Tak powstał jedyny teatr szekspirowski w Polsce. Warto go zobaczyć!

KATEGORIA: PODRÓŻE / 13 stycznia 2019

Fot. Waldemar Szumny

Gdańska placówka kulturalna w centrum Starego Miasta to niesamowite miejsce, warte odwiedzin podczas pobytu nad morzem. Jest to jedyny teatr szekspirowski w Polsce, a także pierwszy od 40 lat teatr dramatyczny wybudowany od podstaw. To obiekt będący próbą nawiązania do historii budynku Szkoły Fechtunku, powstałej w Gdańsku w 1635 roku i funkcjonującej przeszło 200 lat. Nowy budynek to swoiste zaadoptowanie tamtego pomysłu do XXI wieku. Historyczny wielofunkcyjny budynek przeznaczony był do ćwiczeń i spotkań szermierczych, występów i pokazów, walk zwierząt i teatralnych przedstawień. Grały w nim często aktorskie trupy z Anglii, wystawiając Szekspirowskie dramaty jeszcze za życia wielkiego artysty.

Projekt budynku obecnego teatru miał być wybrany w międzynarodowym konkursie, gdzie nagrodę specjalną zdobył prof. Renato Rizzi z Wenecji. Wprawdzie jego praca została zdyskwalifikowana (ze względu na brak odniesienia do faktycznej linii granicy działki), ale jednocześnie komisja konkursowa to ten projekt wybrała do realizacji. Architekt nawiązał bryłę do otoczenia inspirując się charakterem niedalekich obiektów sakralnych, ale także XVII-wiecznym pierwowzorem. Sam gmach oddany został do użytkowania 4 lata temu i kosztował 95 mln zł (z czego 75% kwoty pochodziło z budżetu Unii Europejskiej). Celem tej placówki jest prowadzenie działalności edukacyjnej oraz artystycznej, kreowanie działań artystycznych oraz upowszechnianie kultury teatralnej. Szczególnie intensywnie ośrodek promuje młode talenty oraz wspiera rozwój talentów teatralnych.

Nowy obiekt jest uznawany za jedno z największych dzieł architektury ostatnich lat. Jego elewacja została wykonana z 1 miliona i 200 tysięcy sztuk cegieł antracytowych. Otwierany w 3 minuty dach umożliwia pokazywanie spektakli przy świetle dziennym pod gołym niebem, w warunkach „elżbietańskich”. We wnętrzu budynku dominuje natomiast drewno. Zastosowano tu takie rozwiązania techniczne, jak ruchomy system zapadni sceny i widowni, a w zależności od układu sceny i widowni (wnętrze jest adaptowalne) teatr może pomieścić do 600 osób przy ustawieniu teatralnym i do 1000 osób przy ustawieniu koncertowym.

Budynek teatru cechują niecodzienne rozwiązania architektoniczne. Funkcję foyer pełni zarówno hol wejściowy, jak również podwieszana nad nim do stropu drewniana sala oraz korytarze, prowadzące do poszczególnych poziomów galerii dla widzów. W przypadku ustawienia klasycznej sceny włoskiej najlepsza widoczność jest z miejsc siedzących na parterze, na pokrytych skórą fotelach oraz na galeriach na wprost sceny; w przypadku wysuniętej sceny elżbietańskiej na parterze nie ma foteli a widzowie stoją wokół sceny, w tym układzie widoczność z galerii bocznych jest znakomita.

Przechodząc przez kolejne kondygnacje podczas zwiedzania dotarłem na dach, skąd rozciąga się wspaniała panorama Gdańska. Warto też wiedzieć, że w wakacje oprócz spektakli oraz Festiwalu Szekspirowskiego możliwa jest podczas zwiedzania obiektu z przewodnikiem specjalna oferta – otwieranie dachu, który podnosi się pionowo w dwóch częściach.

Po tej wizycie w Gdańsku zrodziło się w mojej głowie kilka pytań: czy da się stworzyć w najbliższym czasie w Rzeszowie jakąś nową inwestycję w obszarze kultury, chociażby Teatr Muzyczny czy Centrum Sztuki Współczesnej? Czy wybudowanie czegoś ciekawego od podstaw w stolicy innowacji to marzenie na wyrost, zwłaszcza przy takich możliwościach sięgania po środki zewnętrzne? Czy mieszkańcy grodu nad Wisłokiem doczekają się równie atrakcyjnego obiektu, wzbogacającego poważnie życie kulturalne naszego miasta?

Waldemar Szumny

Fot. Waldemar Szumny

Fot. Waldemar Szumny

Fot. Waldemar Szumny

  

Redaktor naczelny: Barbara Kędzierska
Wydawca
"Siedem - Barbara Kędzierska"
PORTAL INFORMACJI I OPINII
✉ Adres do korespondencji
35-026 Rzeszów, ul. Reformacka 4