18. Weekend z Millennium Docs Against Gravity. Na festiwal zaprasza WDK

KATEGORIA: KULTURA / 9 września 2021

Kadr z filmu „Śledztwo w domu spokojnej starości”
Fot. Materiały prasowe

Wojewódzki Dom Kultury w Rzeszowie zaprasza w dniach 10-12 września 2021 r. (piątek – niedziela) na 18. Weekend z Millennium Docs Against Gravity.

- MDAG to jeden z największych festiwali filmów dokumentalnych na świecie, prezentujący kino najwyższej próby. Zeszłoroczna hybrydowa edycja przyciągnęła w sumie rekordowe 170 tys. widzów! - zachęcają organizatorzy.

W tym roku festiwal odbywa się w datach 3-12 września w siedmiu miastach: Warszawie, Gdyni, Wrocławiu, Poznaniu, Katowicach, Lublinie i Bydgoszczy. - Zależy nam na tym, żeby kino dokumentalne jak najszerzej docierało do polskich widzów, dlatego, podobnie jak w latach poprzednich organizujemy Weekend z Festiwalem MDAG, który w tym razem przypada na 10-12 września 2021 r. - przekonują organizatorzy. - Zachęcamy do obejrzenia hitów 18. edycji festiwalu Millennium Docs Against Gravity prezentowanych w ramach Weekendu z Festiwalem MDAG.

W PROGRAMIE:

10 września 2021 r. (piątek)

- godz. 17:30 - POLAKÓW PORTRET WŁASNY

reż. J. Drobczyński, M. Białoruski, R. Rawłuszewicz - prod. Polska 2021, czas 113 min

- godz. 19:30 - NAJPIĘKNIEJSZY CHŁOPIEC NA ŚWIECIE

reż. Kristina Lindstroem, Kristian Petri - prod. Szwecja 2021, czas 93 min

11 września 2021 r. (sobota)

- godz. 16:00 - TAŃCZĄCA Z REKINAMI

reż. Sally Aitken - prod. Australia 2020, czas 95 min

12 września 2021 r. (niedziela)

- godz. 16:00 - STAMBUŁ BEZ SMYCZY

reż. Elizabeth Lo - prod. USA 2020, czas 73 min

- godz. 17:30 - ŚLEDZTWO W DOMU SPOKOJNEJ STAROŚCI

reż. Maite Alberdi - prod. Chile, Niemcy, Hiszpania 2020, czas 86 min

- godz. 19:00 - GORBACZOW. RAJ

reż. Witalij Manski - prod. Łotwa, Czechy 2020, czas 100 min

***

Bilety pojedyncze na każdy film będą dostępne przed projekcjami w cenie 10 zł w kasie WDK Rzeszów, ul. S. Okrzei 7. Projekcje w Sali Audiowizualnej (II piętro).

Fot. Materiały prasowe

O filmach:

POLAKÓW PORTRET WŁASNY, reż. Jakub Drobczyński, Maciej Białoruski, Robert Rawłuszewicz - Polska, 2021, 113 min

„Kończą się małżeństwa. Kończą się życia. Będzie ciężko, jak to wszystko się skończy. Dobrze, że chociaż z wami mogę porozmawiać. W cudzysłowie, oczywiście” - mówi Piotr, który od miesiąca siedzi zamknięty we własnym mieszkaniu. W tej samej sytuacji znaleźli się praktycznie wszyscy Polacy. W izolacji czekają na szczepionkę, która wyleczy ich z wirusa samotności. W swoich domach nagrywają intymne relacje ze swojego życia licząc, że ktoś ich wysłucha i przytuli. W cudzysłowie, oczywiście. „Polaków portret własny” to roczny zapis pandemicznej rzeczywistości. Składają się na niego osobiste nagrania filmowych bohaterów oraz dokumentalna rejestracja polskich realiów w czasie pandemii COVID-19.

NAJPIĘKNIEJSZY CHŁOPIEC NA ŚWIECIE, reż. Kristina Lindstroem, Kristian Petri - Szwecja, 2021, 93 min

W 1970 roku Luchino Visconti szukał w różnych krajach młodego chłopca, który mógłby wcielić się w rolę Tadzia w ekranizacji „Śmierci w Wenecji” Tomasza Manna. Visconti był już zmęczony długimi i bezskutecznymi poszukiwaniami. Wykonał ponad 150 przesłuchań. Po castingu w Sztokholmie angaż otrzymał 15-letni Björn Andresen. Rok później, podczas premiery filmu w Londynie, w obecności królowej Elżbiety Visconti okrzyknął swojego aktora „najpiękniejszym chłopcem na świecie”. Kilka miesięcy potem w trakcie festiwalu w Cannes agent muzyczny zaprosił Björna do Japonii. Tam stał się on pierwszą zachodnią gwiazdą pop, występował w sesjach zdjęciowych oraz w reklamówkach. Przydomek nadany przez Viscontiego przykleił się do Björna na resztę życia i stał się jego przekleństwem.

Dziś, pół wieku później, Björn walczy z uzależnieniami i wewnętrznymi demonami. Odkrywa tajemnicę swojej matki i jej nagłego odejścia. Kontynuuje też swoją karierę, grając m.in. w horrorze „Midsommar”. „Najpiękniejszy chłopiec na świecie” to intymny obraz osoby, która próbuje pogodzić się ze swoją przeszłością i odzyskać kontrolę nad życiem. Ukazuje również kulisy powstania legendarnego filmu dzieła oraz odsłania struktury władzy w przemyśle filmowym.

