Hala serwisowa dla PKA uroczyście otwarta. Kosztowała 167 mln zł

KATEGORIA: INWESTYCJE / 20 marca 2024

Fot. Maciej Terpiński

W środę (20 marca) przy dźwiękach orkiestry kolejowej doszło do uroczystego otwarcia hali serwisowej dla pociągów Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej w Rzeszowie. - To ważna uroczystość, która w pewnym sensie zamyka wielki projekt jakim jest PKA. W historii naszego województwa do tej pory takiego nie było - mówił podczas uroczystości marszałek Władysław Ortyl.

Uroczyste otwarcie

Hala serwisowa zlokalizowana tuż przy stacji Rzeszów Staroniwa, to kluczowy element Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej. To właśnie tam mają być serwisowane pociągi, które obsługują linie PKA. Budowa obiektu trwała od jesieni 2022 roku do końca 2023 roku. Kilka tygodni temu Samorząd Województwa Podkarpackiego przekazał halę do eksploatacji spółce Polregio, która odpowiada za przewozy regionalne na Podkarpaciu.

W środę 20 marca natomiast odbyło się symboliczne oddanie obiektu do użytkowania. Jak podkreślał marszałek województwa podkarpackiego Władysław Ortyl to inwestycja, która niejako domyka projekt Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej.

- Dzisiaj w tej hali będą odbywały się naprawy i remonty, które wcześniej nie były możliwe. Oprócz tego mogą być prowadzone tutaj szkolenia oraz czyszczenie pojazdów – mówił marszałek województwa Władysław Ortyl.

Nowa hala połączona systemem rozjazdów ze stacją Rzeszów Staroniwa to najnowocześniejszy tego typu obiekt w południowej Polsce. Wybudowanie go kosztowało 167 mln zł.

Hala serwisowo- utrzymaniowo-naprawcza PKA stanowi element całej bocznicy kolejowej i wraz z układem torowym, kontenerową stacją paliw do tankowana pojazdów napędem spalinowym, drogą dojazdową oraz miejscami postojowymi tworzy Zaplecze Techniczne PKA.

Sama hala składa się z części serwisowej, gdzie na bieżąco są utrzymywane elektryczne zespoły trakcyjne, oraz z warsztatu, magazynu i pomieszczeń administracyjno-biurowych i myjni. Na wyposażeniu obiektu znajduje się tokarka podtorowa do toczenia zestawów kołowych, laserowe stanowisko służące do pomiaru zestawów kołowych, waga do sprawdzania nacisku zestawów kołowych na szynę, zapadnia umożliwiająca wymianę zestawów kołowych i silników trakcyjnych, suwnica o nośności 16 ton oraz stanowisko do odladzania taboru.

Domknięcie projektu PKA

To najnowocześniejszy tego typu obiekt na południu Polski. Koszt jego realizacji to 167 mln zł. Oprócz tego w hali zamontowano również specjalny symulator służący do szkolenia maszynistów. Jego wartość to około 2,4 mln zł.

- Dziękuję wszystkim, którzy przyczynili się do realizacji tej inwestycji. Ważne jest to, że nowoczesna hala zmieściła się w granicach miasta zgodnie z wszystkimi zasadami. Nie naruszamy zasad ochrony środowiska czy spokoju społecznego - mówił Władysław Ortyl.

Fot. Maciej Terpiński

Jak podkreślał marszałek Ortyl, to inwestycja, która niejako domyka projekt Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej. Zapewniał jednak, że to nie koniec wspierania rozwoju kolei w regionie.

- Kolej jako ekologiczny transport jest na topie we wszystkich rankingach, Bruksela pozytywnie na nią patrzy, więc jest szansa na to, że będziemy mogli go intensywnie rozwijać - zaznaczył marszałek, który podkreślał, że PKA mogła powstać dzięki szerokiej współpracy samorządów oraz przy wsparciu Podkarpackiego Urzędu Wojewódzkiego.

Podczas uroczystości głos zabrała również wojewoda podkarpacki Teresa Kubas-Hul, która zauważyła, że Podkarpacka Kolej Aglomeracyjna przyczyni się do rozwoju nie tylko aglomeracji rzeszowskiej, ale całego regionu.

- Rozwój transportu publicznego jest jednym z priorytetów w naszym województwie. Podkarpacka Kolej Aglomeracyjna idealnie wpisuje się w te potrzeby i cele - mówiła Teresa Kubas-Hul.

Lepsze warunki pracy

Wiceprezes spółki Polregio Marcel Klinowski zaznaczał, że nowo otwarte zaplecze techniczne dla PKA podwyższy jakość obsługi pasażerów.

- Dla nas to o wiele lepsze warunki pracy niż przy dotychczasowej infrastrukturze przy stacji Rzeszów Główny oraz stacji w Przeworsku - mówił wiceprezes Polregio.

Baza, która powstała w pobliżu stacji PKP Rzeszów Staroniwa jak już wspomniano jest częścią projektu Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej realizowanego przez Samorząd Województwa Podkarpackiego. Jego całkowity koszt to prawie 464 miliony zł z czego dofinansowanie z Funduszy Europejskich to prawie 150 mln zł. W ramach projektu kupiono też 10 pociągów, które służą podkarpackim pasażerom w ramach PKA. Za zaprojektowanie oraz budowę zaplecza technicznego dla PKA odpowiadało konsorcjum firm w składzie: Inżynieria Rzeszów S.A. (Lider) oraz Przedsiębiorstwo „AGAT” S.A. (Partner).

Karol Woliński

Zdjęcia: Maciej Terpiński

  

Redaktor naczelny: Barbara Kędzierska
Wydawca
"Siedem - Barbara Kędzierska"
PORTAL INFORMACJI I OPINII
redakcja@czytajrzeszow.pl
35-026 Rzeszów, ul. Reformacka 4