Jak przebudować przejazd w ciągu ul. Langiewicza. Pomoże program PKP PLK?

KATEGORIA: INWESTYCJE / 11 sierpnia 2024

Wizualizacja tunelu w ciągu ul. Langiewicza
Fot. Materiały Miejskiego Zarządu Dróg/Sweco Polska

Rozwiązanie problemów z pokonaniem torów w centrum Rzeszowa, to nie tylko sprawa wzbudzającego kontrowersje połączenia ul. Wyspiańskiego i Hoffmanowej. Władze miasta myślą też o przebudowie przejazdu kolejowo-drogowego przy ul. Langiewicza, którą przecina linia kolejowa nr 106 w kierunku Jasła. Rozwiązaniem ma być wielopoziomowe skrzyżowanie. Ostatnio pojawiła się szansa na dofinansowanie takiej inwestycji dzięki programowi PKP PLK.

Każde zamknięcie szlabanów oznacza korki

O tym, że zamykanie przejazdu przy ul. Langiewicza wiele razy dziennie z powodu przejeżdżających pociągów jest udręką dla zmotoryzowanych nie trzeba nikogo przekonywać. Gdy szlabany są opuszczone korki sięgają nieraz skrzyżowania z ul. Unii Lubelskiej i Hoffmanowej z jednej oraz al. Witosa z drugiej strony.

Zatory w rejonie przejazdu występują od lat. Wraz z uruchomieniem Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej liczba pociągów na tej linii wzrosła. Obecnie przejazdów pociągów jest już dziennie kilkadziesiąt. To kursy PKA do Strzyżowa, Regio do Jasła oraz pociągi towarowe. Każde zamknięcie szlabanów generuje korki. Sytuacja pogorszyła się niedawno jeszcze wraz z oddaniem hali obsługi technicznej składów PKA w rejonie stacji Rzeszów-Staroniwa.

Dodatkowo, w pobliżu na działce przy ul. Langiewicza i Boya-Żeleńskiego prywatny deweloper prowadzi budowę nowego budynku. W obiekcie wysokim na 36 metrów ma powstać 230 mieszkań na 12 kondygnacjach. Do tego parking na 287 pojazdów. Inwestycja mieszkaniowa ma być gotowa pod koniec 2025 r. To zaś oznacza dodatkowe problemy komunikacyjne w okolicy.

Choć o tym, że nastąpi spotęgowanie problemów z natężeniem ruchu kolejowego było wiadomo już kilka lat temu, działania miasta są niestety spóźnione. W 2022 r. rzeszowski ratusz rozstrzygnął przetarg na wykonanie koncepcji dla przebudowy skrzyżowania ul. Langiewicza z torami kolejowymi na Jasło. Do postępowania dopuszczono jedną ofertę firmy Sweco Polska z Poznania. Wyceniła ona swą ofertę na 860 tys. zł. Dokument miał być gotowy w ciągu pół roku i dać odpowiedź czy lepiej wybudować tam wiadukt czy też tunel.

Końcem 2023 r. informowano, że lada moment miasto będzie dysponować pełną koncepcją wraz z kosztami budowy każdej z dwóch opcji - wiaduktu lub tunelu. Wówczas miały zostać przeprowadzone konsultacje z mieszkańcami. Do tej pory to jednak nie nastąpiło.

Jak słyszymy w ratuszu, prace nad koncepcją się przeciągnęły, ale są już na finiszu. Natomiast ostatnio pojawiły się nowe okoliczności, które być może dają nadzieję na znalezienie przynajmniej części środków na przebudowę przejazdu i wykonanie bezkolizyjnego dwupoziomowego skrzyżowania.

Przejazd kolejowy w ciągu ul. Langiewicza
Fot. Maciej Terpiński

Pomoże program kolejowy?

Taką perspektywę otwiera rozpoczęte 5 sierpnia przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przyjmowanie zgłoszeń do pierwszego etapu projektu „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach kolejowo-drogowych, w tym ich przebudowa na skrzyżowania dwupoziomowe”.

Projekt jest skierowany do jednostek samorządu terytorialnego i zarządców dróg zainteresowanych współfinansowaniem budowy skrzyżowań wielopoziomowych.

- Wspólnie z jednostkami samorządu terytorialnego oraz zarządcami dróg, które krzyżują się z liniami kolejowymi, planowane są działania, których celem będzie poprawa bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym - informuje Magdalena Janus z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Jak wyjaśnia kolejowa spółka, uruchomienie projektu wpisuje się w działania PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., zmierzające do zwiększania bezpieczeństwa w ruchu kolejowym poprzez likwidację przejazdów kolejowo-drogowych i zastąpienie ich skrzyżowaniami bezkolizyjnymi na terenie całej Polski. - Zadania do realizacji będą wybierane w formie konkursowej, a ocena zgłoszeń będzie oparta na analizie wielokryterialnej - zaznaczają PKP PLK.

