System roweru miejskiego czekają zmiany. Hulajnogi zostaną tylko komercyjnie

KATEGORIA: KOMUNIKACJA / 18 marca 2021

Fot. Karol Woliński

Na ulicach Rzeszowa pojawiły się kolejne hulajnogi elektryczne, z których mogą skorzystać mieszkańcy. Wcześniej informowaliśmy, że tego typu usługę w Rzeszowie uruchomiła firma Bolt znana dotąd z usług taksówkarskich. Tuż po uruchomieniu w mieście hulajnóg od Bolta, na ulicach pojawiły się dobrze znane z ostatniego roku hulajnogi pod marką Blinkee.City, która w poprzednim roku obsługiwała miejską wypożyczalnię rowerów, hulajnóg i skuterów. Jednak hulajnogi, oferowane przez Blinkee.City podobnie jak te od Bolta, są udostępnione w charakterze usługi komercyjnej, a nie w ramach miejskich wypożyczalni.

- Od początku marca wystartowaliśmy z naszymi usługami we wszystkich miastach gdzie działamy. Udostępniliśmy w Rzeszowie w ramach usługi komercyjnej około 150 hulajnóg, do tego mamy kilka skuterów - potwierdził nam w ubiegłym tygodniu Paweł Maliszewski, prezes firmy Blinkee.City.

Teraz urządzeń jest jeszcze więcej. Aplikacja Blinkee.City pokazuje dostępnych do wypożyczenia ponad 200 hulajnóg oraz kilkanaście skuterów. Jeżeli chodzi o ceny usługi, w przypadku hulajnogi od Blinkee.City minuta jazdy kosztuje 0,49 zł. Z kolei minuta jazdy skuterem elektrycznym to 0,69 zł.

Miejska wypożyczalnia bez hulajnóg

Uruchomienie wypożyczalni hulajnóg w formie komercyjnej w Rzeszowie mocno wpłynie na funkcjonowanie tegorocznego systemu miejskiej wypożyczalni rowerów. W poprzednim roku za jej obsługę jak już wspomnieliśmy odpowiadała marka Blinke.City. Mieszkańcy w ramach jednego systemu mieli dostęp do rowerów, skuterów elektrycznych oraz hulajnóg, które można było wypożyczyć dzięki jednej prostej w obsłudze aplikacji. Teraz, jak słyszymy w ratuszu, w związku z wejściem na rynek dwóch wypożyczalni hulajnóg w formie komercyjnej, miejska wypożyczalnia będzie oferowała tylko rowery i skutery elektryczne.

- Przetarg lub zapytanie ofertowe dotyczące miejskiej wypożyczalni są w trakcie przygotowywania. W związku z działalnością firm komercyjnych oferujących hulajnogi elektryczne, postanowiliśmy skupić się na rowerach i skuterach. Nie ma sensu wydawać środków z budżetu na hulajnogi, po wejściu usług komercyjnych. Jest ich dosyć sporo w mieście - zaznacza Artur Gernand z Biura Prasowego Urzędu Miasta Rzeszowa.

Będzie dwóch operatorów - jeden od rowerów, drugi od skuterów?

Jak dodaje Artur Gernand możliwe, że obsługa wypożyczalni skuterów i rowerów będzie realizowana w ramach dwóch osobnych zadań, co wiąże się z tym, że mogą nimi operować dwie różne firmy. To wiązałoby się prawdopodobnie z koniecznością posiadania dwóch różnych aplikacji potrzebnych do skorzystania z danego pojazdu. Może to być pewne utrudnienie dla osób, które często chcą korzystać z różnych form transportu w Rzeszowie w ramach miejskiej wypożyczalni.

Wiemy również, że umowa z firmami obsługującymi miejską wypożyczalnię zostanie podpisana tylko na jeden sezon, tak jak to miało miejsce w poprzednich latach. Zarząd Transportu Miejskiego w Rzeszowie analizował możliwość podpisania dłuższej umowy z jednym operatorem, apelowali o to również radni Prawa i Sprawiedliwości, o korzyściach takiej umowy mówili również przedstawiciele środowisk rowerowych w Rzeszowie. Tak się jednak nie stało. Możliwe, że ma to związek również z wzmożoną działalnością firm komercyjnych zajmujących się wypożyczaniem hulajnóg. Ratusz chce w ten sposób mieć możliwość reakcji na to, co wydarzy się na rynku wypożyczalni alternatywnych środków komunikacji.

Koszt funkcjonowania wypożyczalni jednośladów w ciągu jednego roku do tej pory wynosił około 100 tys. zł.

Karol Woliński

  

Redaktor naczelny: Barbara Kędzierska
Wydawca
"Siedem - Barbara Kędzierska"
PORTAL INFORMACJI I OPINII
redakcja@czytajrzeszow.pl
35-026 Rzeszów, ul. Reformacka 4