Dworzec Lokalny oficjalnie już otwarty. Ale dla pasażerów dopiero za 3 miesiące

KATEGORIA: KOMUNIKACJA / 1 października 2018

Fot. Paweł Bialic

Było przecinanie wstęgi przez prezydenta Tadeusza Ferenca i innych oficjeli, orkiestra, tłumy rzeszowian oraz zabytkowe i współczesne autobusy, które dowiozły mieszkańców na tę uroczystość z Rynku. Jednak chociaż Dworzec Lokalny pod wiaduktem Śląskim został w sobotę (29 września) oficjalnie otwarty, to tak naprawdę pasażerowie skorzystają z niego dopiero za trzy miesiące - od 1 stycznia 2019 r.

Ratusz tłumaczy, że do tego czasu trwać będą jeszcze odbiory inwestycji oraz podpisywanie umów z przewoźnikami. Termin oddania dworca wynikający ze specyfikacji przetargowej to jednak dopiero 15 grudnia, wykonawca zatem wykonał większość prac przed czasem. Trudno nie odnieść jednak wrażenia, że huczne otwarcie niewykończonego jeszcze dworca doskonale wpisało się w trwającą kampanię wyborczą.

Otwarcie Dworca Lokalnego było częścią obchodów 70-lecia komunikacji miejskiej w Rzeszowie. Główne uroczystości zorganizowano na Rynku i w jego okolicach. Tam odbywał się piknik „Multimodalność po rzeszowsku”. Fotorelację z tego wydarzenia można zobaczyć TUTAJ. W nowym budynku dworca można było obejrzeć m.in. wystawę na temat historii komunikacji miejskiej w Rzeszowie przygotowaną przez Podkarpackie Stowarzyszenie Miłośników Komunikacji.

Fot. Paweł Bialic

Dworzec podmiejski PKS przy ul. Towarnickiego funkcjonował pod wiaduktem Śląskim od 1976 r. Zawsze była to jednak spora prowizorka. Jeszcze kilka lat temu miasto planowało przeniesienie dworca w inne miejsce. Ostatecznie dysponentem obiektu, z którego oprócz PKS-u w ostatnich latach zaczęli coraz liczniej korzystać także inni przewoźnicy, stał się Zarząd Transportu Miejskiego, a dworzec z „podmiejskiego” przemianowano na „lokalny”. Wówczas też zdecydowano się na modernizację dworca, z którego w roku 2016 skorzystało ponad 1,5 mln podróżnych.

Modernizacja dworca odbywała się w ramach projektu „Rozwój systemu transportu publicznego w Rzeszowie” kosztowała nieco ponad 20 mln zł. Odpowiada za nią konsorcjum firm ML System S.A. z Zaczernia (lider) oraz Asseco Data Systems S.A. z Gdyni.

W ramach inwestycji powstał pawilon obsługi podróżnych jako 3-kondygnacyjny budynek z poczekalnią dla podróżnych, sanitariatami, przechowalnią bagażu, punktem obsługi podróżnych oraz kasami.

Fot. Paweł Bialic

- Cały budynek wyposażony został w niezbędne instalacje oraz instalacje odnawialnych źródeł energii takich jak moduły fotowoltaiczne, pompa ciepła, punkty dystrybucyjne i zaplecze teleinformatyczne dla systemów teletechnicznych, sterowania ruchem i obsługi podróżnych, ze szczególnym wyróżnieniem w zakresie ochrony cieplnej. Ściany zewnętrzne zostały pokryte fasadą wentylowaną z okładzinami w postaci białych modułów fotowoltaicznych oraz żaluzjami fotowoltaicznymi. Zaletą takiego rozwiązania jest możliwość produkcji energii elektrycznej na potrzeby budynku obsługi podróżnych - informuje Agnieszka Siwak-Krzywonos z biura prasowego Urzędu Miasta Rzeszowa.

Zastosowanie fasady wentylowanej ma powodować mniejsze nagrzewanie się ścian i wnętrza budynku w okresie letnim, dzięki czemu zmniejszeniu ulega ilość energii elektrycznej potrzebnej do działania klimatyzacji. Jako źródło ciepła dla budynku przewidziano gruntową pompę ciepła zasilaną z poziomych kolektorów zlokalizowanych na placu manewrowym. Pompa ciepła pracować będzie w zależności od zapotrzebowania w trybie grzania lub chłodzenia. Dodatkowo przez cały rok zapewni pokrycie zapotrzebowania na ciepłą wodę użytkową.

Dworzec będzie bezpieczniejszy, bo pasażerowie będą korzystać z zadaszonych stanowisk odjazdu autobusów zlokalizowanych wokół placu manewrowego oraz miejsc postojowych, które znalazły się w środkowej części placu, pod wiaduktem. Kostkę brukową zastąpił natomiast asfalt i beton.

Fot. Paweł Bialic

- W celu ułatwienia dojazdu do dworca zaprojektowano niewielki parking Kiss & Ride oraz miejsca postojowe dla rowerów, w których będzie można bezpiecznie zostawić rower i udać się w dalszą podróż autobusem - dodaje Agnieszka Siwak-Krzywonos.

Cały układ chodników oraz nawierzchnia peronów wykonana została z płyt kamiennych zapewniających komfort użytkowania przez podróżnych z bagażami na kółkach oraz przez niepełnosprawnych. Przy krawędzi zewnętrznej ciągów pieszych zostały wbudowane płytki prowadzące, chodnikowe dla osób niewidomych.

W zadaszeniach płyty dworca zastosowane zostały również moduły fotowoltaiczne produkujące energię elektryczną na potrzeby urządzeń znajdujących się na Dworcu Lokalnym takich jak np. tablice informacji pasażerskiej czy biletomat.

Fot. Paweł Bialic

Na razie ZTM podpisał umowy na korzystanie z dworca z kilkunastoma przewoźnikami. Docelowo ma być ich więcej. Wśród korzystających z obiektu będzie rzeszowski PKS, Filxbus (dawniej Polski Bus), a także MPK. ZTM chce, żeby na dworcu pojawili się też przewoźnicy, którzy dziś kończą kursy w różnych rozrzuconych po mieście miejscach blokując przy okazji przystanki.

Modernizacja Dworca Lokalnego oznacza jednak jeszcze jedną konsekwencję. To koniec marzeń o jednym, wielkim Rzeszowskim Centrum Komunikacyjnym integrującym wszystkie rodzaje transportu (kolejowy oraz autobusowy dalekobieżny, podmiejski i miejski) w jednym miejscu. Nawet jeśli w nieodległej przyszłości RCK w okrojonej formie powstanie przy Dworcu Głównym PKP, to część pasażerów, by pojechać dalej, będzie musiała przemieszczać się kilkaset metrów na Dworzec Lokalny.

Tomasz Wrzesiński

Fot. Paweł Bialic

Fot. Paweł Bialic

Fot. Paweł Bialic

Fot. Paweł Bialic

Fot. Paweł Bialic

Fot. Paweł Bialic

  

Redaktor naczelny: Barbara Kędzierska
Wydawca
"Siedem - Barbara Kędzierska"
PORTAL INFORMACJI I OPINII
redakcja@czytajrzeszow.pl
35-026 Rzeszów, ul. Reformacka 4