Jubileuszowa 10. edycja Festiwalu Źródła Pamięci już od środy w Rzeszowie

KATEGORIA: KULTURA / 7 sierpnia 2022

Teatr Przedmieście „ŚMIERĆ NA GRUSZY”.
materiał prasowy

Jak ten czas szybko mija?! Stworzony w 2011 roku festiwal Źródła Pamięci. Szajna-Grotowski-Kantor obecnie świętować będzie zacny, okrągły jubileusz, bo to będzie już 10 edycja tej kulturalnej imprezy. Źródła Pamięci są niecodziennym wydarzenie naukowo-artystyczne wypełnionym spotkaniami z ludźmi sztuki, zainspirowanymi ideami wielkiej trójki reformatów światowego teatru pochodzących z Rzeszowa i Podkarpacia – Jerzego Grotowskiego, Tadeusza Kantora i Józefa Szajny.

Rzeszów będzie żył teatrem od środy do soboty

- Jak co roku zaprosiliśmy zespoły i indywidualnych twórców, dla których nazwiska te (Szajna-Grotowski-Kantor) mają ogromne znaczenie osobiste - mówią organizatorzy Źródeł Pamięci.

W programie festiwalu znalazło się aż 11 różnorodnych wydarzeń z pogranicza teatru, literatury i plastyki. Widzowie będą mogli zobaczyć 7 spektakli, 2 wystawy, performance poetycki i wykład performatywny. Każdą z tych propozycji łączy wspólny temat: „pomiędzy…” – pomiędzy życiem a śmiercią, jawą a snem, normalnością a szaleństwem. Dzięki artystom będzie można doświadczyć momentów szczególnych, które zdarzają się na przecięciu dwóch światów.

Dziesiąta jubileuszowa edycja festiwalu Źródła Pamięci w sposób szczególny odwoływać się będzie do postaci i twórczości Józefa Szajny, bo to właśnie w 2022 r. przypada rocznica 100-lecie jego urodzin.

materiał prasowy

Rzeszowski Teatr Przedmieście zaprosi na premierę „Śmierci na gruszy” Witolda Wandurskiego, sztukę wystawianą przez Józefa Szajnę twórcę „Repliki” aż pięciokrotnie. Jak dzisiaj wybrzmi prosta i niby odległa legenda-misterium o uwięzionej śmierci? – Przyjdź i zobacz.

Z kolei Studio Teatralne Koło z Warszawy zaprezentuje „Don Kichota” i na nowo zmierzy się z uniwersalnym mitem błędnego rycerza z La Manchy. Natomiast na otwarcie festiwalu Teatr Maska pokaże swoją najnowszą premierę pt. „Arszenik”.

Druga linia festiwalowej narracji to oddanie głosu historiom kobiecym. W tym nurcie zobaczymy: spektakl „Camille” w wykonaniu Kamili Klamut – rzecz o życiu i twórczości słynnej rzeźbiarki Camille Claudel, performance poetycki „Chcę wypowiedzieć wszystko” Joanny Pawelczyk z Paryża oraz gości ze Lwowa – „Word and Voice” Theatre Centre, którzy zaprezentują ukraińskie pieśni weselne w widowisku „Wesele. Ogród boskich pieśni”. Bardzo ciekawie zapowiadają się także spektakle „Stacja Świadek” Teatru Brama z Goleniowa oraz „Ekstazy” Teatru Tańca O.de.la z Rzeszowa.

A co poza spektaklami?

Festiwalowi będą towarzyszyć dwie wystawy: przegląd fotografii z 10 lat istnienia festiwalu Źródła Pamięci (foyer Teatru Maska) oraz wyjazd do Galerii Sztuki Współczesnej Pastula w Porębach Kupieńskich.

