Połączyć ulice Warszawską i Krakowską. Jest umowa na koncepcję tej trasy

KATEGORIA: INWESTYCJE / 19 października 2023

Fot. Grzegorz Bukała/Urząd Miasta Rzeszowa

Firma Sweco Polska z Poznania opracuje program funkcjonalno-użytkowy (PFU), czyli szczegółowe założenia budowy drogi, która połączy ulice Warszawską i Krakowską. W ratuszu podpisano w czwartek (19 października) umowę w tej sprawie. Koszt przygotowania PFU to ponad 2,4 mln zł, które pochodzić będą z budżetu miasta Rzeszowa oraz województwa podkarpackiego. Na budowę drogi Rzeszów otrzymał rekordowe dofinansowanie 250 mln zł z Rządowego Programu Inwestycji Strategicznych.

Jak podkreślał prezydent Rzeszowa Konrad Fijołek, to bardzo ważna i dobra wiadomość dla rzeszowian i mieszkańców całej aglomeracji, bo budowa drogi łączącej ulicę Warszawską ze strefą ekonomiczną na Dworzysku pozwoli domknąć układ drogowy na północy miasta.

- To kolejna dobra wiadomość, bo nie dalej jak wczoraj Rzeszów otrzymał od prestiżowego czasopisma Business Insider pierwsze miejsce w rankingu miast najbardziej przyjaznych dla rozwoju gospodarczego i biznesu wśród miast wielkości od 100 do 300 tys. mieszkańców w skali całego kraju. Ten tytuł to zobowiązanie. Kluczem do pojawienia sią kolejnych fabryk i miejsc pracy jest infrastruktura - mówił Konrad Fijołek. - To połączenie uruchomi kolejne tereny inwestycyjne. To inwestycja niezwykle duża i ważna dla miasta. Jeszcze miesiąc temu mówiliśmy o Wisłokostradzie jako największej inwestycji, a teraz mówimy o kolejnej największej inwestycji drogowej w naszym mieście.

Przyszła droga będzie kontynuacją tych odcinków trasy północnej, które zostały wybudowane w ciągu ostatnich lat – pomiędzy ulicami Rzecha i Lubelską, a następnie od ul. Lubelskiej do Warszawskiej.

Jak opisywał Andrzej Maciejko, dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg w Rzeszowie, będzie to dwujezdniowa droga o dwóch pasach kierunku w każdą stronę, długości 6,6 km, klasy G i GP. Nowy etap trasy rozpocznie się na rondzie im. Władysława Bartoszewskiego, czyli tuż przed skrzyżowaniem ulic Krogulskiego i Warszawskiej.

- Stąd do Dworzyska poprowadzi, dwujezdniowa trasa. Nad ulicą Warszawską i linią kolejową pobiegnie długi na około 300 metrów wiadukt. Trasa doprowadzi do skrzyżowania ulic Chmury i Inwestycyjnej. Kolejnym etapem będzie rozbudowa ul. Chmury oraz zaprojektowanie i rozbudowa skrzyżowania z ul. Krakowską oraz w niezbędnym zakresie samej ul. Krakowskiej – wyliczał Andrzej Maciejko. Ponadto Oprócz tego powstaną ścieżki rowerowe, chodniki, oświetlenie i odwodnienie, przebudowa obejmie też niezbędną infrastrukturę.

Orientacyjny przebieg nowej drogi
Fot. Materiały Urzędu Miasta Rzeszowa

Nowa droga uruchomi tereny inwestycyjne nie tylko w Rzeszowie ale także na terenie aglomeracji rzeszowskiej, m.in. w sąsiedniej gminie Świlcza. – To szansa na to, aby powstało nawet kilkanaście tysięcy nowych miejsc pracy oraz na kolejny skok rozwojowy naszego miasta. Rzeszów i region czeka także rola potężnego hubu do odbudowy Ukrainy. Aby być dobrze do tego przygotowanym trzeba uzbrajać tego typu tereny jak strefa ekonomiczna. A to miejsce – Dworzysko wraz z terenami sąsiednimi – znakomicie skomunikowane z autostradą A4, drogą ekspresową S19, lotniskiem, z nowym układem drogowym, który wybudujemy, będzie jednym z najważniejszych miejsc gospodarczych także w kraju – podkreślał prezydent Konrad Fijołek.

Na budowę odcinka od ul. Warszawskiej do ul. Chmury miasto otrzymało 250 mln zł dotacji z Rządowego Programu Inwestycji Strategicznych. W czwartek w ratuszu podpisano umowę na przygotowanie programu funkcjonalno-użytkowego, czyli dokumentu, który określi szczegółowe założenia budowy drogi na odcinku od ul. Warszawskiej do Krakowskiej.

- Zrozumienie dla realizacji tej inwestycji znaleźliśmy w samorządzie województwa i mamy porozumienie z panem marszałkiem, który współfinansuje program funkcjonalno-użytkowy - zaznaczał prezydent Rzeszowa.

PFU opracuje firma Sweco Polska z Poznania. Koszt przygotowania dokumentu to 2,4 mln zł. Program funkcjonalno-użytkowy ma być gotowy za osiem miesięcy.

- Zadanie nie jest najprostsze, ale bardzo ambitne. Naszym zadaniem jest m.in. uszczegółowienie rozwiązań technicznych. Będą je projektować inżynierowie, którzy znają miasto i lokalne uwarunkowania. Liczę, że uda nam się zrealizować ten temat bardzo szybko - zapewniał Maciej Olejarczyk, dyrektor Biura Projektowego Sweco Polska w Krakowie. Jak zapowiedział, kierownikiem tego zadania będzie Przemysław Dubański, szef oddziału Sweco Polska w Rzeszowie również obecny na konferencji w ratuszu.

Kolejnym krokiem, już w przyszłym roku będzie przetarg na wybór firmy, która zaprojektuje i wybuduje drogę.

PFU zostanie opracowany na całą trasę. Rządowe dofinansowanie (250 mln zł) obejmuje jednak na razie odcinek do skrzyżowania z ul. Chmury.

- Jestem głęboko przekonany, że uda się zrobić jeszcze kolejne montaże finansowe, może w oparciu o unijne środki żeby zrealizować cały zakres trasy objęty programem funkcjonalno-użytkowym - mówił prezydent Fijołek.

Jak dodał prezydent, całość trasy może kosztować między 350 a 400 mln zł. - Będziemy szukać dodatkowych środków tak aby wpiąć ją w sposób bezkolizyjny w ulicę Krakowską - zapewniał Konrad Fijołek.

Rafk

Fot. Grzegorz Bukała/Urząd Miasta Rzeszowa

  

Redaktor naczelny: Barbara Kędzierska
Wydawca
"Siedem - Barbara Kędzierska"
PORTAL INFORMACJI I OPINII
redakcja@czytajrzeszow.pl
35-026 Rzeszów, ul. Reformacka 4