Przejazd pod wiaduktem nad ul. Batorego w końcu otwarty! Po trzech latach

KATEGORIA: INWESTYCJE / 29 listopada 2022

Fot. Grzegorz Bukała/Urząd Miasta Rzeszowa

Od wtorkowego popołudnia kierowcy mogą już korzystać z nowego przejazdu pod torami w ciągu ul. Batorego. Ruch pod nowym wiaduktem kolejowym przywrócono po ponad trzech latach. Przejazd pod starym wąskim i niskim wiaduktem zamknięto 2 września 2019 r.

Przypomnijmy, że swoją część prac dotyczącą przebudowy wiaduktu najpierw wykonywała spółka PKP Polskie Linie Kolejowe. Niestety miasto przystąpiło do przebudowy układu drogowego dopiero w momencie gdy kolej już zakończyła swoją inwestycję. Roboty miały zakończyć się w październiku br. ale m.in. z powodu konieczności wykonania prac archeologicznych oraz dodatkowej przebudowy instalacji podziemnych przeciągnęły się o kilka tygodni. Choć jeszcze trwają prace wykończeniowe, zdecydowano o udostępnieniu przejazdu pod wiaduktem na co niecierpliwie czekają mieszkańcy Rzeszowa.

Stało się to we wtorek o godz. 16.00. Wraz z oddaniem do dyspozycji kierowców w części nowej, a w części przebudowanej trasy, prezydent Konrad Fijołek i jego zastępca Dariusz Urbanik uruchomili nową sygnalizację świetlną, która powstała na skrzyżowaniu ul. Kochanowskiego, Żółkiewskiego i Siemieńskiego. Na razie na jezdni pod wiaduktem kolejowym dla ruchu dostępne będą dwa pasy (oznakowane specjalnymi słupkami), a trzeci pas będzie jeszcze wyłączony i przeznaczony dla ekip, które prowadzą prace wykończeniowe na nowej drodze. Taki stan ma potrwać jeszcze przez 2-3 tygodnie.

Jak podkreślają w ratuszu, inwestycja, która jest już na samym finiszu, obejmowała swoim zasięgiem bardzo duży teren.

– Zakres tego zadania był potężny. Przebudowywany był układ drogowy w części śródmieścia sąsiadującej z głównym dworcem kolejowym oraz na os. 1000-lecia. Prace prowadzone były m.in. na ul. Batorego, Siemieńskiego, Styki, Żółkiewskiego, Głowackiego. Wiele z nich zostało wykonanych pod ziemią – przebudowane zostały wszystkie instalacje, m.in. wodociągowa, kanalizacyjna. Koszt tego zadania także był potężny – ostatecznie wydana została kwota blisko 54 mln zł – informuje prezydent Rzeszowa Konrad Fijołek.

Wykonawcą prac jest firma Strabag.

- Głównym celem tej inwestycji była poprawa komunikacji pomiędzy północną a południową częścią Rzeszowa. Wszyscy pamiętamy stary przejazd pod torami na ul. Batorego. Był wąski, obowiązywał tam ruch wahadłowy. Nowy jest szeroki, komfortowy, ruch odbywa się równocześnie w obydwu kierunkach. Jestem przekonany, że kierowcy będą z niego chętnie korzystali. Dzięki temu z ruchu odciążymy inne ważne ulice śródmieścia m.in. Piłsudskiego, Cieplińskiego a także wiadukt Tarnobrzeski – zaznacza prezydent Fijołek.

Fot. Grzegorz Bukała/Urząd Miasta Rzeszowa

Na inwestycję składało się wiele zadań. - Wśród nich była budowa 3-wlotowego ronda dwupasowego na skrzyżowaniu ulic Głowackiego, Fredry, Siemiradzkiego, połączona z wykonaniem ciągu pieszo-rowerowego wokół ronda oraz rozbudową ul. Głowackiego, polegającą m.in. na wymianie nawierzchni, otwarciu zatoki autobusowej, wymianie nawierzchni na chodnikach. Kolejnym z elementów była budowa nowego odcinka drogi od ronda do przejazdu pod przebudowywanym wiaduktem kolejowym. Przebudowany i poszerzony został most na potoku Przyrwa w ciągu ul. Siemieńskiego - wylicza Artur Gernand z Kancelarii Prezydenta Rzeszowa.

Rozbudowana została ul. Fredry, ul. Orzeszkowej, przebudowano skrzyżowania z ul. Śniadeckich wraz z chodnikami. Pomiędzy ul. Śniadeckich a Orzeszkowej powstało nowe połączenie wraz miejscami postojowymi po obu stronach drogi. Przebudowane zostało także skrzyżowanie ul. Styki z ul. Kopczyńskiego.

