Czym pojadą pasażerowie nowej Kolei Podmiejskiej? Decyzja u marszałka

KATEGORIA: INWESTYCJE / 5 marca 2019

Elektryczny zespół trakcyjny Elf 2 produkowany przez PESA Bydgoszcz
Fot. Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego

Urząd Marszałkowski powtarza przetarg na dostawę taboru dla tworzonej Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej (PKA). W pierwszym przetargu swoje oferty złożyło dwóch producentów: w części pierwszej bydgoska PESA i nowosądecki Newag, a w części drugiej tylko Newag. Poprzedni przetarg został jednak unieważniony, bo oferty przewyższały kwotę, jaką urząd przeznaczył na sfinansowanie zamówienia.

Obecne zamówienie obejmuje zakup taboru wraz z usługą serwisowo-utrzymaniowo-naprawczą. Przetarg został ponownie podzielony na dwie części.

W pierwszej części marszałek chce pozyskać 8 szt. fabrycznie nowych pojazdów szynowych z napędem elektrycznym w wersji trójczłonowej (EZT). Dostawy pociągów mają nastąpić do 30 września 2020 r.

Pojazdy elektryczne mają osiągać maksymalną prędkość eksploatacyjną większą lub równą 160 km/h, posiadać minimum 128 stałych miejsc siedzących i 10 uchylnych.

W drugiej części przetargu chodzi o dostawę 2 szt. fabrycznie nowych dwuczłonowych zespołów trakcyjnych z napędem spalinowym (autobusów szynowych). Termin dostawy to również koniec września przyszłego roku.

Szynobusy spalinowe mają być nieco wolniejsze. Ich maksymalna prędkość eksploatacyjna może być większa lub równa 120 km/h. Mają posiadać minimum 105 stałych miejsc siedzących i 10 uchylnych.

W obu rodzajach pociągów, w każdym pojeździe ma znaleźć się po 1 sztuce defibrylatora AED.

Na składanie ofert producenci mają czas do 2 kwietnia.

Realizacja projektu Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej – PKA obejmuje zakup taboru i budowę zaplecza technicznego na stacji Rzeszów – Staroniwa, a także budowę linii kolejowej do Portu Lotniczego Rzeszów-Jasionka, oraz budowę dodatkowych przystanków kolejowych, mijanek, obiektów inżynierskich oraz parkingów w systemie park and ride. Połączenia PKA mają objąć odcinki: Rzeszów - Kolbuszowa, Dębica - Rzeszów, Rzeszów - Przeworsk, Rzeszów - Strzyżów, oraz Rzeszów - Port Lotniczy w Jasionce.

Wartość pierwszego etapu budowy PKA obejmującego zakup taboru i budowę zaplecza technicznego wyniesie ok. 287 mln zł. Natomiast drugi etap obejmujący część infrastrukturalną ma wartość 301 mln zł. Oba uzyskały dofinansowanie unijne.

Według dotychczas prezentowanych założeń pociągi PKA w godzinach szczytu komunikacyjnego będą kursować co 30 minut, poza szczytem co 60 minut, a w dni wolne od pracy co 120 minut.

Red.

  

Redaktor naczelny: Barbara Kędzierska
Wydawca
"Siedem - Barbara Kędzierska"
PORTAL INFORMACJI I OPINII
redakcja@czytajrzeszow.pl
35-026 Rzeszów, ul. Reformacka 4