Stacja Rzeszów Główny. Cztery windy już działają. Wkrótce schody ruchome
KATEGORIA: KOMUNIKACJA / 18 listopada 2020
Na przebudowywanej stacji kolejowej Rzeszów Główny podróżni mogą już korzystać z czterech wind, które wraz ze schodami ruchomymi zamontowano na peronach. Na razie (od wtorku, 17 listopada) działają tylko windy.
- Podróżni mogą korzystać z ułatwień przy wejściu na peron nr 1 od strony Placu Dworcowego, przy peronach nr 2 i 3 oraz przy wyjściu z tunelu od strony ul. Kochanowskiego - wylicza Dorota Szalacha z zespołu prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. - Urządzenia zaprojektowano z myślą o wszystkich podróżnych. Z wind bez problemu, skorzystają osoby na wózkach, rodziny z dziećmi, osoby z ciężkimi bagażami a także rowerzyści.
Poza windami, udogodnieniem dla podróżnych będą cztery pary schodów ruchomych na perony. Zamontowano je, podobnie jak windy przy końcach tunelu – od strony placu Dworcowego i ul. Kochanowskiego, a także peronach nr 2 i 3. By oddanie schodów ruchomych do użytku było możliwe wciąż trwają jeszcze niezbędne procedury.
- Wykonawca dla bezpiecznego użytkowania musi zakończyć odbiory urządzeń z Urzędu Dozoru Technicznego - wyjaśnia Szalacha.
Przebudowa stacji Rzeszów Główny prowadzona przez PKP PLK od 2018 r. to inwestycja o wartości 205 mln zł realizowana z Krajowego Programu Kolejowego. Współfinansowana jest ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
W ramach projektu do tej pory oddano do użytku trzy zbudowane od nowa wiadukty kolejowe nad al. Wyzwolenia, nowy przystanek Rzeszów Zachodni oraz przejazd kolejowo-drogowy w ciągu ul. Konopnickiej. Oddano też wiadukt przy ul. Batorego, który zastąpił stary – niski i wąski. Jednak budowa układu drogowego w tym rejonie ma dopiero nastąpić – to zadanie miasta.
Gruntowna modernizacja objęła też samą stację Rzeszów Główny.
- Pasażerowie łatwiej dostają się do pociągów z trzech nowych wyższych peronów. Są duże wiaty, ławki i jasne oświetlenie. Dobrą orientację na stacji zapewnia ponad 100 tablic informacyjnych. Dla osób niewidomych i słabowidzących przygotowano system ścieżek naprowadzających. Dostęp do peronów ułatwia bezpieczne, 140-metrowe przejście podziemne. Obiekt połączył dwie części miasta - wymienia Dorota Szalacha.
Nowy tunel, położony na zachód od starego przejścia podziemnego, które kończyło się na peronie nr 3, zastąpił też wiekową kładkę.
Prace na stacji powinny zakończyć się w bieżącym roku. Formalny termin zakończenia przebudowy to kwiecień 2021 r. Oddzielnym zadaniem będzie jeszcze montaż nowoczesnej informacji pasażerskiej.
Zupełnie odrębną inwestycją prowadzoną przez inną spółkę – PKP S.A. oraz miasto Rzeszów będzie modernizacja samego budynku dworca Rzeszów Główny. Będzie ona połączona z przebudową placu Dworcowego w ramach Rzeszowskiego Centrum Komunikacyjnego. Przetarg na tę inwestycję czeka na rozstrzygnięcie.
Red.