Studio Teatralne Koło „DON KICHOT” (Warszawa).
Fot. A. Świetlik

PROGRAM 10. Festiwalu ŹRÓDŁA PAMIĘCI. SZAJNA – GROTOWSKI – KANTOR

ŚRODA – 10 sierpnia

17.30 Otwarcie wystawy fotografii „10 lat festiwalu Źródła Pamięci”.

Teatr Maska, ul. Mickiewicza 13

18.00 - Teatr Maska „ARSZENIK” /PREMIERA/

20.00 Joanna Pawelczyk „CHCE WYPOWIEDZIEĆ WSZYSTKO” – performance poetycki (Paryż).

Teatr Przedmieście, ul. Reformacka 4

CZWARTEK – 11 sierpnia

11.00 Henryk Mazurkiewicz „WNUCZEK GROTOWSKIEGO” – wykład performatywny (Wrocław).

Teatr Przedmieście, ul. Reformacka 4

18.00 Teatr O.de.la „EKSTAZY” (Rzeszów).

Teatr Maska, ul. Mickiewicza 13

20.00 Teatr Przedmieście „ŚMIERĆ NA GRUSZY” /PREMIERA/.

Teatr Przedmieście, ul. Reformacka 4

PIĄTEK – 12 sierpnia

18.00 Kamila Klamut „CAMILLE” (Wrocław).

Teatr Przedmieście, ul. Reformacka 4

20.00 Teatr Brama „STACJA ŚWIADEK” (Goleniów).

Teatr Maska, ul. Mickiewicza 13.

SOBOTA – 13 sierpnia

11.00 Wyjazd do Galerii Sztuki Współczesnej Pastula w Porębach Kupieńskich

18.00 „Word and Voice” Theatre Centre „WESELE. OGRÓD BOSKICH PIEŚNI” (Lwów).

Teatr Maska, ul. Mickiewicza 13

20.00 Studio Teatralne Koło „DON KICHOT” (Warszawa).

Teatr Przedmieście, ul. Reformacka 4

Bilety w cenie 25/20 zł dostępne są TUTAJ.

Organizatorami tegorocznego festiwalu Źródła Pamięci są - Urząd Miasta Rzeszowa Teatr Maska oraz Teatr Przedmieście. Dyrektorem artystycznym Źródeł Pamięci jest: Aneta Adamska-Szukała. Portal CzytajRzeszow.pl jest patronem medialnym wydarzenia.

Oprac. Viperis

Joanna Pawelczyk „CHCE WYPOWIEDZIEĆ WSZYSTKO” – performance poetycki (Paryż).
Fot. materiał prasowy

SZCZEGÓŁOWY OPIS SPEKTAKLI

ARSZENIKPREMIERA

Poznajcie Martę i Agatę. Te dwie nieco już starsze panie mają bardzo ekscentryczne upodobania. W swoim przytulnym domu prowadzą osobliwą działalność dobroczynną, obejmując nią samotnych i zagubionych mężczyzn. Na skutek ich poczynań oraz zamiłowania do niebanalnych napojów piwnica ich domu kryje dość mroczną tajemnicę, a po pokojach krążą liczne duchy – mniej lub bardziej sympatyczne, ale wszystkie płci męskiej. Życie miłych staruszek komplikuje się nieco, gdy do grona odwiedzających dom Marty i Agaty panów dołączają pewien brutalny doktor i bratanek-morderca z zacięciem do rywalizacji.

dramaturgia: Marcin Bartnikowski

scenografia, reżyseria: Marcin Bikowski

miejsce: Teatr Maska, ul. Mickiewicza 13

CHCĘ WYPOWIEDZIEĆ WSZYSTKO – performance poetycki Joanny Pawelczyk

„Chcę wypowiedzieć wszystko” jest pokazem procesu mojej pracy artystycznej: pisania słowem, ruchem i obrazem. Chcę pokazać te jedność. Nazywam moją poezję performatywną: przed słowem przychodzą obrazy, przedmioty układają się w komopozycje/ instalacje, stany emocjonalno duchowe wyrażają sie poprzez ruch. Wyławiam je spojrzeniem z rzeczywistości. W przygotowywanym performansie chcę pokazać jedność tego procesu. Mówię w nim o moim odczuciu bycia kobieta, o egzystencjalnym wymiarze macierzyństwa i mojej niezgodzie na system.

