Połączenie ul. Warszawskiej z Krakowską. Porozumienie z marszałkiem jest gotowe
KATEGORIA: INWESTYCJE / 23 maja 2023
Fot. Materiały Urzędu Miasta Rzeszowa
To ważny krok władz miasta w realizacji potężnej inwestycji drogowej w Rzeszowie. Jest porozumienie z Samorządem Województwa Podkarpackiego w sprawie budowy trasy, która połączy ul. Warszawską z ul. Krakowską. Będzie miała 6,5 km długości i domknie układ drogowy na północy Rzeszowa.
Podczas wtorkowej (23 maja) sesji rzeszowscy radni zgodzili się na zawarcie porozumienia z władzami województwa o współfinansowaniu prac nad założeniami drogi.
- Ustaliliśmy już z panem marszałkiem Podkarpacia treść porozumienia i niedługo zostanie ono podpisane - mówi Konrad Fijołek, prezydent Rzeszowa.
Na mocy tego porozumienia miasto Rzeszów przygotuje program funkcjonalno-użytkowy, czyli szczegółowe założenia przyszłej inwestycji. Dokument zostanie sfinansowany z pieniędzy miasta i województwa. Ratusz zapowiada, że przetarg na wybór firmy, która zajmie się tym zadaniem zostanie ogłoszony już niebawem. Ma być gotowy w ciągu ośmiu miesięcy od daty podpisania umowy z wykonawcą. PFU będzie podstawą do dalszych prac – czyli opracowania dokumentacji i budowy samej drogi.
Koszt wstępnych prac jak podawano to już wcześniej został oszacowany na 2,5 mln złotych, a udział województwa ma wynieść 350 tysięcy zł.
Z kolei koszt opracowania kompleksowej dokumentacji projektowej oraz wykonania robót szacuje się na kwotę około 357 mln zł. Udział województwa miałby wynieść 51 mln złotych, a miasta 306 mln złotych. Miasto liczy, że uda się na ten cel pozyskać środki zewnętrzne, m.in. z programów rządowych.
Trasa północna Rzeszowa docelowo będzie się składać z trzech odcinków. Dwa z nich są gotowe.
Pierwszy połączył ul. Rzecha z Lubelską. Jego częścią jest most im. Tadeusza Mazowieckiego. Drugi odcinek to oddana w 2019 roku droga, która została wybudowana pomiędzy ul. Lubelską a Warszawską. Każda ma po dwa pasy ruchu w każdym kierunku, rozdzielone pasem zieleni, a także chodniki i ścieżki rowerowe.
Tak samo będzie wyglądał ostatni odcinek, czyli połączenie ulic Warszawskiej z Krakowską (długość - 6,5 km). Początkowym elementem drogi będzie wiadukt nad ul. Warszawską oraz torami kolejowymi. Dalej trasa zostanie poprowadzona w kierunku zachodnim, do terenów strefy przemysłowej Dworzysko i następnie skręci w kierunku południowym i dojdzie do ul. Krakowskiej.
Przyszłe połączenie drogowe częściowo będzie przebiegać poza granicami Rzeszowa, dlatego też w jego realizację angażują się władze Rzeszowa i województwa podkarpackiego. Nowa trasa ma lepiej skomunikować strefę przemysłową Dworzysko, poprawi też poruszanie się na północy miasta.
Red.
Nowe połączenie drogowe rozpoczynałoby się na rondzie w rejonie ul. KrogulskiegoFot. Paweł Bialic/CzytajRzeszów.pl