Prace budowlane przy RCK idą pełną parą. Koniec jeszcze w tym roku

KATEGORIA: INWESTYCJE / 14 marca 2023

Fot. Maciej Terpiński

Pod koniec tego roku mają zakończyć się prace budowlane przy realizacji Rzeszowskiego Centrum Komunikacyjnego. Dzięki inwestycji wartej ponad 70 mln zł przebudowany zostanie budynek dworca kolejowego Rzeszów Główny oraz układ drogowy w rejonie stacji. Powstanie także podziemny parking na 100 miejsc dla samochodów.

Parking i drogi w budowie

Realizacja Rzeszowskiego Centrum Komunikacyjnego to jedna z największych inwestycji w mieście w ostatnich latach. Przedsięwzięcie realizowane wspólnie przez miasto Rzeszów i PKP S.A., ma ułatwić mieszkańcom korzystanie z miejskiej komunikacji i transportu kolejowego. Wykonawcą całości zadania jest firma Budimex.

Realizacja RCK składa się z trzech zadań. Pierwsze z nich obejmuje przebudowę terenu placu Dworcowego i budowę pod nim parkingu podziemnego. Będzie tam miejsce dla ponad 100 samochodów oraz miejsca postojowe także dla taksówek, rowerów. To miejska część inwestycji. Jak informuje rzeszowski ratusz, obecnie trwają prace przy budowie podziemnego parkingu.

- Zaawansowane są prace na części parkingu po stronie zachodniej, teraz wykonawca skupi się w większym wymiarze na części wschodniej – mówi Artur Gernand z Kancelarii Prezydenta Rzeszowa.

Drugie zadanie jakie spoczywa na barkach miasta, to przebudowa układu drogowego w rejonie dworca, która obejmie ul. Grottgera na odcinku od skrzyżowania z ul. Asnyka do ul. Bardowskiego. Na skrzyżowaniu ulic Grottgera i Asnyka powstanie rondo.

- Obecnie trwają prace przy budowie chodnika na ul. Grottgera na odcinku w rejonie skrzyżowania z ul. Asnyka. Następnie wykonawca zajmie się realizacją jezdni, w międzyczasie rozpocznie się budowa ronda - informuje Artur Gernand.

Miejska część inwestycji obejmuje także przebudowę terenu przy ul. Bardowskiego, skąd od końca lat 70. ub. w. odjeżdżały autobusy komunikacji miejskiej, głównie linii podmiejskich. Po przebudowie teren przy Bardowskiego będzie pełnił taką samą funkcję – niewielkiego dworca autobusowego komunikacji lokalnej. Sama ulica Bardowskiego zostanie jednak zwężona i przekształcona w jednokierunkową (od placu Kilińskiego w kierunku ul. Batorego). Dzięki temu powstaną na niej stanowiska postojowe dla autobusów miejskich.

Podczas prac odkrywane są pozostałości po dawnej zabudowie. W ich trakcie stanowiska archeologiczne pojawiły się m.in. w rejonie skrzyżowania ulic Grottgera i Asnyka, przystanku, z którego odjeżdżały autobusy linii 0A, czy przy ulicy Bardowskiego, gdzie odkryto fundamenty starych budynków. Aktualnie, w trakcie robót przy budowie parkingu odsłonięto widoczną na naszych zdjęciach nieckę dawnej fontanny jaka znajdowała się kiedyś na placu Dworcowym.

Na dworcu praca wre

Trzecia część inwestycji dotyczy przebudowy samego budynku dworca Rzeszów Główny. Tutaj inwestorem jest spółka PKP S.A.

- Obecnie jesteśmy na etapie wykonania przejść pomiędzy parkingiem podziemnym a dworcem oraz wykonania szybów windowych. Zakończone zostały już roboty w zakresie wzmocnień, podbicia fundamentów oraz wszelkie roboty rozbiórkowe. Zakończone również zostały prace konstrukcyjne w zakresie placu na poziomie -1 - informuje Agnieszka Jurewicz z Wydziału Współpracy z Mediami Biura Komercjalizacji, Komunikacji i Promocji Polskich Kolei Państwowych S.A.

Końcem zeszłego roku pojawiały się informacje, że wykonawca inwestycji stwierdził inny stan konstrukcji obiektu w porównaniu do zapisów specyfikacji przetargowej, co może oznaczać wykonanie prac wykraczających poza zakres umowy. Służby prasowe PKP S.A. informują, że na razie ostateczne decyzje w tej sprawie nie zapadły, choć kolej twierdzi, że cały zakres prac miał być znany wykonawcy jeszcze na etapie przetargu.