miejsce: Teatr Przedmieście, ul. Reformacka 4

Teatr O.de.la - EKSTAZY

EKSTAZY to choreografia będąca cielesnym echem wizualizacji psychokinetycznej fioletu. Choreografia „ Ekstazy” to trzeci obraz choreograficzny Teatru o.de.la eksplorujący zagadnienie pojęcia koloru w ciele. Choreografia pełna struktur ruchowych powstałych na bazie treści czerpanych z fioletu. Fiolet jest kolorem wrażliwości na piękno ,sztukę. Kolor fioletowy to poszukiwanie duchowości w ciele, poszukiwanie sacrum w indywidualnym wymiarze. Choreografia konstruowana na zasadzie bodziec – reakcja, gdzie bodźcem dla tancerza jest barwa, to projekcja zbliżona do ekspresji naturalnej. Polega na spontanicznym, nieintencjonalnym uzewnętrznieniu i wyrażaniu treści psychicznych w formach ruchowych.

Choreografia: Marta Bury

miejsce: Teatr Maska, ul. Mickiewicza 13

ŚMIERĆ NA GRUSZYPREMIERA

Zespół Teatru Przedmieście sięga po ten zapomniany tekst Witolda Wandurskiego z kilku powodów. Jednym z nich jest próba nawiązania dialogu z dziedzictwem Józefa Szajny w rocznicę 100-lecia jego urodzin. Ten wielki twórca teatru plastycznego realizował wspomniany dramat co najmniej pięciokrotnie na różnych scenach w Polsce. Dlaczego? Co powodowało, że Szajna nie mógł rozstać się z tą sztuką, że wciąż chętnie wystawiał ją na nowo?

Okazuje się, że podczas pracy nad spektaklem urzekła nas prostota ludowej opowieści, a jednocześnie groza i siła przekazu o ponadczasowej treści. Gdzieś na pograniczu jarmarcznej zabawy i średniowiecznego misterium, pomiędzy groteską i liryczną narracją ukazuje się dramatyczna prawda o ludzkim istnieniu. A śmierć odsłania swoje podwójne oblicze: niszczące i wybawicielskie.

tekst: Witold Wandurski

reżyseria: Aneta Adamska-Szukała

miejsce: Teatr Przedmieście, ul. Reformacka 4

Kamila Klamut „CAMILLE” (Wrocław).
Fot. Maciej Zakrzewski

CAMILLE - Kamili Klamut

Camille Claudel była rzeźbiarką. Była również siostrą Paula Claudela i przez dziesięć lat towarzyszką i twórczą partnerką Auguste’a Rodina. Zmarła ponad siedemdziesiąt lat temu. Ostatnie trzydzieści lat życia spędziła w zakładzie psychiatrycznym. Impulsem, który bezpośrednio wpłynął na kształt spektaklu, było ostatnie zdjęcie, jakie zrobiono Camille. Przedstawia ono Claudel w szpitalu z przyjaciółką. Wyobraziłam sobie, że odwiedziny, które rzadko zdarzały się jej podczas pobytu w zakładzie, mogły wywołać kaskadę wspomnień. Wspomnień, których kształt przeczułam i ubrałam we własną wrażliwość.

