Dworzec Główny PKP w Rzeszowie jak z 1908 r. To realne? Zobacz FILM

KATEGORIA: INWESTYCJE / 8 grudnia 2021

Tak rzeszowski dworzec wyglądał w okresie swej świetności (zdjęcie po 1909 r.)
Fot. Archiwum portalu TWiNN.pl

Od początku tego roku trwają pracę projektowe nad Rzeszowskim Centrum Komunikacyjnym realizowanym przez miasto Rzeszów i Polskie Koleje Państwowe S.A. Inwestycja dotyczy m.in. przebudowy i remontu budynku Dworca Głównego. W ostatnim czasie pojawiła się w sieci koncepcja autorstwa Sebastiana Pitonia, aby przywrócić wygląd obiektu sprzed czasów I wojny wiatowej. Pomysł choć ciekawy, będzie trudny do wdrożenia. Projekt przebudowy dworca jest w zasadzie już gotowy i zakłada przywrócenie budynkowi modernistycznego charakteru nadanego mu na początku lat 60. XX w.

RCK – projekt na finiszu

Umowę w sprawie realizacji Rzeszowskiego Centrum Komunikacyjnego podpisano w lutym 2021 roku. Za projekt budowy RCK oraz same prace budowlane miasto Rzeszów i PKP S.A zapłacą niemal 74 mln zł firmie Budimex. Inwestycja została podzielona na dwie części. Pierwsza, finansowana z budżetu miasta Rzeszowa dotyczy przebudowy placu Dworcowego i budowy po nim parkingu podziemnego na 110 miejsc oraz przebudowy układu komunikacyjnego ul. Grottgera na odcinku od skrzyżowania z ul. Asnyka do ul. Bardowskiego.

- Jest już gotowy projekt inwestycji, zwróciliśmy się także z wnioskiem o pozwolenie na budowę oraz ZRID (Zezwolenie na Realizację Inwestycji Drogowej). Mamy nadzieję uzyskać te dokumenty końcem stycznia przyszłego roku - tłumaczy Artur Gernand z Kancelarii Prezydenta Rzeszowa. O aktualnych aspektach budowy RCK pisaliśmy ostatnio TUTAJ.

Druga część inwestycji, za którą odpowiadają PKP S.A. dotyczy przebudowy budynku dworca Rzeszów Główny. Tutaj w planie jest remont całości budynku oraz zmiana funkcji niektórych pomieszczeń budynku. Wnętrze obiektu zostanie przebudowane w celu poprawy komfortu obsługi podróżnych oraz zapewnienia większej dostępności dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się podróżnych z dużymi bagażami, pasażerów z niepełnosprawnościami, czy osób starszych. Budynek dworca ma zostać wyposażony w nowoczesne systemy teleinformatyczne oraz bezpieczeństwa. Wewnątrz powstanie hol przejściowy umożliwiający przejście z budynku dworcowego do tunelu podziemnego prowadzącego na perony oraz do parkingu pod placem Dworcowym. Ta część również jest w bardzo zaawansowanej fazie prac projektowych, co potwierdzają PKP S.A., które odpowiada za finansowanie tej części inwestycji.

- Obecnie finalizowane są prace nad dokumentacją projektową przebudowy dworca Rzeszów Główny, a także złożyliśmy już wniosek o pozwolenie na budowę. Po zakończeniu tej procedury przystąpimy to kolejnego etapu inwestycji, czyli rozpoczęcia prac budowlanych - informuje Bartłomiej Sarna z Wydziału Współpracy z Mediami Biura Komercjalizacji, Komunikacji i Promocji PKP S.A.

Budynek Dworca Głównego pochodzi z połowy XIX w. Gruntowną przebudowę przeszedł w 1908 roku, gdy nadano mu secesyjną formę. W budynku przebudowano część centralną nadając jej formę szeroko przeszklonego holu. Dodatkowo po zachodniej stronie przedłużono niższe skrzydło z przeznaczeniem na restaurację. Później dworzec był mocno zniszczony w czasie I i II Wojny Światowej i dwukrotnie odbudowywany. Przebudowa początkiem lat 60. poprzedniego wieku, nadała mu obecny modernistyczny charakter. Ostatni niezbyt dobrze oceniany remont przeszedł w 2008 roku. Wtedy w ramach przeprowadzonej rewitalizacji na zewnątrz obiektu pojawiły się kolorowe łuki i nadbudówki, niezbyt udanie nawiązujące do przedwojennego wyglądu budynku.

