Budowa Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej coraz bliżej. Niedługo otwarcie ofert

KATEGORIA: INWESTYCJE / 16 grudnia 2019

Fot. Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego

Jeszcze w tym roku powinniśmy poznać firmy zainteresowane budową Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej (PKA). Otwarcie ofert w przetargu na zaprojektowanie i wykonanie robót przy modernizacji linii kolejowych i budowie infrastruktury przystankowej dla PKA ma nastąpić 30 grudnia. Postępowanie w tej sprawie prowadzą PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Głównym elementem PKA będzie budowa nowej linii kolejowej do Portu Lotniczego Rzeszów-Jasionka, a także budowa przystanków kolejowych, mijanek, obiektów inżynierskich, parkingów w systemie park and drive oraz montaż stojaków rowerowych.

Zakres podstawowy zamówienia obejmuje: budowę 5 kilometrów linii kolejowej do Portu Lotniczego Rzeszów – Jasionka wraz z niezbędną infrastrukturą; przebudowę linii kolejowej nr 71 na odcinku stacja Kolbuszowa – stacja Rzeszów Główny obejmującą dobudowę infrastruktury przystankowej, dobudowę torów mijankowych; dobudowę infrastruktury przystankowej na linii kolejowej nr 91 na odcinku stacja Dębica - stacja Rzeszów Główny (z wyłączeniem robót na stacji Trzciana); przebudowę linii kolejowej nr 106 w zakresie stacji Rzeszów Staroniwa obejmującą przebudowę urządzeń sterowania ruchem kolejowym oraz powiazanie ich z urządzeniami nowobudowanego zaplecza technicznego, realizowanego przez Urząd Marszałkowski w ramach odrębnego zadania oraz budowę nowego przystanku osobowego Rzeszów Osiedle Dąbrowskiego.

Oprócz tego przetarg obejmuje sześć zakresów prac objętych prawem opcji. Chodzi m.in. o zabudowę urządzeń sygnalizacji przejazdowej na wybranych przejazdach kolejowo – drogowych zlokalizowanych na nowoprojektowanej linii kolejowej 626 (Zaczernie – Port Lotniczy) oraz linii 71 i 106; budowę nowego posterunku ruchu (mijanki) wraz z infrastrukturą przystankową na linii kolejowej 106 w miejscowości Lutoryż; przebudowę linii kolejowej nr 106 na odcinku stacja Rzeszów Główny – stacja Strzyżów n/Wisłokiem obejmującą dobudowę infrastruktury przystankowej, dobudowę torów mijankowych; a także dobudowę infrastruktury przystankowej na nowopowstałym przystanku osobowym Rzeszów Wschód linii 91.

Wykonawca będzie miał 1020 dni na realizację zamówienia. O tym czy zamawiający skorzysta z prawa opcji, firma, która wygra przetarg dowie się maksymalnie w ciągu 6 miesięcy od podpisania umowy.

Pociągiem dojedziemy do Parku Naukowo-Technologicznego i lotniska

Jednym z najważniejszych elementów inwestycji będzie wspomniana budowa linii kolejowej do Portu Lotniczego Rzeszów – Jasionka. Istniejąca dawniej bocznica kolejowa prowadząca do lotniska została zdewastowana w latach 90. Dziś linię trzeba budować praktycznie od podstaw.

Zgodnie ze specyfikacją przetargu linia kolejowa do lotniska Rzeszów - Jasionka stanowić będzie odgałęzienie istniejącej linii kolejowej nr 71 Ocice - Rzeszów Główny. Miejsce włączenia projektowanej linii kolejowej do linii nr 71 zaplanowano w ok. 59,6 km tej linii. Trasa nowej linii będzie przebiegać częściowo w granicach terenów kolejowych linii nr 71 i nieistniejącej bocznicy kolejowej, oraz poza terenami kolejowymi. Linia prowadzona będzie przez tereny leśne i rolne, nieopodal budynków mieszkalnych oraz terenów lekko uprzemysłowionych (hale magazynowe, małe hale produkcyjne). Ponieważ wzdłuż drogi wojewódzkiej 869 (prowadzącej do lotniska) zlokalizowany jest Park Naukowo-Technologiczny oraz strefa biurowa, wykonawca ma uwzględnić w planowanej inwestycji budowę przystanku osobowego.

