Autobusy elektryczne coraz bliżej. Na początek wyjadą w godzinach szczytu
KATEGORIA: KOMUNIKACJA / 26 listopada 2018
Maszty ładujące stanęły na przystanku „Dworzec Główny PKP”. Tutaj autobusy elektryczne będą podjeżdżać i ładować baterie w przerwie między kursami Fot. Tomasz Wrzesiński
Nie potwierdziły się zapowiedzi sprzed dwóch tygodni i autobusy elektryczne jakie zakupiło miasto, nie wyjechały dotąd na ulice Rzeszowa. Do tej pory, firma Solaris, czyli producent elektrobusów dostarczył do Rzeszowa 5 z 10 zamówionych pojazdów. Nie to jednak jest przyczyną, że autobusy nie pojawiły się jeszcze w regularnej obsłudze linii 0A i 0B, do których obsługi je przewidziano.
Choć w bazie Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego przy ul. Lubelskiej są już gotowe stacje tzw. wolnego ładowania (nocnego) baterii pojazdów, to nadal nie są ukończone stacje szybkiego ładowania dużej mocy przy ul. Grottgera w rejonie dworca PKP. To przy ich pomocy autobusy mają być doładowywane w przerwach pomiędzy kursami. Jest to konieczne, bo samo nocne naładowanie baterii w zajezdni nie wystarczy, żeby autobus mógł jeździć na trasie cały dzień.
Szafy kryjące ładowarki stanęły niedaleko przystanku „koła” na placu DworcowymFot. Tomasz Wrzesiński
Dwa maszty ładujące z tzw. pantografami odwróconymi stanęły na przystanku MPK przed placem Dworcowym. Natomiast same szafy z ładowarkami zbudowano w pobliżu, w rejonie postoju taksówek. W przyszłości, w związku z planowaną budową Rzeszowskiego Centrum Komunikacyjnego stacje szybkiego ładowania będą musiały nieco zmienić swą lokalizację. W ubiegłym tygodniu trwało testowanie urządzeń na placu przed dworcem z użyciem jednego z autobusów elektrycznych. Ponieważ wciąż nie podłączono do nich zasilania z sieci energetycznej, testy odbywały się z użyciem agregatu prądotwórczego.
Do czasu uruchomienia instalacji, autobusy elektryczne mają wyjeżdżać na linię popularnego „koła” tylko w godzinach szczytu. Po wyczerpaniu baterii będą zjeżdżały na zajezdnię przy ul. Lubelskiej.
Cały kontrakt z Solarisem obejmujący zakup 10 autobusów, budowę płyty postojowej w zajezdni MPK oraz wspomnianych urządzeń do ładowania pojazdów ma wartość 30,2 mln zł. Dostawa pozostałych 5 wozów i zakończenie prac związanych z budową infrastruktury ma nastąpić w grudniu.
Tomasz Wrzesiński
Elektryczne Solarisy Urbino 12 electric mają obsługiwać linie 0A i 0BFot. Paweł Bialic