Ważna przebudowa ulic w centrum miasta. Umowa ze Strabagiem na dniach

KATEGORIA: INWESTYCJE / 16 grudnia 2020

Oddany przez PKP PLK nowy wiadukt kolejowy przy ul. Batorego czeka na budowę układu drogowego
Fot. Paweł Bialic

To już pewne - miasto wybrało ostatecznie wykonawcę bardzo ważnej inwestycji drogowej w centrum Rzeszowa. Chodzi oczywiście o przebudowę układu komunikacyjnego ulic Siemieńskiego, Kochanowskiego, Żółkiewskiego, Batorego i Styki. We wtorek podczas sesji Rady Miasta Rzeszowa prezydent Tadeusz Ferenc potwierdził, że za realizację tej inwestycji będzie odpowiadała firma Strabag, a Rzeszów zapłaci za to zadanie 49,6 mln zł. Jak informuje rzecznik prezydenta Maciej Chłodnicki nie ma już żadnych przeszkód formalnych aby podpisać umowę z wspomnianą firmą.

- Kontrola uprzednia prowadzona przez Urząd Zamówień Publicznych zakończyła się pozytywną opinią. W takiej sytuacji możemy podpisać umowę z wykonawcą i chcemy aby do tego doszło w najbliższych dniach. Pierwsze prace przygotowawcze do inwestycji mogą ruszyć jeszcze w tym roku - informuje Maciej Chłodnicki

Przypomnijmy, że wybór wykonawcy trwał kilka miesięcy. Początkowo w czerwcu miasto wskazało wykonawcę tego zadania czyli firmę Eurovia Polska, której oferta wynosiła 45,8 mln zł przy budżecie przygotowanym przez władze Rzeszowa na poziomie 49 mln zł. Druga oferta przedstawiona przez MPDiM Rzeszów również mieściła się budżecie miasta i wyniosła niewiele ponad 46 mln zł. Wynik przetargu podważyła jednak firma Strabag, która złożyła z kolei ofertę na poziomie 49,6 mln zł. Odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej dotyczyło nieprawidłowości w kwestii doświadczenia kierowników robót budowlanych.

W wyniku rozstrzygnięcia KIO, ratusz dokonał unieważnienia wyników przetargu i we wrześniu wskazał ponownie wykonawcę, którym miał być tym razem Strabag. Wiązało się to z koniecznością dołożenia przez miasto 600 tys. zł w związku z tym, że oferta tej firmy przekraczała kwotę jaką zarezerwowano na przebudowę dróg w miejskiej kasie. W październiku swoje odwołanie w sprawie powtórnego wyboru wykonawcy do KIO złożyła jednak Eurovia Polska. Postępowanie prowadzone przez KIO ponownie trwało kilka tygodni. Ostatecznie odwołanie zostało jednak oddalone i po zakończeniu kontroli uprzedniej wykonawcą inwestycji będzie już na pewno Strabag.

Przypomnijmy, że przebudowa układu komunikacyjnego od ul. Głowackiego do ul. Maczka jest ważna w kontekście odciążenia ruchu ulicznego w centrum Rzeszowa. Chodzi m.in. o realizację budowy nowej drogi pod wiaduktem kolejowym przy ul. Batorego, który został już całkowicie przebudowany przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Koszt przebudowy wiaduktu przez kolej to 3,6 mln zł. Aby droga pod wiaduktem była przejezdna swoją część inwestycji musi jednak zrealizować miasto.

Dobra informacja dla kierowców jest taka, że prześwit pod wiaduktem po pogłębieniu jezdni wzrośnie z 2,8 m do 4,5 m. To oznacza, że będą mogły tu przejeżdżać wyższe pojazdy, m.in. miejskie autobusy zasilane gazem (z butlami na dachu). Co najważniejsze, będzie też szerzej - powstaną dwa pasy ruchu i trzeci techniczny. Wcześniej ruch odbywał się pod wiaduktem wahadłowo z sygnalizacją świetlną. Będą też chodniki po obu stronach jezdni oraz ścieżka rowerowa.

Co w planie inwestycji?

Przedmiotem zamówienia dotyczącego przebudowy wspomnianego układu komunikacyjnego jest aż 25 zadań. Najważniejsze z nich to m.in.:

- rozbudowa skrzyżowania ulic: Głowackiego, Fredry, Siemiradzkiego, Śniadeckich na rondo dwupasowe (średnica zewnętrzna 42,5 m) wraz z budową okalającego rondo ciągu pieszo-rowerowego;

- rozbudowa odcinków ulic Fredry, Głowackiego, Śniadeckich, Orzeszkowej, Styki, Żółkiewskiego;

- budowa nowego odcinka ulicy klasy Z na długości ok. 400 m (oznaczenie KDZ.7), od projektowanego ronda do skrzyżowania z ul. Styki i przedłużeniem ul. Żółkiewskiego, wraz z przebudową skrzyżowań z ul. Śniadeckich i ul. Orzeszkowej, budową miejsc postojowych przy jezdni, przebudową parkingu przy przychodni oraz budową ciągu pieszo-rowerowego i budową, przebudową oraz rozbudową chodników;

- rozbudowa ul. Siemieńskiego na odcinku od ul. Kochanowskiego do skrzyżowania z ulicą Maczka – długość ok. 450 m, wraz z rozbudową skrzyżowań z ul. Kochanowskiego i ul. Kosynierów, budową zatok autobusowych, chodnika, ciągu pieszo-rowerowego, ścieżek rowerowych, budową nowego obiektu mostowego nad potokiem Przyrwa;

- budowa dodatkowej jezdni do obsługi ulic: Kochanowskiego, Chocimskiej, Klonowicza, Karpińskiego.

Zgodnie z warunkami przetargu maksymalny termin zakończenia inwestycji to 31 października 2022 roku. Według miejskich urzędników mimo problemów z wyłonieniem wykonawcy, termin ten nie uległ zmianie.

Wokul

  

Redaktor naczelny: Barbara Kędzierska
Wydawca
"Siedem - Barbara Kędzierska"
PORTAL INFORMACJI I OPINII
redakcja@czytajrzeszow.pl
35-026 Rzeszów, ul. Reformacka 4