W ramach linii do Jasionki powstanie wiadukt kolejowy zlokalizowany nad drogą krajową nr 9 w Rudnej Małej pomiędzy węzłem autostradowym, a skrzyżowaniem z drogą wojewódzką nr 869, wspomniany przystanek osobowy – Park Technologiczny oraz stacja kolejowa – Port Lotniczy.

Umowę na budowę infrastrukturalnej części Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej i budowę nowej linii kolejowej do lotniska w Jasionce podpisali w czasie tegorocznego Kongresu 590 wicemarszałek województwa Ewa Draus oraz prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Ireneusz Merchel. Wartość przedsięwzięcia to ponad 301 mln złotych.

W Rzeszowie powstaną nowe parkingi i zatoki autobusowe

Projekt realizowany jest przez samorząd województwa podkarpackiego wraz z PKP PLK i 16 gminami z terenu województwa podkarpackiego. Wśród nich znajduje się również Rzeszów. W ramach inwestycji na terenie gmin uczestniczących w projekcie powstaną parkingi w systemie park and drive, które wyposażone będą w stojaki rowerowe. Władze Rzeszowa mają ogłosić przetarg na wykonanie swojej części inwestycji na początku 2020 r. Oprócz budowy parkingów przy kilku przystankach kolejowych, obejmie ona także budowę nowych zatok autobusowych m.in. pod wiaduktem kolejowym przy al. Wyzwolenia i ul. Warszawskiej. W przyszłości do rozkładu PKA mają być dostosowane także rozkłady miejskich autobusów.

Podmiejska Kolej Aglomeracyjna ma być gotowa w 2022 r. Pociągi na liniach PKA będą kursować na trasach od Dębicy do Przeworska i od Kolbuszowej do Strzyżowa, a także z Rzeszowa do Jasionki. Częstotliwość kursowania w godzinach szczytu ma wynosić 30 minut, poza szczytem 60 minut, zaś w dni wolne od pracy 120 minut. Bilet aglomeracyjny ma umożliwiać przesiadkę z pociągów PKA do autobusów ZTM.

O potencjale rzeszowskiej Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej dyskutowali uczestnicy jednego z paneli odbywającego się niedawno w G2A Arena w Jasionce Podkarpackiego Kongresu Gospodarczego (fotorelacja poniżej).

- Analizowaliśmy potencjał jaki może przełożyć się na funkcjonalność kolei aglomeracyjnej i założyliśmy częstotliwość jej funkcjonowania co pół godziny w godzinach szczytu - wyjaśniała Joanna Szozda, dyrektor Departamentu Dróg i Publicznego Transportu Zbiorowego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podkarpackiego. - Częstotliwość co pół godziny (nawet nie 15 minut), jest to taki czas, w którym pasażer będzie mógł dotrzeć z i do miejsca pracy czy miejsca zamieszkania, przesiąść się na transport publiczny czy wysiąść z samochodu i przesiąść się na pociąg.

Budowa Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej uzyskała dofinansowanie z Centrum Unijnych Projektów Transportowych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Łącznie budowa infrastruktury PKA i zakup pociągów (10 szynobusów, na których zakup samorząd województwa zawarł z firmą NEWAG z Nowego Sącza umowę za około 200 mln zł) ma kosztować 550 mln zł.

Red.

Fot. Karol Woliński

Fot. Karol Woliński

Fot. Karol Woliński

Fot. Karol Woliński

Fot. Karol Woliński

Fot. Karol Woliński

  

Redaktor naczelny: Barbara Kędzierska
Wydawca
"Siedem - Barbara Kędzierska"
PORTAL INFORMACJI I OPINII
redakcja@czytajrzeszow.pl
35-026 Rzeszów, ul. Reformacka 4