Elektryfikacja linii Ocice-Rzeszów. Wywieszono już 70 km nowej trakcji

KATEGORIA: INWESTYCJE / 20 stycznia 2021

Linia nr 71 Ocice-Rzeszów
Fot. PKP PLK

Jak informują PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. na linii Ocice – Rzeszów wywieszono już ok. 70 km nowej sieci trakcyjnej. Tym samym zakończył się ważny etap elektryfikacji tej trasy, która zapewni sprawniejsze podróże dalekobieżne i regionalne. Inwestycja PKP PLK warta 67 mln zł finansowana jest ze środków budżetowych.

- Na linii Ocice – Rzeszów rozwieszono sieć trakcyjną. Wcześniej przygotowano konstrukcje, m.in. 1300 stalowych słupów. Teraz prace obejmują przygotowanie sieci do załączenia napięcia. By zapewnić rozkładowe kursowanie pociągów, roboty prowadzone są głównie nocą. Montowane jest także zabezpieczenie przeciwporażeniowe na wiaduktach drogowych oraz także tablice informacyjne wymagane na zelektryfikowanej linii - przekazuje Dorota Szalacha z zespołu prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Zasilanie trasy w energię elektryczną zapewnią tzw. podstacje trakcyjne. W ubiegłym roku zbudowano trzy z pięciu podstacji w Chmielowie, Nowej Dębie i Cmolasie. Budowane są pozostałe obiekty w Widełce i w Rzeszowie.

Fot. A. Iskierka, PKP Energetyka/PKP PLK

Jak przekonują PKP PLK elektryfikacja jednotorowej trasy Ocice – Rzeszów zapewni dogodniejsze połączenia między Rzeszowem a Warszawą przez Sandomierz, Skarżysko-Kamienną i Radom oraz przez Tarnobrzeg, Stalową Wolę i Lublin. Krótsze podróże będą m.in. dzięki wyeliminowaniu zmian lokomotyw spalinowych na elektryczne. Przewoźnicy będą mogli korzystać z nowoczesnych bardziej ekologicznych pojazdów elektrycznych. Będzie też lepsza oferta podróży Podkarpacką Koleją Aglomeracyjną.

- Elektryfikacja podkarpackiej linii to zadanie „Prace na linii nr 71 Ocice – Rzeszów”. Zakończenie planowane jest w połowie 2021 r. Od nowego rozkładu jazdy 2021/2022, po uzyskaniu certyfikatów i zezwoleń, podróżni pojadą pociągami elektrycznymi - zapowiada Dorota Szalacha.

W 2019 r. na linii Ocice – Rzeszów PKP PLK wybudowały mijankę w Majdanie Królewskim. Dzięki temu zwiększyła się przepustowość trasy. Na przystanku przygotowano też nowy peron. Wcześniej na linii dla wszystkich podróżnych zapewniono dostępność do pociągów. Z kolei w 2016 r. wybudowano nowy przystanek w Chmielowie i wydłużono peron w Głogowie Małopolskim.

Podstacja Cmolas
Fot. Jerzy Kohut/PKP PLK

Od grudnia trakcją elektryczna kursują pociągi na zelektryfikowanej linii Lublin – Stalowa Wola. W 2019 r. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. oddały do eksploatacji zelektryfikowany odcinek Węgliniec – Zgorzelec na międzynarodowej linii E 30. Jak twierdzą przedstawiciele kolejowej spółki, elektryfikacja linii zwiększa możliwości sprawnych podróży i przewozu ładunków na sieci kolejowej. Nowe możliwości kolei wpisują się też w rozwój ekologicznego transportu (Europejski Zielony Ład).

Red.

Fot. PKP Energetyka/PKP PLK

Fot. A. Iskierka, PKP Energetyka/PKP PLK

  

Redaktor naczelny: Barbara Kędzierska
Wydawca
"Siedem - Barbara Kędzierska"
PORTAL INFORMACJI I OPINII
redakcja@czytajrzeszow.pl
35-026 Rzeszów, ul. Reformacka 4