Rzeszów Główny zmienia oblicze. 2 września rusza przebudowa wiaduktu

KATEGORIA: INWESTYCJE / 27 sierpnia 2019

Fot. Krzysztof Kuchta

Przedstawiciele PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. poinformowali we wtorek (27 sierpnia) na specjalnie zwołanej konferencji o stanie prac przy przebudowie stacji Rzeszów Główny oraz o rozpoczynającej się od 2 września przebudowie wiaduktu nad ul. Batorego.

Przypomnijmy, że prace o wartości 205 mln zł trwają od połowy ubiegłego roku. Do tej pory oddano m.in. przystanek Rzeszów Zachodni (działa już peron 1 na linii nr 71 do Kolbuszowej, natomiast peron 2 dla linii nr 91 prowadzącej m.in. do Krakowa zostanie uruchomiony w grudniu), zbudowano trzy nowe wiadukty nad al. Wyzwolenia (w miejsce starych) i zmodernizowano przejazd kolejowo-drogowy przy ul. Konopnickiej. Teraz od przełomu czerwca i lipca prace toczą się w centralnej części stacji Rzeszów Główny.

Na czas przebudowy stacji zapewniono alternatywne przejścia, dodatkowy peron tymczasowy (nr 4) i specjalne zejście ze starej kładki na perony. Komunikację ma ułatwić specjalne oznakowanie. W obszarze stacji przebudowywane są podziemne sieci. Codziennie pracuje kilkadziesiąt osób oraz specjalistyczny sprzęt, m.in. palownice, dźwigi, wiertnice.

Fot. Krzysztof Kuchta

Po przebudowie, z każdego z trzech peronów łatwiej wsiądziemy do pociągu

- Efekty, które zobaczymy już niebawem to przede wszystkim trzy przebudowane, dostosowane do współczesnych wymogów perony, na których oprócz informacji dla podróżnych, ścieżek naprowadzających, wiat, ławek i infrastruktury peronowej pojawią się schody ruchome i windy - zapowiedział Wojciech Waś, dyrektor projektu przebudowy stacji Rzeszów Główny w PKP PLK.

Sierpień został wykorzystany na roboty przy konstrukcji przejścia podziemnego. To obiekt o długości 137 m, który powstaje na zachód od starego tunelu.

- Jest budowane przejście podziemne łączące nie tylko podróżnych z peronami, ale też likwidujące barierę, którą mamy tu na stacji – czyli będzie ono łączyło plac Dworcowy z ul. Kochanowskiego. Przejście też będzie w pełni wyposażone dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się w windy oraz schody ruchome - mówił Wojciech Waś.

Łącznie w obrębie peronów i przejścia podziemnego ma być 5 wind i 5 schodów ruchomych, prowadzących m.in. na każdy z trzech peronów. Nawierzchnia z liniami naprowadzającymi, ułatwi drogę osobom niewidomym i słabowidzącym. Komfort zwiększy również wymienione na ledowe oświetlenie oraz nowe wiaty i ławki, a czytelną orientację zapewnią tablice informacyjne i oznakowanie.

Fot. Krzysztof Kuchta

- Przez niespełna dwa miesiące udało się już zdemontować praktycznie w całości istniejącą infrastrukturę. W tym momencie roboty są na etapie budowy nowych elementów. Widzimy tutaj zarys nowych, wyższych peronów, które będą znacznie ułatwiać komfort podróżnym przy wsiadaniu do pociągów - tłumaczył Kamil Mergel, kierownik kontraktu z PKP PLK. - Oprócz tego realizowane są już roboty montażowe związane z układaniem samych torów. Równocześnie jest też realizowane odwodnienie całej stacji.

Wykonano już około kilometra drenokolektorów. Efektem dotychczasowych prac na stacji są też widoczne krawędzie dwóch 300- i 400-metrowych peronów.

- W tym momencie ustawiane są ścianki peronowe. Mamy już trzy czwarte ułożonych ścianek jeśli chodzi o pierwszy peron, a jeśli chodzi o drugi peron jesteśmy już za połową ułożenia tych ścianek - opowiadał Mergel. - Budowane są też elementy związane z siecią trakcyjną. W tym momencie mamy już około 80 proc. zabitych fundamentów palowych jeśli chodzi o sieć trakcyjną.

Fot. Krzysztof Kuchta

Kierownik kontraktu zdradził także kilka ciekawostek związanych z prowadzonymi pracami.

- W samym przejściu podziemnym wykorzystane zostanie 3200 metrów sześciennych betonu, a łączna długość zbrojenia wykorzystana przy budowie przejścia podziemnego wyniosła około 240 kilometrów co odpowiada długości odcinka Przemyśl – Kraków - mówił Kamil Mergel.

Przebudowa stacji to duże przedsięwzięcie logistyczne, które wpływa na jakość poruszania się podróżnych w jej obrębie.

- W ramach obecnego stanu staramy się zachować i ułatwić podróżnym komunikację wykorzystując w maksymalnym okresie czasu istniejącą kładkę. Dodatkowo w sierpniu udało nam się w porozumieniu z konserwatorem zabytków wybudować jeszcze dodatkowe schody bezpośrednio na peron trzeci. Zaznaczyć należy, że takiego bezpośredniego zejścia na ten peron do tej pory nie było. Wszystko po to, by ta droga dojścia dla podróżnych była maksymalnie skrócona i ułatwiona - tłumaczył Mergel.

