Kto zbuduje Podmiejską Kolej Aglomeracyjną? Prowadzi firma z Krakowa

KATEGORIA: INWESTYCJE / 24 lutego 2020

Fot. Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego

Wciąż czekamy na ostateczne wyniki przetargu na budowę Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej. Wiadomo, że po przeprowadzeniu aukcji elektronicznej najwięcej punktów zdobyło Przedsiębiorstwo Napraw i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej w Krakowie Sp. z o.o. Ostateczny werdykt ma zapaść w ciągu kilku tygodni.

Przypomnijmy, że zainteresowanych budową Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej (PKA) jest pięciu wykonawców. Ich oferty zostały otwarte jeszcze w grudniu. Wówczas okazało się, że wszystkie z nich znacznie przekraczają założony budżet inwestycji, a cztery z nich są od niego ponad dwukrotnie wyższe.

Postępowanie w tej sprawie prowadzą PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Na realizację zamówienia wraz zakresem opcji kolejowa spółka przeznaczyła kwotę 374,4 mln zł brutto. Tymczasem najtańsza z ofert obejmująca także zakres prac przewidziany w opcji opiewa na 617,8 mln zł brutto.

To nie oznacza jednak, że wraz ze złożeniem ofert firmy powiedziały już ostatnie słowo. Co prawda pierwotne kwoty były znacznie wyższe niż założony budżet, to jednak zgodnie z warunkami przetargu oferenci wiedzieli, że docelowo będą ze sobą konkurować w ramach aukcji elektronicznej. W jej trakcie firmy rywalizowały obniżając proponowane ceny, bo to właśnie cena jest licytowanym parametrem. W toku aukcji nie są ujawniane nazwy firm. Oferenci wiedzą jedynie, że ich konkurenci obniżają ceny. W kolejnych postąpieniach muszą więc proponować niższe kwoty.

Na razie PKP PLK nie ujawnia szczegółowych wyników postępowania. Nie wiadomo więc jakie kwoty ostatecznie zaproponowali oferenci. Wiadomo jedynie, że najwięcej punktów zdobyło wspomniane przedsiębiorstwo z Krakowa. Dodajmy, że to właśnie ta firma złożyła w grudniu najkorzystniejszą ofertę cenową. Co teraz?

- Analizujemy oferty, które ostatecznie się pojawiły - mówi Piotr Hamarnik z zespołu prasowego PKP PLK.

Najprawdopodobniej wynik przetargu poznamy w ciągu kilku tygodni. Wtedy okaże się, czy i kto przystąpi do budowy infrastrukturalnej części Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej. Przypomnijmy, że jest to sztandarowy projekt samorządu województwa podkarpackiego realizowany wraz z PKP PLK i 16 gminami z terenu Podkarpacia.

Projekt infrastrukturalny obejmuje budowę linii kolejowej do Portu Lotniczego Rzeszów - Jasionka i rozbudowę infrastruktury okołoprzystankowej wzdłuż odcinków linii kolejowych, na których planowane jest kursowanie pociągów Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej. Dodatkowo konieczne są prace na liniach kolejowych nr 71, 91 i 106.

Drugi projekt obejmuje zakup 8 trójczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych i 2 dwuczłonowych spalinowych zespołów trakcyjnych, (samorząd województwa zawarł z firmą NEWAG z Nowego Sącza umowę za około 200 mln zł) oraz budowę zaplecza technicznego na stacji Rzeszów-Staroniwa.

Według założeń Podmiejska Kolej Aglomeracyjna ma być gotowa w 2022 r. Pociągi na liniach PKA będą kursować na trasach od Dębicy do Przeworska i od Kolbuszowej do Strzyżowa, a także z Rzeszowa do Jasionki. Częstotliwość kursowania w godzinach szczytu ma wynosić 30 minut, poza szczytem 60 minut, zaś w dni wolne od pracy 120 minut. Bilet aglomeracyjny ma umożliwiać przesiadkę z pociągów PKA do autobusów ZTM.

Red.

  

Redaktor naczelny: Barbara Kędzierska
Wydawca
"Siedem - Barbara Kędzierska"
PORTAL INFORMACJI I OPINII
redakcja@czytajrzeszow.pl
35-026 Rzeszów, ul. Reformacka 4