

Fot. Mosty Katowice

Rzeszowski ratusz w piątek 3 marca ogłosił długo oczekiwany przetarg na budowę połączenia al. Rejtana z ul. Ciepłowniczą i rozbudowę ul. Maczka czyli tzw. Wisłokostradę. Na poniedziałek (6 marca) władze miasta zaplanowały specjalną konferencję prasową w tej sprawie, a my już dziś przedstawiamy kilka informacji dotyczących tej ważnej inwestycji.

Przetarg ogłoszony

Budowa Wisłokostrady to jedna z najważniejszych planowanych inwestycji drogowych w Rzeszowie. Miasto od dawna dysponuje już dokumentacją projektową oraz wszelkimi pozwoleniami, które umożliwiają ogłoszenie przetargu na prace budowlane. Ratusz jednak z tym zwlekał z uwagi na wysokie koszty inwestycji i chęć znalezienia zewnętrznego dofinansowania. W ostatnich miesiącach udało pozyskać dwie duże rządowe dotacje. O pozyskanie środków dla Rzeszowa zabiegali politycy Prawa i Sprawiedliwości. Najpierw, w ramach Polskiego Ładu stolica Podkarpacia otrzymała 65 mln zł, z kolei w lutym z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg kolejne 30 mln zł.

To miało umożliwić ogłoszenie przetargu na budowę, co w styczniu zapowiadał prezydent Rzeszowa Konrad Fijołek. Postępowanie miało być ogłoszone w połowie lutego, stało się to jednak trochę później bo w piątek 3 marca.

Formalnie to budowa drogi wojewódzkiej nr 878 od al. Tadeusza Rejtana w Rzeszowie do ul. Generała Stanisława Maczka.

Przetarg został podzielony na dwa zadania. Pierwsze dotyczy poszerzenia do dwóch jezdni istniejącego fragmentu Wisłokostrady, czyli 700-metrowego odcinka ul. Dworaka prowadzącego od ul. Lwowskiej (na przedłużeniu al. Rejtana) do targowiska. Do tego dochodzi oczywiście budowa dwujezdniowej drogi do ul. Ciepłowniczej z budową estakady nad linią kolejową Kraków-Medyka i mostem na rzece Młynówka, wraz z budową odwodnienia i oświetlenia ulicznego oraz przebudową kolidującej infrastruktury technicznej.

Wzdłuż drogi powstaną chodniki i ścieżki rowerowe oraz zatoki autobusowe. Na skrzyżowaniu nowej drogi z ul. Ciepłowniczą ma powstać rondo. Projekt inwestycji przewiduje wycinkę 1195 sztuk drzew, które kolidują z robotami budowlanymi. Konieczne będzie też zabezpieczenie linii brzegowej rzeki Wisłok oraz wykonanie projektu zabezpieczenia osuwiska w rejonie ul. Konfederatów Barskich i ul. Chłędowskiego.

Plan orientacyjny Wisłokostrady
Fot. Materiały Urzędu Miasta Rzeszowa

Przebudują też most i ul. Maczka

Zadanie nr 2 dotyczy kolejnego planowanego fragmentu Wisłokostrady. Przedmiotem inwestycji jest rozbudowa do dwóch jezdni drogi od nowo projektowanego ronda przez ul. Maczka do skrzyżowania ulic Maczka i Siemieńskiego. Zakres robót obejmuje rozbudowę ul. Maczka, przebudowę skrzyżowania z ul. Siemieńskiego wraz z akomodacyjną sygnalizacją świetlną. Do tego konieczna będzie rozbiórka i budowa nowego, szerszego mostu Załęskiego.

W ramach prac budowlanych przewidziano również chodniki i ścieżki rowerowe, przebudowę i budowę zjazdów oraz przebudowę odwodnienia i oświetlenia ulicznego. Według projektu wykonawczego konieczna będzie wycinka 238 drzew, które będą kolidować z robotami budowlanymi. Miasto czeka na oferty do 31 marca. Termin realizacji inwestycji to 32 miesiące.

Na poniedziałek 6 marca władze Rzeszowa zwołały konferencję prasową w sprawie realizacji tej inwestycji. Wtedy zapewne dowiemy się więcej szczegółów na temat sfinansowania brakującej kwoty. Według Wieloletniej Prognozy Finansowej budowa Wisłokostrady może kosztować 223 mln zł, a miasto na razie dysponuje 95 mln zł z wspomnianego rządowego dofinansowania.

Przetarg nie obejmuje trzeciego zadania, czyli poszerzenia ul. gen. Maczka na odcinku do ul. Lubelskiej. To zapewne zadanie do realizacji w latach kolejnych.

Karol Woliński

  

Redaktor naczelny: Barbara Kędzierska
Wydawca
"Siedem - Barbara Kędzierska"
PORTAL INFORMACJI I OPINII
redakcja@czytajrzeszow.pl
35-026 Rzeszów, ul. Reformacka 4