Ta inwestycja ułatwi dojazd do Rzeszowa! Są umowy na budowę kolei podmiejskiej

KATEGORIA: INWESTYCJE / 24 września 2019

Samorząd Województwa Podkarpackiego podpisał we wtorek porozumienia z 16 jednostkami samorządu terytorialnego, w sprawie budowy Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej. Głównym elementem PKA będzie budowa nowej linii kolejowej do Portu Lotniczego Rzeszów-Jasionka, a także budowa przystanków kolejowych, mijanek, obiektów inżynierskich, parkingów w systemie park&drive oraz montaż stojaków rowerowych. Jak twierdzi marszałek województwa podkarpackiego Władysław Ortyl, jest to największy projekt inwestycyjny jeżeli chodzi o kolej w historii województwa podkarpackiego.

- Od Przeworska do Dębicy, od Kolbuszowej do Strzyżowa przez oczywiście stolicę Podkarpacia –Rzeszów, będzie ten projekt nas wiódł, więc nie ma żartów. Inwestycja za 550 mln razem z taborem to największy projekt kolejowy jaki realizowaliśmy jako samorząd województwa podkarpackiego - mówił Władysław Ortyl. Marszałek województwa podkarpackiego zwrócił również uwagę na to, że samorząd województwa, który razem ze spółką PKP Polskie Linie Kolejowe S.A jest odpowiedzialny za realizację tej inwestycji, zadbał już o właściwy tabor, który będzie poruszał się po torach kolejowych w ramach PKA. Mowa tutaj o 10 szynobusach, na których zakup samorząd województwa zawarł z firmą NEWAG z Nowego Sącza umowę za około 200 mln zł.

Fot. Daniel Kozik/Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego

Podpisane we wtorek porozumienie z samorządami opiewa na kwotę ponad 300 mln zł (301 087 338,22 zł) i będzie dotyczyło budowy i modernizacji linii kolejowych oraz infrastruktury przystankowej. Kwota wydatków kwalifikowalnych to ponad 244 mln złotych. Dofinansowanie w projekcie sięga 85 proc. i wyniesie ponad 208 mln złotych. Natomiast razem z zakupem taboru i obsługą serwisową całość projektu PKA może wynieść około 550 mln zł.

Zdaniem wojewody podkarpackiego Ewy Leniart, która uczestniczyła w podpisaniu porozumień, budowa PKA rozwiąże duże problemy komunikacyjne w samym Rzeszowie.

- Stolica województwa rządzi się swoimi prawami, wielu ludzi przyjeżdża tutaj aby żyć i pracować. Szybka komunikacja realizowana dzięki kolei aglomeracyjnej na pewno usprawni dojazd i wyjazd z Rzeszowa - powiedziała Ewa Leniart zwracając również uwagę na kwestie ekonomii. Zdaniem wojewody PKA będzie obsługiwała dużą ilość pasażerów, co wpłynie korzystnie na ceny biletów. Obniży się również osobowy koszt dojazdu do Rzeszowa.

Fot. Daniel Kozik/Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego

Prace w sprawie rozpoczęcia działań dotyczących projektu Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej rozpoczęły się na przełomie lat 2014-2015, kiedy w zarządzie województwa podkarpackiego sprawami transportu zajmował się ówczesny wicemarszałek, a dzisiejszy poseł Wojciech Buczak. Zdaniem parlamentarzysty PiS, początki rozmów i negocjacji w sprawie PKA z mieszkańcami, a także spółkami kolejowymi bywały trudne. Jednak dzięki podjęciu dialogu i chęci pójścia na kompromis, zrodziły się dobre rozwiązania, co sprawiło, że projekt idzie do przodu.

- Wielkie uznanie dla marszałka Władysława Ortyla za to, że podjął się roli lidera projektu i gdyby nie determinacja i odwaga, ten projekt by nie ruszył. Świetnie wyglądała również współpraca przy tej inwestycji samorządu Rzeszowa i jednostek wokół Rzeszowa, mimo różnych podziałów i konfliktów na tle zmiany granic miasta - mówił Wojciech Buczak.

Pod dokumentami wyrażającymi udział w projekcie podpisali się jego uczestnicy czyli reprezentanci 16 gmin z terenu Podkarpacia. Są to: Gmina Miasto Rzeszów, Gmina Boguchwała, Gmina Czarna, Gmina Czudec, Gmina Miasto Dębica, Gmina Głogów Małopolski, Gmina Kolbuszowa, Gmina Krasne, Gmina Łańcut, Gmina Miasto Łańcut, Gmina Przeworsk, Gmina Miasto Przeworsk, Gmina Sędziszów Małopolski, Gmina Strzyżów, Gmina Świlcza oraz Gmina Trzebownisko. Gminy uczestniczące w projekcie PKA będą miały za zadanie stworzyć parkingi w systemie park and drive, utwardzić drogi dojazdowe, wybudować chodniki i postawić stojaki rowerowe.

Wiceprezydent Rzeszowa Marek Ustrobiński, który w imieniu władz stolicy Podkarpacia podpisał porozumienie, podziękował za współpracę Samorządowi Województwa Podkarpackiego oraz pozostałym samorządowcom.

- Myślę, że podpisanie tej umowy przybliża nasz region do regionów, gdzie funkcjonują wielkie miasta posiadające właśnie tego typu rozwiązania, co zdecydowanie poprawia dostępność miasta centralnego z otoczeniem - mówił wiceprezydent Rzeszowa.

Fot. Daniel Kozik/Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego

W projekcie pod nazwą Podmiejska Kolej Aglomeracyjna bierze udział również spółka PKP Polskie Linie Kolejowe S.A, która w ramach PKA zbuduje nowy 5-kilometrowy odcinek linii kolejowej z Rzeszowa do Portu Lotniczego Rzeszów – Jasionka. Po jej stronie jest też budowa nowych przystanków osobowych na liniach kolejowych L 106, L 91, L 71 oraz budowa mijanek. Kolejnym etapem inwestycji będzie podpisanie umowy właśnie z PKP PLK S.A.

- Już w 2022 roku pojedziemy nowymi pociągami nowa trasą, która połączy samorządy wokół stolicy regionu . W sumie powstanie 20 przystanków kolejowych. To stworzy nowe możliwości podróżowania, odkorkuje w znacznym stopniu Rzeszów i będzie miało wpływ na jakość powietrza w mieście, na jakość podróżowania – podkreślała wicemarszałek Ewa Draus, odpowiedzialna w zarządzie województwa za sprawy infrastruktury komunikacyjnej.

Projekt „Budowa Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej – PKA: Budowa i modernizacja linii kolejowych oraz infrastruktury przystankowej” uzyskał dofinansowanie z Centrum Unijnych Projektów Transportowych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.

Wokul

Fot. Daniel Kozik/Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego

Fot. Daniel Kozik/Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego

Fot. Daniel Kozik/Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego

Fot. Daniel Kozik/Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego

  

Redaktor naczelny: Barbara Kędzierska
Wydawca
"Siedem - Barbara Kędzierska"
PORTAL INFORMACJI I OPINII
redakcja@czytajrzeszow.pl
35-026 Rzeszów, ul. Reformacka 4