Autobusy autonomiczne już w 2020 r. w Rzeszowie? 4,5 mln zł w budżecie

KATEGORIA: KOMUNIKACJA / 25 listopada 2019

Wykład prof. dr hab. inż. Włodzimierza Choromańskiego
Fot. Urban Lab Rzeszów

Jednym z ważniejszych punktów piątkowej konferencji „Elektromobilność i alternatywne formy transportu” w Urban Lab Rzeszów (pisaliśmy już o niej TUTAJ) był wykład inauguracyjny dotyczący trendów rozwojowych w dziedzinie elektromobilności wygłoszony przez prof. dr. hab. inż. Włodzimierza Choromańskiego, z Politechniki Warszawskiej. W czasie wystąpienia, prof. Choromański, który pełni funkcję kierownika Zakładu Systemów Informatycznych i Mechatronicznych w Transporcie Politechniki Warszawskiej mówił m.in. o tym do czego powinny dążyć samorządy w innowacjach w transporcie miejskim. Była zatem mowa o zeroemisyjności, niskim zużyciu energii, dostosowaniu komunikacji miejskiej dla osób z ograniczoną mobilnością oraz skutecznej promocji transportu publicznego lub nowych form transportu. Podczas wykładu poruszono również sprawę historii starań Rzeszowa w kwestii realizacji kolejki naziemnej – monorail.

- Rzeszów rozpoczął starania o wdrażanie elektromobliności już w 2011 roku, a najważniejszym pomysłem było wprowadzenie monoraila jako nici szkieletowej transportu masowego, który dotyczyłby centrum Rzeszowa i nowych osiedli. Monorail ma podobny poziom przepustowości do metra - mówił prof. Choromański, według którego realizacja kolejki naziemnej w Rzeszowie jest całkowicie zasadna, jednak problemem jest wciąż kwestia odpowiednich przepisów prawa dotyczących transportu publicznego.

Kolejną innowacją w transporcie miejskim w Rzeszowie, o której w ostatnich miesiącach słychać coraz głośniej i wydaje się, że szanse na jej zrealizowanie są większe niż monoraila, jest oczywiście autobus autonomiczny. Jak wiadomo, w lipcu tego roku władze Rzeszowa podpisały list intencyjny z firmami Exatel, Fibrain i Varioedge w sprawie uruchomienia w Rzeszowie internetu mobilnego piątej generacji – sieci 5G. Pierwszym elementem, który miałby funkcjonować w oparciu o sieć 5G ma być właśnie autobus autonomiczny, który ma już wyznaczoną trasę po jakiej miałby się poruszać. W pierwszej kolejności tego typu pojazd miałyby kursować pomiędzy dworcem PKP Rzeszów Główny, a Dworcem Lokalnym przy ul. Towarnickiego na dystansie około kilometra.

Prezydent Tadeusz Ferenc marzy aby tego typu połączenie funkcjonowało również m.in. na trasie do lotniska w Jasionce. Z zapowiedzi władz Rzeszowa wynika, że autobus autonomiczny mógłby zacząć funkcjonować już nawet w 2020 roku, co potwierdza również projekt budżetu Rzeszowa na przyszły rok, gdzie zapisano 4,5 mln zł na zakup dwóch autobusów. Jak zaznaczył prof. Choromański jeżeli chodzi o wprowadzenie tego typu pojazdów do przestrzeni publicznej, wciąż występuje wiele pytań i niejasności jeżeli chodzi o sposób przeprowadzenia testów, tego jak certyfikować pojazdy oraz co najważniejsze jak mierzyć poziom bezpieczeństwa w związku z uczestnictwem tego typu pojazdu w ruchu publicznym.

- Wprowadzenie racjonalnych wskaźników bezpieczeństwa jest bardzo trudne. Możemy oczywiście wykonać mnóstwo testów na torach pomiarowych czy w wirtualnej rzeczywistości, ale musimy tutaj wygenerować tysiące scenariuszy i tego typu symulacje niestety nie odzwierciedlają rzeczywistości - twierdzi prof. Włodzimierz Choromański, według którego pojazdy autonomiczne w najbliższym czasie mogą stanowić pole do testów, ale w perspektywie następnych lat tego typu usługi mogą pełnić co raz większą rolę w transporcie miejskim. Zdaniem prof. Choromańskiego przyszłość należy do pojazdów autonomicznych oraz transportu elektromobilnego, a gdyby w Rzeszowie powstał monorail wsparty pojazdami autonomicznymi, byłoby to modelowe rozwiązanie jeżeli chodzi o transport miejski.

W rzeszowskim ratuszu o wprowadzeniu autobusów autonomicznych mówi się od wielu miesięcy. Wiceprezydent Marek Ustrobiński w tym roku m.in. odwiedził we Francji fabrykę takich autobusów w miejscowości Vénissieux i sprawdzał ich działanie na ulicach Lyonu
Fot. Facebook

Wiemy, że Rzeszów chce oprzeć się na technologii 5G i w związku z tym zrezygnować z konieczności operatora w autobusie autonomicznym, tak aby był on sterowany w pełni zdalnie.