- W naszej opinii stan konstrukcji oraz zakres robót koniecznych do wykonania został opisany w dokumentach przetargowych. Wykonawca na etapie postępowania przetargowego nie wnosił uwag do udostępnionych dokumentów - twierdzą przedstawiciele PKP S.A.

Dworzec odzyska modernistyczny charakter

Według wcześniejszych informacji ze strony PKP S.A., budynek dworca odzyska jednolity, modernistyczny charakter, który został zmieniony od czasów jego przebudowy w latach 60. XX wieku przez historyzujące nawiązania do XIX-wiecznych początków obiektu, które wprowadzono w trakcie przebudowy w 2008 r.

Fot. Polskie Koleje Państwowe S.A.

Zmiany będą widoczne przede wszystkim na elewacji dworca. Zostaną z niej usunięte łuki nad wejściem głównym oraz dobudowana, historyzująca attyka z elektronicznym zegarem. Modernistycznego charakteru budynkowi doda również stolarka okienna i drzwiowa stylizowana na tę z lat 60. XX wieku. Renowację przejdzie okładzina elewacji wykonana z granitu i piaskowca.

W części administracyjnej budynek (od strony zachodniej i wschodniej) zostanie otynkowany i pomalowany w odcieniach szarości. Na szczycie fasady, w części zachodniej, zdecydowano się na przywrócenie elektronicznego, wielkoformatowego zegara z dwoma wyświetlaczami od strony zachodniej i placu przed dworcem. Z kolei nad naświetlem holu od strony miasta i peronów pojawi się podświetlany napis z logotypem PKP i nazwą dworca.

Fot. Polskie Koleje Państwowe S.A.

Wnętrze budynku również zmieni swój wygląd, choć jak ostatecznie będzie się ono prezentować, dowiemy się po przeprowadzeniu badań konserwatorskich. W latach 60. XX wieku hol zdobiła modernistyczna polichromia, która być może zostanie odtworzona. Jeśli nie, to renowacji będą poddane dwie mozaiki ścienne obecnie znajdujące się w holu dworca. Decyzja należy do konserwatora. Niedawno informowaliśmy o odkryciu w sali dawnej restauracji modernistycznej mozaiki, która stanowi najcenniejszy zachowany w całości element dekoracyjny wnętrza rzeszowskiego dworca kolejowego z okresu przebudowy w latach 60. XX w.

Hol o powierzchni prawie 350 m kw. pełniący jednocześnie funkcję poczekalni będzie utrzymany w jasnej kolorystyce, ze znacznym dostępem światła dziennego poprzez okna znajdujące się w elewacji. Jego sufit zaprojektowano w formie lameli (listew dekoracyjnych) z wkomponowanym w niego nowoczesnymi oprawami świetlnymi. We wnętrzu znajdą się również elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów, gabloty z rozkładami jazdy, zegar oraz ławki wyposażone w porty do ładowania urządzeń mobilnych. We wschodniej części holu zlokalizowano pomieszczenia kas biletowych, a resztę powierzchni na parterze zajmą pomieszczenia handlowo-usługowe na wynajem.

Fot. Polskie Koleje Państwowe S.A.

W związku z pracami w budynku dworca, został on zamknięty dla podróżnych. W związku z tym obok placu Dworcowego, postawiono kontenerowy dworzec tymczasowy. To tam podróżni od kilku miesięcy czekają na pociągi. Przeniesiono tam także kasy biletowe. Taki stan rzeczy ma potrwać do zakończenia inwestycji.

Fot. Polskie Koleje Państwowe S.A.

Budowa RCK jest dofinansowana z funduszy Unii Europejskiej. Koszt tego zadania to ponad 74 mln zł, w tym sama przebudowa dworca Rzeszów Główny to 22,69 mln złotych brutto. Całość ma być gotowa pod koniec 2023 r.

Przypomnijmy, że pierwotnie realizacja RCK miała dotyczyć również terenu dworca PKS Rzeszów, ale w momencie gdy zapadały decyzje o rozpoczęciu inwestycji, przewoźnik nie był w najlepszej kondycji finansowej i nie zdecydował się w nią włączyć. Pomysł by zagospodarować tę przestrzeń jednak całkowicie nie upadł. PKS Rzeszów deklaruje, że ma zagranicznego partnera, który jest zainteresowany wielomilionową inwestycją. By ją rozpocząć konieczne jest jednak przyjęcie przez miasto planu zagospodarowania dla tego terenu. Projekt jest w opracowaniu.

Karol Woliński

Zdjęcia: Maciej Terpiński

  

Redaktor naczelny: Barbara Kędzierska
Wydawca
"Siedem - Barbara Kędzierska"
PORTAL INFORMACJI I OPINII
redakcja@czytajrzeszow.pl
35-026 Rzeszów, ul. Reformacka 4