Wiadukt w centrum miasta wzbudza spore dyskusje. Zakończyły się konsultacje

KATEGORIA: INWESTYCJE / 24 listopada 2023

Fot. Mosty Katowice/Materiały Urzędu Miasta Rzeszowa

Około 400 zgłoszeń trafiło do rzeszowskiego ratusza przy okazji konsultacji społecznych dotyczących budowy wiaduktu w ciągu ul. Wyspiańskiego i Hoffmanowej. Inwestycji sprzeciwiają się mieszkańcy osiedla Pułaskiego, którzy wnioskują o rezygnację z jej realizacji.

Mieszkańcy nie chcą wiaduktu

Konsultacje w sprawie przygotowanej przez firmę Mosty Katowice koncepcji budowy wiaduktu w ciągu ul. Hoffmanowej i Wyspiańskiego rozpoczęły się 6 listopada. To jedna z ważniejszych inwestycji drogowych planowanych przez miasto, która ma ułatwić bezkolizyjny przejazd przez tory kolejowe przebiegające przez środek Rzeszowa. Ma ona kluczowe znaczenie przede wszystkim w związku z uruchomieniem Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej. Rozwój połączeń kolejowych, sprawi że przejazdy kolejowe na ul. Langiewicza czy ks. Jałowego będą przez duża część dnia zamykane, co będzie generowało jeszcze większe korki niż do tej pory.

Wspomniane konsultacje zainaugurowało spotkanie otwarte z udziałem władz miasta, projektantów z firmy Mosty Katowice i przede wszystkim mieszkańców. Najliczniej pojawiły się osoby z osiedla Pułaskiego, które wyraźnie sprzeciwiają się budowie wiaduktu, tłumacząc, że nowa droga nie wpłynie na zmniejszenie korków i zdecydowanie obniży komfort życia w okolicy przez hałas, spaliny i zbyt dużą bliskość od budynków mieszkalnych.

Tłumaczenia władz miasta reprezentowanych przez wiceprezydenta Dariusza Urbanika o tym, że inwestycja jest potrzebna, całkowicie nie trafiały mieszkańców, którzy zapowiadali, że będą głośno protestować przeciw inwestycji. Mogli to robić za pomocą uwag do koncepcji, które ratusz zbierał do 21 listopada. Przeciw budowie wiaduktu jest też Rada Osiedla Pułaskiego.

- Mieszkańcy tłumnie zaangażowali się w konsultacje, mamy nadzieję że ich uwagi zostaną uwzględnione. Większość przedstawicieli naszej Rady Osiedla było za negatywnym zaopiniowaniem tej koncepcji. Nie zgadzamy się na taką formę i lokalizację inwestycji - mówi Michał Sowa, jej przewodniczący.

Będą nadal korki?

Szef Rady Osiedla Pułaskiego uważa, że budowa wiaduktu w środku miasta nie rozwiąże problemów z korkami.

- Na ul. Hoffmanowej występuje tzw. wąskie gardło komunikacyjne, dalej jest skrzyżowanie z ul. Mochnackiego, później 100 metrów dalej kolejne skrzyżowanie. Wiadukt nie spełni swojej roli, mieszkańcy zachodniej części miasta przedostaną się przez tory, a potem będą stali w korkach - twierdzi Sowa.

Rada Osiedla wnioskuje do miasta, by zrezygnować z budowy wiaduktu w ciągu ul. Wyspiańskiego i Hoffmanowej i skupić się tylko na budowie przeprawy przez tory w rejonie ul. Langiewicza. Ratusz zamierza zrealizować taką inwestycję, przygotowywana jest koncepcja, która ma dać odpowiedź, czy powstanie tam tunel czy wiadukt.

Sprzeciw mieszkańców osiedla Pułaskiego podjęły też ogólnopolskie ruchy miejskie. Sprawa została opisana na stronie stowarzyszenia Miasto Jest Nasze, czy na stronie Smoglab.pl.

Złożono 400 uwag

Jak informuje rzeszowski ratusz, zgłoszeń w konsultacjach dotyczących koncepcji budowy wiaduktu miało być około 400.

- Część z nich dotyczy faktycznie rezygnacji z inwestycji, padają też głosy dotyczące przeznaczenia wiaduktu tylko dla autobusów miejskich oraz pieszych i rowerzystów. Są też uwagi dotyczące budowy przeprawy przez tory na ul. Langiewicza - informuje Artur Gernand z Kancelarii Prezydenta Rzeszowa.

Jaki wpływ na losy tej inwestycji będą miały konsultacje? Tego na razie nie wiemy, ratusz na razie grupuje zebrane uwagi, następnie będą one rozpatrywane przez Miejski Zarząd Dróg w Rzeszowie.

- Na razie jest za wcześnie by mówić o jakiejkolwiek decyzji w tej sprawie, musimy przeanalizować wszystkie uwagi - podkreśla Artur Gernand.

Koncepcja przygotowana przez firmę Mosty Katowice zawiera rozwiązania dotyczące rozbudowy ul. Wyspiańskiego (od skrzyżowania z ul. Bohaterów) poprzez ul. Hoffmanowej do ul. Mochnackiego wraz z budową wiaduktu nad ul. Wyspiańskiego i torami kolejowymi o łącznej długości ok. 1 170 m (w tym wiadukt o długości ok. 256 m); rozbudowę/budowę ul. Sondeja na odcinku od ul. Pułaskiego do ul. Łokietka o łącznej długości ok. 245 m; budowę drogi serwisowej do ul. Łokietka (od ul. Sondeja) o długości ok. 90 m.

Projekt wiaduktu wraz z kompletem zezwoleń miał być gotowy końcem tego roku. Budowa obiektu wraz z przebudową skrzyżowań może kosztować około 130 mln zł. Według Wieloletniej Prognozy Finansowej Miasta Rzeszowa inwestycja ma powstać w latach 2027 – 2029.

Karol Woliński

Wizualizacje wiaduktu i drogi łączącej ulice Wyspiańskiego i Hoffmanowej

Fot. Mosty Katowice/Materiały Urzędu Miasta Rzeszowa

Fot. Mosty Katowice/Materiały Urzędu Miasta Rzeszowa

Fot. Mosty Katowice/Materiały Urzędu Miasta Rzeszowa

Fot. Mosty Katowice/Materiały Urzędu Miasta Rzeszowa

Fot. Mosty Katowice/Materiały Urzędu Miasta Rzeszowa

Fot. Mosty Katowice/Materiały Urzędu Miasta Rzeszowa

  

Redaktor naczelny: Barbara Kędzierska
Wydawca
"Siedem - Barbara Kędzierska"
PORTAL INFORMACJI I OPINII
redakcja@czytajrzeszow.pl
35-026 Rzeszów, ul. Reformacka 4