Tunel czy wiadukt w ciągu ul. Langiewicza? Koncepcja inwestycji już na finiszu

KATEGORIA: INWESTYCJE / 20 października 2023

Wizualizacja tunelu
Fot. Materiały Miejskiego Zarządu Dróg/Sweco Polska

Na finiszu są prace nad koncepcją wielopoziomowego skrzyżowania ul. Langiewicza z linią kolejową nr 106 w kierunku Jasła. Może w tym miejscu powstać tunel albo wiadukt. Miasto chce przeprowadzić konsultacje z mieszkańcami.

Nad koncepcją inwestycji od ubiegłego roku pracuje firma Sweco Polska z Poznania. Prace za 860 tys. zł, które miały trwać 6 miesięcy przeciągnęły się, jednak projektanci zbliżają się do finału.

Jako pierwsze z wizualizacjami tunelu oraz wiaduktu przekazanymi przez Miejski Zarząd Dróg w Rzeszowie zapoznały się już rady okolicznych osiedli.

Jak zapowiada dyrektor MZD Andrzej Maciejko, pełną koncepcją wraz z kosztami budowy każdej z dwóch opcji - wiaduktu lub tunelu miasto będzie dysponować w ciągu miesiąca. Wówczas mają zostać przeprowadzone konsultacje z mieszkańcami.

Według prezentowanych pierwotnie założeń, w przypadku budowy wiaduktu, jego orientacyjna długość miałaby wynieść ok. 230 m. Byłby on jednojezdniowy, dwu lub trzypasowy (po 3,5 m), choć miasto dopuszczało też myśl o przekroju ulicznym 1x4.

Gdyby zdecydowano się na tunel, to miałby on długość ok. 600 m. A ramach planowanych maksymalnie czterech pasów ruchu na jednej jezdni przewidziano budowę dwóch buspasów. Inwestycja oznaczałaby też konieczność przebudowy innych okolicznych dróg.

Na przedstawionych przez MZD wizualizacjach widać natomiast, że pasów ruchu na wiadukcie czy w tunelu zaplanowano po trzy.

Wizualizacja wiaduktu
Fot. Materiały Miejskiego Zarządu Dróg/Sweco Polska

Budowa bezkolizyjnej przepraw przez tory w tym miejscu to paląca sprawa. Zatory w rejonie przejazdu występują od lat. Tymczasem wraz z uruchomieniem Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej liczba kursów pociągów wzrosła. Każde zamknięcie torów generuje korki, a kursów PKA jest w tym momencie na tej linii już ponad 30. Sytuacja może się dramatycznie pogorszyć wraz z oddaniem hali obsługi technicznej składów PKA w rejonie stacji Rzeszów-Staroniwa, co ma nastąpić końcem br. Wówczas może przybyć kilkanaście zamknięć przejazdu przy ul. Langiewicza dziennie.

Dodatkowo w pobliżu, na działce przy ul. Langiewicza i Boya-Żeleńskiego deweloper rozpoczął niedawno budowę nowego budynku. W obiekcie wysokim na 36 metrów ma powstać 230 mieszkań na 12 kondygnacjach. Do tego parking na 287 pojazdów. Inwestycja mieszkaniowa ma być gotowa pod koniec 2025 r. To zaś oznacza dodatkowe problemy komunikacyjne w okolicy.

Opracowanie koncepcji to jednak dopiero początek rozwiązywania gordyjskiego węzła wokół przejazdu kolejowego w ciągu ul. Langiewicza. Kolejnym krokiem będzie realizacji inwestycji w formuje „zaprojektuj i wybuduj”. Miasto będzie musiało znaleźć na nią pieniądze. A w planach jest jeszcze jedna przeprawa przez tory. Chodzi o wiadukt, który połączy ulice Wyspiańskiego i Hoffmanowej. Prace nad tym projektem też są na finiszu.

Na razie nie wiadomo skąd miasto weźmie pieniądze na realizację obu potężnych inwestycji.

Rafk

  

Redaktor naczelny: Barbara Kędzierska
Wydawca
"Siedem - Barbara Kędzierska"
PORTAL INFORMACJI I OPINII
redakcja@czytajrzeszow.pl
35-026 Rzeszów, ul. Reformacka 4