Realizacja projektu ma pozwolić na zmniejszenie zdarzeń na przejazdach kolejowo-drogowych, poprawę płynności i przepustowości ruchu kolejowego, a także systemu komunikacji drogowej. - Dotyczy to także likwidacji tzw. „wąskich gardeł”, do których należą przejazdy kolejowo-drogowe, które w godzinach szczytu, przy dużym natężeniu ruchu zarówno kolejowego jak i drogowego, generują utrudnienia - wyjaśnia Magdalena Janus.

A to oznacza, że przebudowa przejazdu przy ul. Langiewicza mogłaby doskonale wpisywać się w założenia projektu.

- Trwa formalna analiza możliwości zgłoszenia się Rzeszowa do tego programu - potwierdza Artur Gernand z Kancelarii Prezydenta Rzeszowa. Jak dodaje, jeśli okaże się, że miasto spełnia jego warunki, to zgłoszona zostanie właśnie przebudowa przejazdu przy ul. Langiewicza.

Jaki byłby koszt inwestycji? Szacunki na tym etapie nie zostały jeszcze podane przez miasto. Wiadomo, że wkład finansowy PKP PLK do zadania nie może przekroczyć wartości 60 mln zł i może dotyczyć tylko części kolejowej inwestycji. To może oczywiście nie wystarczyć na sfinansowanie całego zadania.

Zgodnie z regulaminem PKP PLK będą odpowiadały za współfinansowanie budowy obiektu w obrębie nad/pod torami linii kolejowej (wiaduktu lub tunelu zastępującego przejazd w poziomie szyn), dokumentacji projektowej w tym samym zakresie oraz sfinansowanie likwidacji przejazdów. Zadaniem miasta byłoby więc wykonanie układu drogowego i wpięcie go w okoliczny układ komunikacyjny.

- Warto skorzystać z każdych środków zewnętrznych, dzięki którym realizacja inwestycji będzie możliwa - dodaje Artur Gernand.

Dodajmy, że zgłoszenia zadań do pierwszego etapu projektu można składać do 5 lutego 2025 r. Po tym terminie nastąpi ocena, klasyfikacja i akceptacja listy rankingowej. Ogłoszenie wyników pierwszego etapu i zawieranie porozumień z zakwalifikowanymi wnioskodawcami planowane jest na koniec 2025 r. Do rozdysponowania w pierwszym etapie jest 430,5 mln zł. Podobna kwota będzie w drugim etapie, do którego nabór zacznie się za rok.

Szczegółowe informacje dotyczące udziału w projekcie znajdują się na stronie PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Raczej tunel

Wracając do samej inwestycji, to choć ostateczne decyzje nie zapadły wiadomo, że władze miasta skłaniają się do budowy przy ul. Langiewicza tunelu. Miałby on długość ok. 600 m. W ramach planowanych maksymalnie czterech pasów ruchu na jednej jezdni przewidziano budowę dwóch buspasów (na przedstawionych przez MZD wizualizacjach widać natomiast, że pasów ruchu na jezdni zaplanowano trzy). Inwestycja oznaczałaby też konieczność przebudowy innych okolicznych dróg, w tym budowę przedłużenia ul. Zofii Chrzanowskiej przez tereny dawnego Zelmeru, a także budowę ronda na skrzyżowaniu ul. Langiewicza z ul. Chmaja.

Gdyby jednak zdecydowano się na budowę wiaduktu, to jego orientacyjna długość miałaby wynieść ok. 230 m. Byłby on jednojezdniowy, dwu lub trzypasowy (po 3,5 m), choć miasto dopuszczało też myśl o przekroju ulicznym 1x4.

Opracowanie koncepcji to oczywiście początek rozwiązywania gordyjskiego węzła wokół przejazdu kolejowego w ciągu ul. Langiewicza. Kolejnym krokiem będzie realizacja inwestycji w formule „zaprojektuj i wybuduj”. Mogłaby ona zostać przyspieszona zwłaszcza gdyby udało się pozyskać środki z wspomnianego projektu PKP PLK.

Rafk

Wizualizacja alternatywnego wiaduktu w ciągu ul. Langiewicza
Fot. Materiały Miejskiego Zarządu Dróg/Sweco Polska

  

Redaktor naczelny: Barbara Kędzierska
Wydawca
"Siedem - Barbara Kędzierska"
PORTAL INFORMACJI I OPINII
redakcja@czytajrzeszow.pl
35-026 Rzeszów, ul. Reformacka 4