Jak wyglądają postępy na budowie Wisłokostrady w Rzeszowie? Zobacz FOTO

KATEGORIA: INWESTYCJE / 9 sierpnia 2024

Fot. Maciej Terpiński

Trwa budowa Wisłokostrady, czyli nowej drogi łączącej al. Rejtana z ul. Ciepłowniczą w Rzeszowie.

Budowa Wisłokostrady rozpoczęła się we wrześniu ub. roku. Nowa droga ma połączyć istniejący już kilkusetmetrowy odcinek ul. Dworaka stanowiący przedłużenie al. Rejtana z ul. Ciepłowniczą. W ramach trwającej inwestycji przebudowany ma być także most Załeski, a prowadzący od niego odcinek ul. gen. Maczka zostanie poszerzony do skrzyżowania z ul. Siemieńskiego.

Dzięki tej strategicznej inwestycji nową drogą połączone zostanie południe miasta z północą i dalej z drogą ekspresową S19.

Nowy most Załęski

Do chwili obecnej wykonano wyburzenie mostu Załęskiego, a w jego miejscu budowa nowej przeprawy przez rzekę Wisłok. Nowy most Załęski to obiekt trzyprzęsłowy o całkowitej długości 68,4 m. Obiekt składał będzie się z dwóch niezależnych konstrukcji na których zaprojektowano po dwa pasy ruchu dla każdego kierunku wraz z ciągami pieszo-rowerowymi na każdej z nitek. - Ustrój nośny przęseł zaprojektowano jako ciągły, podparty swobodnie na łożyskach na przyczółkach i połączony monolitycznie z podporami pośrednimi. Zastosowano konstrukcję zespoloną typu beton prefabrykowany – beton wykonywany „na mokro”. Przekrój pomostu jezdni lewej oraz jezdni prawej składa się z 12 belek prefabrykowanych w rozstawie poprzecznym 1,2 m. Zastosowane zostaną belki strunobetonowe prefabrykowane typu „T” - informuje Miejski Zarząd Dróg w Rzeszowie.

Do tej pory zakończono prace związane z wykonaniem pali pod wszystkimi odporami oraz wykonano ławy fundamentowe podpór skrajnych (przyczółków). Zabetonowano ławy fundamentowe skrajnych podpór oraz zabetonowano przyczółek nitki prawej od strony ul. Ciepłowniczej.

Nowy most też na Młynówce

Równolegle na moście na rzece Młynówka zakończono prace związane betonowaniem ław fundamentowych oraz zakończono montaż zbrojenia korpusu podpór. Wykonano betonowanie korpusu przyczółków. Budowa nowego obiektu na rzece Młynówka pozwoli na poszerzenie ul. Dworaka do dwóch pasów ruchu dla każdego kierunku jazdy. - Konstrukcję nośną obiektu stanowi jednoprzęsłowy, płytowy, zespolony ustrój nośny z prefabrykowanych belek strunobetonowych typu Kujan NG. W przekroju poprzecznym ustrój nośny składa się z dziewiętnastu belek prefabrykowanych. Na obiekcie zaprojektowano jezdnię o dwóch pasach ruchu oraz ciąg pieszo-rowerowy - informuje MZD.

Estakada nad torami kolejowymi

Kolejnym obiektem inżynierskim jaki zostanie wybudowany w ramach realizacji przedsięwzięcia będzie estakada nad torami kolejowymi linii Kraków-Medyka. Obiekt zaprojektowano z dwóch niezależnych konstrukcji o długości całkowitej 373,69 m (nitka lewa) oraz 270,74 m (nitka prawa). - Konstrukcję nośną obiektu stanowi wieloprzęsłowy, płytowo-belkowy ustrój ciągły z betonu sprężonego. W przekroju poprzecznym ustrój nośny składa się z dwóch belek nośnych w rozstawie osiowym wynoszącym 7,00 m. Belki w przekroju poprzecznym mają wysokość konstrukcyjną 2,60 m - wyjaśnia szczegóły konstrukcyjne MZD. Podobnie jak na moście Załęskim zaprojektowano po dwa pasy ruchu dla każdego kierunku wraz z ciągami pieszo-rowerowymi na każdej z nitek.

Obecnie na obiekcie prowadzone są pale stanowiące posadowienie pośrednie estakady oraz trwają prace związane z montażem zbrojenia podpór.

Dodatkowym obiektem inżynierskim jaki zostanie wybudowany w ramach inwestycji jest mur oporowy w rejonie ul. Konfederatów Barskich w technologii kotwionej palisady z pali wierconych w osłonie rurowej. Palisada zostanie zwieńczona oczepem żelbetowym oraz zakotwiona za pomocą sprężanych kotew gruntowych.

Obecnie wykonawca zakończył wykonywanie palisady, wykonano kotwy gruntowe oraz wykonywane są prace związane z zbrojeniem i betonowaniem oczepu.

W dalszym ciągu kontynuowane są prace związane z wzmocnieniem podłoża pod nasypy, budową nasypu od strony ul. Dworaka wraz z budową infrastruktury podziemnej.

Wartość inwestycji to 169,2 mln zł, w tym dofinansowanie z Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych w kwocie 65 mln zł oraz z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg w kwocie 30 mln zł. Wykonawcą robót jest konsorcjum firm – ANTEX II Sp. z o.o. i Wysowa Mosty Sp. z o.o.

Planowany termin zakończenia inwestycji to wiosna 2026 roku.

Obecny zakres inwestycji nie objął zaplanowanego w ramach projektu Wisłokostrady poszerzenia ul. gen. Maczka do dwóch jezdni aż do ul. Lubelskiej. To zadanie ma być wykonane oddzielnie w przyszłości.

Red.

Zdjęcia: Maciej Terpiński

  

Redaktor naczelny: Barbara Kędzierska
Wydawca
"Siedem - Barbara Kędzierska"
PORTAL INFORMACJI I OPINII
redakcja@czytajrzeszow.pl
35-026 Rzeszów, ul. Reformacka 4