Koncepcja Sebastiana Pitonia

Co ciekawe, w listopadzie na kanale YouTube architekta Sebastiana Pitonia, znanego z działalności w organizacji Góralskie Veto sprzeciwiającej się polityce rządowych obostrzeń związanych z pandemią koronawirusa, pojawiła się koncepcja przebudowy Dworca Głównego w Rzeszowie. Na prawie 2 minutowym filmie widzimy zwizualizowaną propozycję przywrócenia obiektowi wyglądu sprzed I wojny światowej. Sebastian Pitoń miał przygotować projekt rewitalizacji budynku na prośbę rzeszowskiego posła Konfederacji Wolność i Niepodległość Grzegorza Brauna. Polityka o to z kolei mieli poprosić mieszkańcy Rzeszowa.

- Mieszkańcy Rzeszowa, miłośnicy zabytków w mieście, przyszli do naszego biura poselskiego z taką inicjatywą, ich zdaniem obiekt przy okazji remontu, powinien wrócić do stanu sprzed I wojny światowej. Dlatego poprosiliśmy Sebastiana Pitonia o pomoc - mówi Jacek Ćwięka z rzeszowskiej Konfederacji, jeden z współpracowników Grzegorza Brauna.

Sam Sebastian Pitoń mówi nam, że podjął się wykonania wizualizacji, bo według jego opinii, obiekt powinien zostać odnowiony, tak by swoim wyglądem nawiązywał do czasów sprzed 1914 roku.

- Dworzec jest wizytówką Rzeszowa i kiedyś miał piękną klasyczną formę, którą popsuto po II wojnie światowej. Musimy przemówić do świadomości ludzi, że proste obiekty modernistyczne przegrywają z tego typu architekturą - twierdzi architekt z Kościelisk koło Zakopanego.

Fot. Kadr z filmu z koncepcją Sebastiana Pitonia

Fot. Kadr z filmu z koncepcją Sebastiana Pitonia

Remont zgodny z wizją konserwatora

Wspomniana koncepcja przebudowy Dworca Głównego pozostanie raczej w sferze wizualizacji Sebastiana Pitonia. Projekt, który powstaje w ramach realizacji RCK i jak już wspomniano jest na ukończeniu, nawiązuje do wyglądu Dworca Głównego z lat 60. zeszłego wieku. Takie są wskazania konserwatora zabytków.

- Jako inwestor, z racji tego, że obiekt jest objęty ochroną konserwatorską, jesteśmy zobowiązani do wypełnienie zaleceń konserwatorskich dotyczących przebudowy obiektu, które zostały nam przekazane. Jasno wskazują one na przywrócenie dworcowi stricte modernistycznego charakteru i takie założenia zostały przyjęte przez projektantów podczas opracowania dokumentacji projektowej - zaznacza Bartłomiej Sarna z PKP S.A. Nie oznacza to jednak, że w ramach planowanej przebudowy Dworca Głównego w Rzeszowie, zabraknie elementów nawiązujących do wyglądu dworca sprzed I wojny światowej.

- Wskazania te (konserwatora zabytków - dop. red.) uwzględniają równolegle zachowanie, bądź odtworzenie niektórych detali architektonicznych charakterystycznych dla dworca z okresu przed 1914 rokiem. Przy dworcu w Rzeszowie trzeba brać pod uwagę to, że kompleks składa się zasadniczo z trzech budynków, które powstawały w różnych okresach historycznych, i które były wielokrotnie przebudowywane, bądź adoptowane do odmiennych funkcji – dodaje przedstawiciel PKP S.A.

Wiadomo, że na róg budynku ma wrócić odtworzony, charakterystyczny zegar.

Realizowana koncepcja remontu dworca ma w Rzeszowie swoich krytyków, ale szans na przywrócenie przynajmniej zewnętrznej formy historycznej fasady w tym momencie już nie ma. Czy pojawi się w przyszłości?

Zgodnie z umową na realizację Rzeszowskiego Centrum Komunikacyjnego, remont Dworca Głównego w Rzeszowie oraz pozostałe zadania dotyczące przebudowy układu komunikacyjnego i placu Dworcowego mają zostać ukończone w 2023 roku.

Karol Woliński

Fot. Kadr z filmu z koncepcją Sebastiana Pitonia

  

Redaktor naczelny: Barbara Kędzierska
Wydawca
"Siedem - Barbara Kędzierska"
PORTAL INFORMACJI I OPINII
redakcja@czytajrzeszow.pl
35-026 Rzeszów, ul. Reformacka 4