miejsce: Teatr Przedmieście, ul. Reformacka 4

STACJA ŚWIADEK - Teatru Brama

STACJA ŚWIADEK to autorski spektakl Teatru Brama, oparty na wywiadach przeprowadzonych z byłymi i obecnymi mieszkańcami Goleniowa. Społeczność “Ziem odzyskanych” przed i po II wojnie światowej tworzyli Polacy i Niemcy, którzy ze względu na sytuację polityczną, zostali zmuszeni do migracji. Inspiracją do powstania spektaklu stały się autentyczne historie ludzi, którzy po wojnie musieli odnaleźć się w zupełnie odmiennej rzeczywistości. Autorzy poszukują mitu nowego miejsca, pytają o własną i wspólną tożsamość. Budują tradycję, która jest nowa, wciąż poszukiwana i wielokulturowa. Spektakl STACJA ŚWIADEK to próba odnalezienia łączników pomiędzy dwiema społecznościami, które w trudnych dla siebie okolicznościach musiały opuścić swoje domy i wyruszyć w nieznane, by znaleźć bezpieczne miejsce do życia.

Istotnym elementem STACJI ŚWIADEK jest muzyka grana na żywo przez Kapelę Teatru Brama. Utwory Kapeli, to melodie grane przez założoną po wojnie Orkiestrę Bolechowską.

reżyseria: Daniel Jacewicz

miejsce: Teatr Maska, ul. Mickiewicza 13

WESELE. OGRÓD BOSKICH PIEŚNI - Word and Voice Theatre Centre

Dramaturgia spektaklu „Wesele” na podstawie 28 starych ukraińskich pieśni weselnych, które wraz ze scenografią i kostiumami utkane są w niezwykle kruchej, połyskującej i zarazem skomplikowanej koronce teatralnej akcji. Ta akcja nie jest rekonstrukcją ceremonii ślubnej, nie jest teatrem rytualnym. Reżyserka, aktorki i artystki rozmawiają ze współczesną publicznością we współczesnym języku na tematy, które są aktualne przez cały czas dla wszystkich narodów – o miłości, relacjach międzyludzkich, mężczyznach i kobietach, rodzinie i tubylcach, dzieciach i rodzicach. /Sergey Vasiliev/

„Wesele” to wieczny rozkwit Ziemi. „Ogród Boskich Pieśni” to projekt teatralny w fazie rozwoju. Ziarnem projektu jest świadectwo człowieka w czasie – osobisty monolog aktora poprzez piosenkę – taniec – tekst. Osobisty wysiłek na rzecz pokoju. Akt pokory to pozwolić rodzimej ziemi zabrzmieć, ukazać cechę, która zawsze leczy Ziemię, zwycięża wojnę, jest kiełkowaniem w tym czasie wiecznie młodego Ogrodu Ducha.

koncepcja, reżyseria: Nataliia Polovynka miejsce: Teatr Maska, ul. Mickiewicza 13

DON KICHOT - Studio Teatralne KOŁO

Uniwersalizm mitu błędnego rycerza z Manczy pozwala nadać szerszy kontekst naszej opowieści. O czym to będzie przedstawienie? O marzeniach. Okolicznościach w jakich się rodzą i umierają. O uporze w dążeniu do nich. O nas samych. O rozpaczy kiedy rozwiewa je wiatr przyziemnej codzienności. W kontekście postaci literackiej, o aktorze, który wciela się w postać i gra nie swoje życie, odbywa marzycielską podróż. Interesuje nas postawa marzyciela – dziś, współcześnie. Czy współczesny marzyciel to ciągle niepoprawny romantyk?

tekst: Miguel de Cervantes

reżyseria: Igor Gorzkowski

miejsce: Teatr Przedmieście, ul. Reformacka 4

Teatr Brama „STACJA ŚWIADEK” (Goleniów).
Fot. materiał prasowy

„Word and Voice” Theatre Centre „WESELE. OGRÓD BOSKICH PIEŚNI” (Lwów).
Fot. materiał prasowy

  

Redaktor naczelny: Barbara Kędzierska
Wydawca
"Siedem - Barbara Kędzierska"
PORTAL INFORMACJI I OPINII
redakcja@czytajrzeszow.pl
35-026 Rzeszów, ul. Reformacka 4