Fot. Krzysztof Kuchta

Jak dodał, aby zachować ciągłość ruchu pociągów w obrębie stacji, roboty wykonywane są połówkowo w dwóch etapach. W tym momencie wykonywana jest nieparzysta część stacji. W przyszłym roku po oddaniu peronu pierwszego i drugiego, wszystkie roboty przeniosą się na część parzystą.

Rusza przebudowa wiaduktu na ul. Batorego

Wkrótce prace obejmą kolejny ważny element inwestycji.

- Już od 2 września rozpoczyna się kolejny etap realizacji projektu, czyli przebudowa wiaduktu na ul. Batorego. To kolejna likwidacja bariery, tym razem drogowej, bo obecnie ruch odbywa się tam wahadłowo. Docelowo obiekt w świetle poziomym będzie miał prawie 22 metry, dwa pasy ruchu i chodnik - tłumaczył Wojciech Waś.

We wrześniu rozpocznie się demontaż wiaduktu kolejowego na ul. Batorego, ale same prace w jego obrębie były prowadzone od pewnego czasu.

- Wykonawca usunął już tor i konstrukcje sieci trakcyjnej. Zabezpieczony jest nasyp kolejowy. Prace prowadzone są jednocześnie z robotami na stacji. Całkowita przebudowa wiaduktu, umożliwi poszerzenie jezdni - powiedziała Dorota Szalacha z zespołu prasowego PKP PLK.

Oprócz wspomnianego chodnika (po obu stronach jezdni), pod wiaduktem powstanie też ścieżka rowerowa.

Szeroki zakres prac przy wiadukcie wymaga od 2 września zmian w komunikacji drogowej. Droga pod wiaduktem będzie nieprzejezdna. Jak mówią przedstawiciele PKP Polskich Linii Kolejowych dla kierowców i pieszych przygotowano alternatywne przejazdy i przejścia. Jednak informacje na ich temat będą leżeć w gestii miasta.

Na razie zmiany w komunikacji zapowiedział Zarząd Transportu Miejskiego w Rzeszowie. W związku z przebudową od 2 września zmianie ulegną rozkłady jazdy linii: 5, 9, 12, 29, 59 i N1. Pojadą one al. Piłsudskiego, ul. Marsząłkowską, Lubelską i Maczka, a następnie wjadą w ul. Siemieńskiego by obsłużyć wschodnią stronę osiedla 1000-lecia. Natomiast w okolicy skrzyżowania ul. Żółkiewskiego i Chocimskiej powstanie tymczasowa pętla autobusowa, na której będą zawracać jadące w obu kierunkach autobusy wspomnianych linii.

Przebudowa wiaduktu przez kolej ma potrwać ok. 13 miesięcy. Po 10 miesiącach do przebudowy układu drogowego w tym rejonie ma przystąpić miasto.

Wojewoda Ewa Leniart w otoczeniu przedstawicieli PKP PLK. Od lewej: Kamil Mergel, Wojciech Waś i Mirosław Siemieniec
Fot. Krzysztof Kuchta

Zyska całe Podkarpacie

O znaczeniu prowadzonej przez PKP PLK w Rzeszowie inwestycji mówiła na konferencji także wojewoda podkarpacki Ewa Leniart.

- Stacja Rzeszów Główny łączy Wschód z Zachodem. Dla nas ma także znaczenie w kontekście rozwoju naszego regionu, poprawy jego dostępności komunikacyjnej. Dzięki przeprowadzonym inwestycjom: pojawieniu się nowego przystanku Rzeszów Zachodni, ale także przebudowie istniejących wiaduktów, które w znacznym stopniu ograniczają drogową dostępność komunikacyjną poprawi się wizerunek samej kolei - powiedziała wojewoda Ewa Leniart. - Celem naszego rządu jest zwiększenie dostępności dla osób niepełnosprawnych i ten efekt także tutaj zostanie osiągnięty.

Wojewoda przypomniała, że docelowo zostanie podjęta elektryfikacja linii kolejowej Rzeszów – Ocice.

- To doprowadzi ostatecznie do bezpośredniego połączenia kolejowego Rzeszowa z Warszawą, co oczywiście będzie miało wpływ na intensyfikację ruchu pasażerskiego na stacji Rzeszów Główny - powiedziała Ewa Leniart. - Wszystkie inwestycje, które są już w toku mają ogromne znaczenie dla poprawy jakości korzystania z pociągów pasażerskich, ale także mają znaczenie dla nas zwykłych obywateli, którzy jesteśmy otwarci na to aby szybko, łatwo i bezpośrednio podróżować po terenie naszego kraju.

Inwestycja w Rzeszowie ma zakończyć się w 2021 r. Jest częścią Krajowego Programu Kolejowego wartego ponad 70 mld zł. Współfinansowana jest ze środków UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Krzysztof Kuchta

Fot. Krzysztof Kuchta

Fot. Krzysztof Kuchta

Fot. Krzysztof Kuchta

  

Redaktor naczelny: Barbara Kędzierska
Wydawca
"Siedem - Barbara Kędzierska"
PORTAL INFORMACJI I OPINII
redakcja@czytajrzeszow.pl
35-026 Rzeszów, ul. Reformacka 4