Węzeł przesiadkowy i tunel pieszy zamiast wiaduktu? W piątek prezentacja

KATEGORIA: KOMUNIKACJA / 18 stycznia 2024

Podglądowy szkic tunelu autorstwa prof. Macieja Piekarskiego
Fot. Materiały organizatorów

Nie cichną emocje dotyczące miejskich planów budowy wiaduktu w ciągu ul. Hoffmanowej i Wyspiańskiego. Już w piątek (19 stycznia) w Urban Lab w Rzeszowie zostanie zaprezentowana alternatywna koncepcja komunikacyjna autorstwa dra hab. inż. Macieja Piekarskiego, profesora Politechniki Rzeszowskiej.

Budowa wspomnianego wiaduktu to jedna z ważniejszych inwestycji drogowych planowanych przez miasto. Ma ona ułatwić bezkolizyjny przejazd przez tory kolejowe przebiegające przez środek Rzeszowa i ma kluczowe znaczenie w związku z uruchomieniem Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej. Rozwój połączeń PKA spowoduje częstsze zamykanie istniejących przejazdów kolejowych, co wygeneruje kolejne korki.

Obecnie trwa opracowywanie dokumentacji projektowej dla tej inwestycji. Odpowiada za to firma Mosty Katowice, która w ubiegłym roku przedstawiła koncepcję inwestycji. Spotkała się ona jednak z ogromną krytyką mieszkańców osiedla Pułaskiego, którzy twierdzą, że nowa droga nie wpłynie na zmniejszenie korków i zdecydowanie obniży komfort życia w okolicy przez hałas, spaliny i zbyt dużą bliskość od budynków mieszkalnych. Negatywnie o realizacji inwestycji w zaproponowanej dotąd formie ocenia także Rada Osiedla Pułaskiego.

Odmienne zdanie mają jednak mieszkańcy osiedli położonych na zachód od linii kolejowej Rzeszów-Jasło i reprezentujące ich osiedlowe rady, dla których budowa nowego wiaduktu to ułatwienie dojazdu do centrum miasta i alternatywa dla m.in. wiaduktu Śląskiego i obciążonego ruchem ronda Dmowskiego.

Wizualizacja wiaduktu
Fot. Mosty Katowice/Materiały Urzędu Miasta Rzeszowa

Kolejne spotkanie władz miasta z mieszkańcami jakie miało miejsce 19 grudnia nie ostudziło emocji, ale podniosło je na jeszcze wyższy poziom. Prezydent Konrad Fijołek i przewodniczący Rady Miasta Andrzej Dec podzielili w zasadzie zdanie mieszkańców co do niefortunnego sposobu przeprowadzenia listopadowych konsultacji na temat koncepcji wiaduktu. Mieszkańcy zarzucali, że miasto poinformowało o nich zbyt późno, a czas ich trwania – kilkanaście dni był zdecydowanie za krótki.

Jednak pole kompromisu ratusza z mieszkańcami odwołującymi się nierzadko do populistycznych argumentów wydaje się niewielkie. Przeciwnicy wiaduktu mocno aktywni na wspomnianym zebraniu, zyskujący mocny aplauz u mieszkańców nie chcą go w żadnej formie.

Prezydent Fijołek, który podkreślał, że wiadukt nie ma jeszcze ostatecznej formy, jak deklarował chciałby jednak dyskutować o takim jego kształcie, który byłby jak najmniej uciążliwy dla otoczenia. W tym kontekście padła np. propozycja by tylko jeden z trzech pasów ruchu przeznaczyć dla samochodów, a pozostałe dla pojazdów komunikacji miejskiej (odwrotnie niż w istniejącej koncepcji z jednym buspasem), albo osłonić wiadukt ekranami w formie kopuły.

Fot. Maciej Terpiński

W trakcie grudniowego spotkania na osiedlu Pułaskiego swoją alternatywną wizję do planowanej przez miasto budowy wiaduktu roboczo przedstawił profesor Politechniki Rzeszowskiej dr inż. Maciej Piekarski, który zaproponował budowę pod linią kolejową w rejonie stacji Rzeszów-Staroniwa tunelu pieszo-rowerowego oraz węzłów przesiadkowych po obu jej stronach.

Teraz wizja ta ma zostać przedstawiona publicznie już w skonkretyzowanej formie. Na spotkanie i publiczną prezentację nowej koncepcji komunikacyjnej prof. Macieja Piekarskiego pt. „Zwrot w stronę miasta zrównoważonego” zapraszają rzeszowski Urban Lab oraz Strefa Działań Miejskich, która przedstawia się jako „niezależny apolityczny ruch miejski tworzony przez mieszkańców Rzeszowa”.

Spotkanie odbędzie się w piątek 19 stycznia o godz. 17:00 w Urban Lab w Rzeszowie (ul. 3 Maja 13).

Jak anonsują organizatorzy, koncepcja zakłada usprawnienie transportu wewnątrzmiejskiego w Rzeszowie pomiędzy częściami Rzeszowa położonymi po przeciwnych stronach linii kolejowej Rzeszów-Jasło.

- Koncepcja przewiduje utworzenie multimodalnego węzła przesiadkowego w rejonie przystanku kolejowego Rzeszów-Staroniwa, którego zasadniczym elementem będzie tunel pieszo-rowerowy przeprowadzony pod terenem kolejowym. W rejonie obu wejść do tunelu planowane jest utworzenie przystanków, obsługujących linie autobusowe kursujące zgodnie z nowymi zasadami organizacji ruchu - czytamy w zapowiedzi piątkowego spotkania.

- Proponowane rozwiązanie ma na celu dostarczenie mieszkańcom możliwości sprawnego poruszania się w mieście sposobami innymi niż za pomocą indywidualnego transportu samochodowego, ochronę i rewaloryzację dziedzictwa stacji Staroniwa i jej otoczenia oraz utrzymanie dotychczasowego komfortu zamieszkiwania na pobliskim obszarze - wyjaśniają.

Koncepcję zaprezentuje osobiście jej autor: dr hab. inż. Maciej Piekarski, profesor Politechniki Rzeszowskiej.

- To pierwsza, publiczna prezentacja tej koncepcji, która stanowi alternatywę dla planowanego, szerokopasmowego wiaduktu samochodowego w tym miejscu - zaznaczają organizatorzy spotkania i zapraszają do udziału mieszkańców Rzeszowa.

Wstęp jest wolny, ale Urban Lab prosi o rejestrację osoby zainteresowane. Formularz rejestracyjny znajduje się tutaj: https://forms.office.com/e/xcbEm9n2V1

Organizatorzy zapowiadają, że w momencie zgłoszenia się dużej liczby osób spotkanie zostanie przeniesione do innej przestrzeni, tak aby zapewnić udział wszystkim zainteresowanym osobom.

Rafk

Fot. Materiały organizatorów

  

Redaktor naczelny: Barbara Kędzierska
Wydawca
"Siedem - Barbara Kędzierska"
PORTAL INFORMACJI I OPINII
redakcja@czytajrzeszow.pl
35-026 Rzeszów, ul. Reformacka 4