TAŃCZĄCA Z REKINAMI, reż. Sally Aitken - Australia, 2020, 95 min

Valerie Taylor to żywa legenda w świecie nurkowania. W latach 50. XX wieku była łowczynią rekinów i mistrzynią w ich zabijaniu. Z czasem zamieniła włócznię na aparat fotograficzny i stała się aktywną działaczką na rzecz ochrony tych groźnych stworzeń. W latach 60. XX wieku wraz z innymi pionierami w tej dziedzinie, takimi jak Stan Waterman w USA czy Jacques Cousteau we Francji, należała do nielicznej garstki wykwalifikowanych podwodnych fotografów. Odważyła się podejść bliżej do rekina niż ktokolwiek wcześniej, przeżyła jego atak i zaprzyjaźniła się z żarłaczem białym. Studiowała zachowanie tych drapieżników i szerzyła wiedzę na ich temat. Współpracowała ze Stevenem Spielbergiem przy filmie „Szczęki”, podbiła świat nurkowania zdominowany przez mężczyzn, a jej zapał i pasja wpłynęły na powszechną wiedzę ludzi na temat rekinów oraz na to, jak je postrzegamy. Film portretuje tę magnetyczną osobowość, wykorzystując zremasterowane materiały archiwalne utrwalone na przestrzeni 50 lat jej życia. Udajemy się w zachwycającą pod względem wizualnym podróż do podwodnego świata z czasów, zanim rafy koralowe zostały spustoszone przez zmiany klimatyczne, a przełowienie zredukowało niemal do zera wiele morskich gatunków. Poznajemy morską krainę, obserwując majestatyczny charakter rekinów i ich groźną charyzmę. Strach zastępuje szacunek i podziw, a przede wszystkim zrozumienie, z jakiego powodu to właśnie rekiny znajdują się na wierzchołku drabiny oceanicznych stworzeń.

STAMBUŁ BEZ SMYCZY, reż. Elizabeth Lo - USA, 2020, 73 min

Kto nie lubi historii opowiadanych z punktu widzenia czworonogów? Tym razem bezdomne psy oprowadzają nas po Stambule – gigantycznej metropolii, w której żyje ich bardzo wiele a przetrwanie każdego dnia wymaga walki. Choć trzeba przyznać, że ludzcy mieszkańcy stolicy Turcji są raczej sympatycznie nastawieni do bezpańskich zwierzaków. Poznajemy trzech bohaterów. Zaciekle broniący swojej niezależności Zeytin oprowadza nas po mieście nocą, opiekuńczy Nazar łatwo nawiązuje kontakty z ludźmi, zaś szczeniaczek Kartal znajduje schronienie w ramionach bezdomnego nastolatka wdychającego klej.

Niestety, nie wszystkie historie będą miały szczęśliwe zakończenie. Nasi bohaterowie zaprzyjaźniają się z grupą młodych Syryjczyków, którzy, tak jak oni, nie mają dachu nad głową. Po raz kolejny widzimy, jak wspaniała może być więź człowieka z czworonogiem. Poruszający i świetnie zrealizowany film Elizabeth Lo otrzymał Nagrodę dla Najlepszego Pełnometrażowego Filmu Międzynarodowego podczas ostatniej edycji festiwalu Hot Docs w Toronto.

ŚLEDZTWO W DOMU SPOKOJNEJ STAROŚCI, reż. Maite Alberdi - Chile, Niemcy, Hiszpania 2020, czas 86 min

83-letni Sergio zostaje szpiegiem. Wygrywa casting na agenta, którego zadaniem jest przeniknięcie do domu spokojnej starości i zdawanie raportów z poziomu opieki nad pensjonariuszami. Casting organizuje niejaki detektyw Romulo, do którego zgłasza się córka pensjonariuszki podejrzewająca, że jej matka jest źle traktowana. Sergio, chociaż nie przypomina agenta 007, łapie okazję na oderwanie się od melancholii i wspomnień o zmarłej żonie. Gorliwie uczy się technik szpiegowskich i związanych z nimi technologii. Gdy „rozpracowuje” pensjonat i zbliża się do kilku swoich rówieśników odkrywa, że niebezpieczeństwo dla seniorów ukryte jest gdzie indziej, znacznie głębiej.

Ten film to wyjątkowa medytacja nad współczuciem i samotnością ze wspaniałymi bohaterami i zwrotami akcji – jak na porządny film szpiegowski przystało.

GORBACZOW. RAJ, reż. Witalij Manski - prod. Łotwa, Czechy 2020, czas 100 min

Michaił Gorbaczow, 89-letni ostatni lider Związku Radzieckiego, przyjmuje w swoim domu reżysera Witalija Manskiego. W lekkim stylu prowadzą rozmowy o poważnych sprawach. Gorbaczow opowiada o swoim życiu. W czasie pobytu na szczycie władzy Związku Radzieckiego doprowadził do upadku imperium komunistycznego i tektonicznych zmian na świecie. Jego program pieriestrojki i głasnosti miał naprawić państwo i był nadzieją na wolność obywateli. Zgodził się na zjednoczenie Niemiec, którego symbolem było obalenie muru berlińskiego. Jednocześnie ginęli ludzie żądający wolności w Wilnie, Baku, Tbilisi. Starano się ukryć konsekwencje wybuchu elektrowni atomowej w Czarnobylu. Zaś własny naród Gorbaczowa oskarża go o zniszczenie imperium – ich jedynej dumy i sensu poświęceń. Z takim ciężarem samotny stary człowiek żyje w luksusowej rezydencji na przedmieściach Moskwy, wspominając swoją żonę Raisę i czasy, które zmieniły świat.

Red.

  

Redaktor naczelny: Barbara Kędzierska
Wydawca
"Siedem - Barbara Kędzierska"
PORTAL INFORMACJI I OPINII
redakcja@czytajrzeszow.pl
35-026 Rzeszów, ul. Reformacka 4