Co z budową tunelu pod rondem Pobitno? Ratusz wciąż czeka na ZRID

KATEGORIA: INWESTYCJE / 9 września 2021

Fot. Paweł Bialic

Władze Rzeszowa wciąż oczekują na wydanie Zezwolenia na Realizację Inwestycji Drogowej dotyczącego możliwości rozpoczęcia potężnej inwestycji drogowej obejmującej budowę wielopoziomowego skrzyżowania ulic: Lwowskiej, al. Armii Krajowej i al. Żołnierzy I Armii Wojska Polskiego. Szacowane na ponad 100 mln zł zadanie obejmuje m.in. budowę tunelu pod rondem Pobitno. Wniosek o ZRID został złożony do wojewody podkarpackiego 20 maja i miał zostać rozpatrzony w ciągu 90 dni. Wiadomo, że termin ten nie został dotrzymany.

- Czekamy na wydanie ZRID-u, liczmy, że uda się uzyskać ten dokument maksymalnie do końca roku, złożony przez nas wniosek musiał zostać uzupełniony, stąd procedura się wydłuża - tłumaczy Artur Gernand z Kancelarii Prezydenta Rzeszowa.

Przypomnijmy, że wniosek o ZRID miał zostać złożony przez ratusz do wojewody wiele miesięcy wcześniej, ale przedłużały się prace nad dokumentacją projektową. Pierwotnie miała być ona gotowa do listopada 2019 r. Później określono termin wykonania dokumentacji i uzyskania zgód do 31 maja 2020 roku. Doszło jednak do kolejnych opóźnień i dopiero w maju 2021 roku projekt inwestycji był gotowy. W momencie gdy ratusz uzyska ZRID, będzie możliwość ogłoszenia przetargu na prace budowlane.

Fot. Urząd Miasta Rzeszowa/Mosty Gdańsk

Co z utrudnieniami?

Rondo Pobitno ma zostać przebudowane, aby usprawnić ruch w tej części miasta, upłynnić go, a przede wszystkim zwiększyć bezpieczeństwo na jednym z najbardziej obciążonych w Rzeszowie skrzyżowań. Realizacja tej inwestycji może jednak wywołać potężne problemy z przejazdem w rejonie ronda Pobitno w czasie prowadzenia prac budowlanych. Do ich rozpoczęcia jak już wspomniano jeszcze daleko, stąd trudno na razie określić skalę utrudnień w ruchu.

- Gdy wyłonimy wykonawcę inwestycji i będziemy znali harmonogram robót budowlanych to na pewno przedstawimy dokładny plan tego jak będzie wyglądała organizacja ruchu w trakcie prac i z jakimi utrudnieniami będzie się to wiązało - zaznacza Artur Gernand.

Fot. Urząd Miasta Rzeszowa/Mosty Gdańsk

Tunel pod rondem

Zakres prac obejmuje budowę oraz rozbudowę dróg na długości ok 1,2 km. Największą zmianą będzie budowa otwartego tunelu pod jezdniami ronda wraz z wykonaniem dwujezdniowej drogi o długości 640 m w ciągu dróg: al. Armii Krajowej i al. Żołnierzy I Armii Wojska Polskiego, czyli w układzie północ - południe. Zgodnie z opracowaniem architektonicznym tunel będzie miał około 200 metrów długości i będzie się zaczynał w okolicach skarbca Narodowego Banku Polskiego przy al. Armii Krajowej, a kończył na skrzyżowaniu z ul. Morgową. Dodatkowo pasy drogowe na rondzie zostaną poszerzone do szerokości 5,5 m.

Inwestycja wymaga także przebudowy, budowy oraz rozbudowy dróg krzyżujących się na rondzie Pobitno. Chodzi nie tylko o główne arterie czyli al. Armii Krajowej, al. Żołnierzy I Armii Wojska Polskiego i ul. Lwowską, ale także o ul. Morgową i Konfederatów Barskich. W kierunku ul. Morgowej powstanie dodatkowo prawoskręt. Przebudowana zostanie także sygnalizacja świetlna na skrzyżowaniu ulic: Morgowej, al. Żołnierzy I Armii Wojska Polskiego i Konfederatów Barskich.

Dla pieszych oraz rowerzystów powstaną oddzielne kładki oraz ścieżki rowerowe, które pozwolą na bezpieczne przechodzenie i jazdę rowerem w okolicach ronda. Powstaną też ekrany akustyczne, odwodnienie dróg, przebudowane zostaną drogi dojazdowe do ronda, aby usprawnić komunikację wokół samego ronda i umożliwić obsługę tego terenu.

Karol Woliński

  

Redaktor naczelny: Barbara Kędzierska
Wydawca
"Siedem - Barbara Kędzierska"
PORTAL INFORMACJI I OPINII
redakcja@czytajrzeszow.pl
35-026 Rzeszów, ul. Reformacka 4