- Naszym zamysłem docelowo jest wprowadzenie w pełni autonomicznego autobusu, w którym nie byłoby operatora i byłby on sterowany zdalnie dzięki wprowadzeniu technologii 5G i odpowiednim sensorom. Mamy jednak na razie świadomość, że uruchomienie tej technologii będzie zależało od wielu czynników w tym kwestii technicznych i prawnych - powiedział nam Lesław Bańdur, dyrektor Biura Obsługi Informatycznej w Urzędzie Miasta Rzeszowa.

Technologia 5G w Polsce jest dopiero w fazie wstępnych testów, które niedawno prowadziła m.in. firma Orange Polska w kilku miastach naszego kraju. Z rządowych zapowiedzi wynika, że w przyszłym roku ma zostać ogłoszona aukcja częstotliwości z zakresu 3,4 GHz - 3,8 GHz, na których będzie funkcjonować sieć 5G. Do aukcji będą mogli zgłosić się operatorzy telekomunikacyjni, którzy mają w planach budowę sieci komercyjnej opartej na 5G. Innymi przeszkodami jeżeli chodzi o uruchomienie autobusów autonomicznych bez operatora są przepisy prawa o ruchu drogowym, które mówią, że w pojeździe poruszającym się po drodze publicznej musi znajdować się kierowca. Oprócz tego prawo przewiduje możliwość uruchomienia tego środka transportu tylko w ramach testów. W sprawie zmian w przepisach prawa dotyczących tych kwestii toczą się już prace na szczeblu rządowym.

Autobus autonomiczny w trakcie testów w Gdańsku
Fot. Jerzy Pinkas/gdansk.pl

Doświadczenia Gdańska

Jak powiedział nam Lesław Bańdur, analizowany jest również pomysł aby początkowo uruchomić taki autobus z operatorem, podobnie jak to miało miejsce w Gdańsku, gdzie autobus autonomiczny testowano od września do października tego roku.

- Wiemy, że testy w Gdańsku zebrały dobrą opinię, więc możliwe, że w 2020 roku w Rzeszowie uruchomimy autobus z operatorem w ramach testów i będziemy dążyć do szybkiego i sprawnego uruchomienia technologii 5G oraz zmiany przepisów aby móc obsługiwać pojazd w pełni zdalnie - stwierdził dyrektor Biura Obsługi Informatycznej w Urzędzie Miasta Rzeszowa.

W Gdańsku testy autobusu autonomicznego trwały niewiele ponad miesiąc i w tym czasie pojazd, który mógł zabrać na swój pokład 12 osób przewiózł łącznie 3325 pasażerów przejeżdżając 632 kilometry i realizując 318 kursów.

Jak mówi nam Jolanta Bieganowska z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku, stolica województwa pomorskiego, do rozpoczęcia testów autobusu autonomicznego przygotowywała się ponad dwa lata, a największą trudność urzędnikom w Gdańsku sprawiły kwestie interpretacji przepisów prawa, wyboru trasy oraz realizacja postępowania przetargowego. Szczególnie skomplikowane było przygotowanie specyfikacji warunków przetargu w tym kwestii technicznych pojazdu. Jednak testy autobusu według władz Gdańska zdały swoją rolę, a mieszkańcy pozytywnie ocenili poruszanie się tego typu środkiem komunikacji.

- Prezentacja busa spotkała się z bardzo pozytywnym odbiorem mieszkańców. Wśród pasażerów realizowaliśmy ankiety oceniające przejazd i poziom bezpieczeństwa. 73 procent pasażerów oceniło poczucie bezpieczeństwa w czasie przejazdu na „7” w skali od 1 do 7. 69 procent respondentów skorzystałoby z przejazdu także bez operatora. Tylko 5 procent odpowiedziało przecząco na to pytanie - informuje Joanna Bieganowska z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.

Autobus autonomiczny w trakcie testów w Gdańsku
Fot. Jerzy Pinkas/gdansk.pl

Oprócz tego z danych przedstawionych przez władze Gdańska, wynika że 87 proc. oceniło przejazd na „5” w skali od 1 do 5. 92 proc. uważa autonomiczny minibus za odpowiedni środek transportu dzieci do szkoły, z czego 49 proc. podkreśla, że dodatkowa opieka dla dzieci byłaby wymagana. 54 proc. korzystałoby z autonomicznego połączenia codziennie, gdyby taki pojazd był jedną z dostępnych opcji transportu publicznego

Władze Gdańska po zakończeniu testów myślą również o dalszym wykorzystywaniu autobusów autonomicznych na zasadzie uzupełnienia dla istniejących połączeń autobusowych i tramwajowych. Oprócz tego władze Gdańska uzależniają dalsze wdrożenie tego typu środków komunikacji od rozwoju technologii oraz możliwości finansowych.

Wokul

Autobus autonomiczny w trakcie testów w Gdańsku
Fot. Jerzy Pinkas/gdansk.pl

  

Redaktor naczelny: Barbara Kędzierska
Wydawca
"Siedem - Barbara Kędzierska"
PORTAL INFORMACJI I OPINII
redakcja@czytajrzeszow.pl
35-026 Rzeszów, ul. Reformacka 4