Przebudowa stacji Rzeszów Główny zakończona przed terminem. Zobaczcie FOTO

KATEGORIA: INWESTYCJE / 31 grudnia 2020

Fot. Paweł Bialic

Na cztery miesiące przed terminem zakończyła się trwająca od połowy 2018 r. przebudowa stacji Rzeszów Główny o wartości 205 mln zł. Przedsięwzięcie prowadzone przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. obejmowało nie tylko modernizację samej stacji, ale także szereg inwestycji towarzyszących. Głównym wykonawcą tej inwestycji jest konsorcjum czterech firm, w którego skład wchodzi nasza lokalna firma INŻYNIERIA RZESZÓW S.A.

- Zasadnicze prace na stacji Rzeszów Główny zostały zakończone. Trwają jeszcze ostatnie roboty porządkowe - potwierdza Dorota Szalacha z zespołu prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych.

Roboty w obrębie samej stacji trwały ok. półtora roku. Wcześniej dostęp do kolei zwiększył ważny element inwestycji - nowy przystanek Rzeszów Zachodni w rejonie al. Wyzwolenia.

- Poprawiła się komunikacja w regionie i aglomeracji. Jest winda i pochylnia, a dla osób niedowidzących, czy słabo widzących – system ścieżek naprowadzających - wylicza Dorota Szalacha.

Oprócz nowego przystanku obsługującego zachodnio-północną część miasta przebudowa objęła też elementy infrastruktury w tym rejonie.

- To również zmodernizowane trzy mosty nad aleją Wyzwolenia i przejazd kolejowo-drogowy przy ul. Marii Konopnickiej - dodaje Szalacha.

Najważniejsza część robót dotyczyła jednak przebudowy infrastruktury stacyjnej w centrum Rzeszowa.

- Pasażerowie łatwiej dostają się do pociągów z trzech nowych, wyższych peronów. Są duże wiaty, ławki i jasne oświetlenie. Dobrą orientację na stacji zapewnia ponad 100 tablic informacyjnych. Dla osób niewidomych i słabowidzących przygotowano system ścieżek naprowadzających. Poza czterema windami, udogodnieniem są cztery pary schodów ruchomych na perony. Komunikację na perony ułatwia bezpieczne,140-metrowe przejście podziemne. Obiekt połączył dwie części miasta - przypomina co zostało zrobione w obrębie stacji Dorota Szalacha.

Odnowione perony są wyższe – mają 76 cm wysokości, zostały też poszerzone do prawie 11 metrów. Natomiast obie krawędzie peronu nr 2 mają długość 400 metrów.

Fot. Paweł Bialic

Renowacją objęta została także 120-letnia wieża ciśnień położona niedaleko dworca.

- Uatrakcyjni ona wizytówkę stacji. Jednocześnie, w pobliżu wieży wybudowano 24 miejsca parkingowe, w tym 2 dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się - mówi Szalacha.

Odnowienie wieży i budowa parkingu to rekompensata ze strony PKP PLK dla PKP S.A. za zburzony w ramach prac budynek bagażowni, w którego miejscu powstało wejście do nowego przejścia podziemnego. Remont wieży ciśnień kosztował 300 tys. zł, a budowa parkingu 600 tys. zł.

Inwestycja nie objęła budynku dworca PKP Rzeszów Główny, którego modernizacja jest częścią projektu Rzeszowskiego Centrum Komunikacyjnego prowadzonego wspólnie przez miasto Rzeszów oraz PKP S.A.

Fot. Paweł Bialic

Według wcześniejszych zapowiedzi, pomiędzy odnowioną wiatą na peronie nr 1 a bocznym wejściem do przejścia podziemnego miało pojawić się zadaszenie, tak by podróżni mogli przejść z budynku dworca do tunelu chronieni przed warunkami atmosferycznymi. Tak się jednak nie stało (co widać na zdjęciu powyżej). Z tego co nieoficjalnie ustaliliśmy - z powodu zaleceń konserwatora zabytków, który chciał w ten sposób lepszego wyeksponowania zabytkowej wiaty. Czy faktycznie?

- Forma i wielkość zadaszenia wejścia do przejścia podziemnego od strony dworca, została ustalona i uzgodniona z konserwatorem zabytków - krótko odpowiada Dorota Szalacha.

Na możliwość przejścia „suchą nogą” z dworca do tunelu trzeba będzie więc poczekać kilka lat do czasu wykonania prac w ramach Rzeszowskiego Centrum Komunikacyjnego. Wówczas w budynku dworca głównego na poziomie -1 powstanie hol przejściowy wraz z zadaszeniem i schodami ruchomymi i bezpośrednie przejście do tunelu oraz na podziemny parking jaki powstanie pod obecnym placem Dworcowym.

Oddzielnym zadaniem, które czeka PKP PLK będzie jeszcze montaż na stacji nowoczesnej informacji pasażerskiej.

Ostatnim zadaniem jakie wykonano w ramach inwestycji, była przebudowa wiaduktu przy ul. Batorego. - Wykonawca, przebudował obiekt około pół roku przed planem - dodaje Szalacha.

Przebudowa wiaduktu to jednak połowa sukcesu, bo w ślad za przyspieszeniem ze strony kolei nie poszło przyspieszenie ze strony miasta. Dopiero w grudniu podpisano umowę na przebudowę układu komunikacyjnego ulic w centrum Rzeszowa, którego wykonanie umożliwi przywrócenie ruchu samochodowego pod zmodernizowanym wiaduktem. Nowe drogi mają powstać do jesieni 2022 r.

Pozostaje jeszcze kwestia zdemontowanej, zabytkowej kładki zastąpionej przez tunel łączący plac Dworcowy z ul. Kochanowskiego. Jej segmenty miały na nowo stanąć w różnych częściach Rzeszowa. Okazuje się jednak, że pomiędzy miastem i koleją powstał spór o koszty ustawienia kładki w nowych miejscach, o którym informowaliśmy TUTAJ.

Krzysztof Kuchta

Fotorelacja: Paweł Bialic

  

Redaktor naczelny: Barbara Kędzierska
Wydawca
"Siedem - Barbara Kędzierska"
PORTAL INFORMACJI I OPINII
redakcja@czytajrzeszow.pl
35-026 Rzeszów, ul. Reformacka 4