- Wiele prac zostało wykonanych na ul. Żółkiewskiego. Wśród nich wymienić można m.in. rozbudowę tej ulicy na odcinku od ul. Kochanowskiego do ul. Batorego oraz budowę nowego odcinka tej drogi - od ul. Batorego do skrzyżowania z drogą prowadzącą do przejazdu pod torami. Na Żółkiewskiego, po obu jej stronach powstały chodniki, po jednej ścieżka rowerowa. Wybudowano tam także mury oporowe, przebudowano zatokę autobusową znajdującą się po stronie zachodniej - dodaje Gernand.

Fot. Grzegorz Bukała/Urząd Miasta Rzeszowa

Z kolei ul. Siemieńskiego przebudowano na odcinku od ul. Kochanowskiego do ul. Maczka. Została poszerzona do trzech pasów ruchu, po stronie wschodniej powstał ciąg pieszo-rowerowy oraz nowa zatoka autobusowa, po zachodniej rozbudowano chodnik. Rozbudowano także skrzyżowania z ul. Kosynierów.

Po wschodniej stronie ul. Żółkiewskiego powstała droga serwisowa, obsługującej wschodni odcinek ul. Kochanowskiego oraz ulice: Chocimską, Klonowicza i Karpińskiego. Przy niej są nowe miejsca postojowe.

Ponadto m.in. wzmocniono nawierzchnie istniejących ulic, wybudowano i przebudowano ich odwonienia, wybudowano przepompownię wód opadowo-roztopowych oraz gruntowych, wybudowano i przebudowano oświetlenie, sieci wodociągowe, kanalizacje sanitarną i deszczową, gazociągi, sieci ciepłownicze.

Fot. Grzegorz Bukała/Urząd Miasta Rzeszowa

Na skrzyżowaniu ulic Siemieńskiego, Kochanowskiego, Żółkiewskiego powstała sygnalizacja świetlna oraz przebudowano tę na wlocie ul. Siemieńskiego do ul. Maczka.

Nowy układ drogowy udostępniono kierowcom we wtorek po południu. - Wykonawca tego zadania – firma Strabag na całkowite zakończenie prac ma czas do 16 grudnia - informuje Artur Gernand. Do finiszu pozostały już tylko drobne prace, takie jak np. dokończenie układania nawierzchni chodników, malowanie ścian wiaduktu kolejowego oraz ścian murów oporowych, montaż słupów oświetleniowych po północnej stronie ul. Żółkiewskiego.

Przebudowa układu dróg w centrum Rzeszowa wraz z budową przejazdu pod torami jest inwestycją dofinansowaną z funduszy Unii Europejskiej.

Fot. Grzegorz Bukała/Urząd Miasta Rzeszowa

Inwestycja w liczbach:

• Łączna długość rozbudowy układu komunikacyjnego ulic: ok. 2 320 m.

• Łączna powierzchnia rozbudowanych ulic to:

o ok. 16 700 m kw nawierzchni bitumicznej

o ok. 7 000 m kw chodników

• Łączna długość ścieżek rowerowych i ciągów pieszo-rowerowych - ok. 950 m.

• Powierzchnia wykonanych ścieżek rowerowych i ciągów pieszo-rowerowych to ok. 1 250 m kw.

• Przebudowane 4 zatoki autobusowe

• Przebudowany most na potoku Przyrwa:

o Długość obiektu – 13,93 m

o Szerokość obiektu – 19,55 m

o Klasa nośności – klasa „A”

• Płyta denna pod wiaduktem:

o Długość płyty dennej – 63 m

o Szerokość płyty dennej – 22 m

o Objętość betonu – ok. 1660 m sześc.

o Waga zbrojenia – ok. 170 ton

• Konstrukcje oporowe i palisady:

o Objętość betonu – ok. 580 m sześc.

o Waga zbrojenia – ok. 57 ton

o Długość pali łącznie – 2 808 m

• Branża sanitarna:

o Sieć gazowa - ok. 1 000 m

o Kanalizacja deszczowa - ok. 2 900 m

o Kanalizacja sanitarna - ok. 730 m

o Sieć wodociągowa – ok. 2 000 m

o Sieć ciepłownicza – ok. 52 m

o Przepompownia wód opadowo-roztopowych oraz gruntowych w rejonie przejazdu pod wiaduktem kolejowym

• Branża energetyczna i telekomunikacyjna:

o Oświetlenie uliczne – 72 szt. słupów oświetleniowych wraz z 80 szt. opraw LED

o Akomodacyjna sygnalizacja świetlna na skrzyżowaniu ulic Siemieńskiego, Kochanowskiego, Żółkiewskiego oraz przebudowana sygnalizacji świetlnej na wlocie ul. Siemieńskiego do ul. Maczka

o System informacji pasażerskiej na zatokach autobusowych

o Nadzór wizyjny (kamery) przejazdu pod wiaduktem

Red.

  

Redaktor naczelny: Barbara Kędzierska
Wydawca
"Siedem - Barbara Kędzierska"
PORTAL INFORMACJI I OPINII
redakcja@czytajrzeszow.pl
35-026 Rzeszów, ul. Reformacka 4