Jest osiem ofert od firm na rozbudowę drogi S19 Sokołów Młp. - Jasionka

KATEGORIA: INWESTYCJE / 20 lipca 2022

Fot. Paweł Bialic

Osiem ofert wpłynęło w przetargu na dobudowę drugiej jezdni drogi ekspresowej S19 na odcinku węzeł Sokołów Małopolski Północ - węzeł Jasionka. Oferty opiewają na kwoty od 272 do 329 mln zł. Inwestycja o długości ok. 13,8 km będzie realizowana w systemie projektuj i buduj i ma być gotowa za 4 lata.

Odcinek drogi S19 pomiędzy Jasionką i Sokołowem Małopolskim został zrealizowany w tańszym standardzie 2+1, gdzie kierowcy naprzemiennie poruszają się jednym lub dwoma pasami. To jedyny taki odcinek trasy S19, która stanowi część międzynarodowego szlaku Via Carpatia. Tego typu rozwiązanie stanowi dyskomfort dla kierowców, wiąże się to również z większym ryzykiem wypadków.

W końcu w kwietniu tego roku rzeszowski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad ogłosił przetarg na przebudowę tego feralnego odcinka.

W przetargu wpłynęło osiem ofert. Najniższą złożyła firma Strabag - 272 830 814,75 zł. Pozostałe oferty: POLAQUA - 295 507 406,52 zł,  Budimex - 307 333 470,30 zł,  Aldesa Construcciones Polska i Aldesa Construcciones - 311 551 336,04 zł, UNIBEP, BUDREX i PDM Dębica - 314 420 694,53 zł, Rubau i Poltores - 316 053 793,01 zł, Mota-Engil - 327 293 967,00 zł, Mostostal Warszawa - 329 847 951,01 zł. 

- Oferty zostaną teraz sprawdzone i ocenione według trzech kryteriów: ceny (60 proc.), przedłużenia okresu gwarancji jakości na ekrany akustyczne wraz z ich posadowieniem, instalacje zasilające i konstrukcje wsporcze (20 proc.), a także przedłużenia okresu gwarancji jakości na obiekty mostowe wraz z ich wyposażeniem (20 proc.) - wyjaśnia Joanna Rarus, rzecznik Oddziału GDDKiA w Rzeszowie. 

Zakres planowanych prac

Aktualnie S19 na tym odcinku posiada trzypasową jezdnię w układzie 2+1, bez pasa rozdziału kierunków jazdy. Po rozbudowie, będzie posiadała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, pas awaryjny o szerokości 2,5 m oraz pobocza. Docelowa nośność to 11,5 t/oś.

- Inwestycja będzie realizowana na terenie powiatu rzeszowskiego (gmina Sokołów Małopolski i gmina Trzebownisko) i łańcuckiego (gmina Czarna), w bezpośrednim sąsiedztwie już istniejącej, pierwszej jezdni drogi ekspresowej - dodaje Joanna Rarus.

Zakres prac w ramach rozbudowy S19 obejmie także dostosowanie istniejących obiektów inżynierskich, urządzeń BRD i urządzeń ochrony środowiska. Przebudowane zostaną kolidujące drogi poprzeczne, cieki wodne oraz infrastruktura techniczna. Węzły Sokołów Małopolski Północ i Jasionka, które posiadają pełny, docelowy przekrój dwujezdniowy nie będą wymagały rozbudowy. Sumaryczna długość planowanych do rozbudowy odcinków drogi wynosi ok. 13,8 km.

W ramach inwestycji powstaną nowe obiekty inżynierskie w tym: estakada o dł. 157,5 m w miejscowości Nienadówka, dwa wiadukty (w tym jeden z funkcją przejścia dla zwierząt średnich), trzynaście przejść dla zwierząt, przejazd gospodarczy i dwa przepusty. W ramach ochrony środowiska zostaną wykonane: cztery przejścia dla zwierząt średnich (jedno zespolone z wiaduktem), cztery przejścia dla zwierząt małych, osiem przejść dla płazów, ponad 3 km ekranów akustycznych oraz zbiorniki retencyjne (13 szt. otwartych i 4 szt. zamknięte). Posadzona zostanie zieleń dogęszczająca, izolacyjna, krajobrazowa i naprowadzająca. Powstaną też urządzenia oczyszczające ścieki opadowe z jezdni i osłony przeciwolśnieniowe.

Fot. GDDKiA

W Nienadówce droga ekspresowa poprowadzona zostanie estakadą w odległości ok. 30 m od kościoła parafialnego p.w. św. Bartłomieja Apostoła, usytuowanego przy istniejącej drodze DW878. Ze względu na ochronę tego obiektu sakralnego reprezentującego styl neogotycki, w decyzji środowiskowej określono warunki realizacji robót budowlanych w rejonie kościoła. Zastosowane zostaną tam pale wiercone i nie będą stosowane walce wibracyjne. Wykonany zostanie również ekran przeźroczysty w celu ekspozycji walorów historycznych i zabytkowych.

Ponadto w ramach inwestycji istniejący MOP Stobierna (kierunek Lublin) zostanie rozbudowany do kat. II. Oznacza to, że w przyszłości będzie mogła powstać tu stacja paliw i obiekty gastronomiczno-handlowe.

Jak podkreśla GDDKiA, podstawowym celem inwestycji jest zapewnienie na całej trasie Via Carpatia na terenie Polski przekroju o minimalnych parametrach 2x2 (dwie jezdnie o dwóch pasach ruchu).

- Istotna jest także likwidacja tzw. wąskiego gardła, powodującego utrudnienia w ruchu tranzytowym oraz na dojeździe do Specjalnej Strefy Ekonomicznej i Portu Lotniczego w Jasionce. Dzięki dobudowie drugiej jezdni poprawi się komfort jazdy oraz zwiększy bezpieczeństwo ruchu co przełoży się na mniejszą ilość wypadków – zaznacza Joanna Rarus.

Inwestycja ma zostać zrealizowana w latach 2024 – 2026.

Fot. GDDKiA

Via Carpatia 

Droga ekspresowa S19 to element międzynarodowego szlaku Via Carpatia, łączącego Europę Północną i Południową. W Polsce trasa ta będzie miała ponad 700 km długości i przebiegać będzie przez województwa: podlaskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie. W woj. podkarpackim będzie miała docelowo długość ok. 169 km.     

Stan realizacji S19 w woj. podkarpackim:  

•             81,8 km - oddane do ruchu (odcinki: Lasy Janowskie - Rzeszów Południe),     

•             42,2 km - w realizacji (w budowie: Rzeszów Południe - Babica oraz w systemie Projektuj i buduj: Babica - Jawornik, Krosno - Miejsce Piastowe i Miejsce Piastowe - Dukla),    

•             42,3 km - w przygotowaniu (na etapie przetargu: Jawornik - Lutcza, Lutcza - Domaradz, Domaradz - Iskrzynia, Dukla - Barwinek i dobudowa drugiej jezdni Sokołów Małopolski Płn. - Jasionka). 

Red.

Fot. GDDKiA

  

Redaktor naczelny: Barbara Kędzierska
Wydawca
"Siedem - Barbara Kędzierska"
PORTAL INFORMACJI I OPINII
redakcja@czytajrzeszow.pl
35-026 Rzeszów, ul. Reformacka 4