Mamy mapę kolei aglomeracyjnej Rzeszowa. Sprawdźcie przystanki
KATEGORIA: KOMUNIKACJA / 19 lipca 2018
Dziś w Podkarpackim Urzędzie Wojewódzkim w obecności Witolda Słowika, podsekretarza stanu w Ministerstwie Inwestycji i Rozwoju, Łukasza Smółki szefa Gabinetu Politycznego Ministra Infrastruktury, Przemysława Gorgola, p.o. dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych oraz wicewojewody Lucyny Podhalicz, marszałka Władysława Ortyla i wicemarszałka Bogdana Romaniuka została podpisana umowa o dofinansowanie projektu „Budowa Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej – PKA: Budowa i modernizacja linii kolejowych oraz infrastruktury przystankowej".
Umowę na dofinansowanie PKA podpisali (kolejno od lewej) Przemysław Gorgol, p.o. dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych, marszałek województwa Władysław Ortyl i wicemarszałek Bogdan Romaniuk.
Fot. Karol Woliński
Pozytywną decyzję o finansowaniu budowy infrastrukturalnej części Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej dla obszaru metropolitalnego Rzeszowa, ogłosił na Twitterze parę dni temu minister inwestycji i rozwoju w rządzie PiS – Jerzy Kwieciński. Jako pierwsi w Rzeszowie pisaliśmy o tym TUTAJ.
Według założeń opracowanych kilka lat temu m.in. przez marszałka województwa Władysława Ortyla i ówczesnego wicemarszałka Wojciecha Buczaka, na liniach kolejowych łączących Dębicę, Kolbuszową, Przeworsk i Strzyżów z Rzeszowem, ma zostać uruchomiona szybka kolej zapewniająca łatwy i szybki dojazd mieszkańcom sąsiednich powiatów do stolicy województwa. Osobna, nowo projektowana linia będzie łączyła ponadto centrum Rzeszowa z portem lotniczym w Jasionce.
Połączenia będą obsługiwane przez niewielkie, ale często kursujące szynobusy, które mają spełniać analogiczna rolę do typowych szybkich tramwajów obsługujących w dużych metropoliach połączenia pomiędzy oddalonymi od siebie osiedlami. Przystanki (w tym 14 w zupełnie nowych lokalizacjach) będą rozmieszczone co około 1 do 2 km w mieście Rzeszowie i co około 2 do 5 km na pozostałych odcinkach. Zapewni to maksymalną dostępność kolei dla mieszkańców, a jednocześnie pozwoli na znaczne rozpędzenie się szynobusów (nawet do 120 km/h) na odcinkach pomiędzy stacjami.
LINIA ZACHODNIA, RZESZÓW – DĘBICA
Na linii tej zaczynając od dworca głównego w Rzeszowie mają działać następujące przystanki:
Rzeszów Główny – dworzec przesiadkowy;
Rzeszów Zachodni (nowy przystanek po północnej stronie dwupoziomowego skrzyżowania torów z Al. Wyzwolenia);
Rzeszów Północny (nowy przystanek przy ciągu pieszym łączącym ul. Ciasną z ul. Staromiejską, przystanek podwójny obsługujący dwie rozgałęziające się w tym miejscu linie kolejowe);
Rzeszów Dworzysko (nowy przystanek przy skrzyżowaniu z ul. Pola Miłocińskie, w pobliżu Strefy Ekonomicznej).
Na dalszej trasie będą działały następujące przystanki:
Rudna Wielka;
Świlcza;
Trzciana (stacja kolejowa);
Będziemyśl (nowy przystanek przy drodze łączącej miejscowości Będziemyśl i Klęczany);
Sędziszów Młp. Wschodni (nowy przystanek przy ul. Ksieżymost);
Sędziszów Małopolski (stacja kolejowa);
Ropczyce-Witkowice;
Ropczyce (stacja kolejowa);
Lubzina;
Dębica Wschodnia;
Dębica (stacja kolejowa).
LINIA WSCHODNIA, RZESZÓW – PRZEWORSK
Rzeszów Główny – dworzec przesiadkowy
Rzeszów Wschodni (nowy przystanek przy skrzyżowaniu z ul. Załęską w pobliżu siedziby Asecco Poland);
Rzeszów Załęże (bez zmian przy ul. Agatowej).
Na dalszej trasie będą działały następujące przystanki:
Strażów (stacja kolejowa);
Krzemienica;
Łańcut (stacja kolejowa);
Głuchów;
Kosina;
Rogóżno (stacja kolejowa);
Grzęska;
Przeworsk (stacja kolejowa).
LINIA PÓŁNOCNA, RZESZÓW – KOLBUSZOWA
Początkowo linia ta biegnie razem z linią zachodnią i w Rzeszowie obejmuje ona przystanki:
Rzeszów Główny – dworzec przesiadkowy
Rzeszów Zachodni (nowy przystanek po północnej stronie dwupoziomowego skrzyżowania torów z Al. Wyzwolenia);
Rzeszów Północny (nowy przystanek przy skrzyżowaniu z ciągiem pieszym łączącym ul. Ciasną z ul. Staromiejską, przystanek podwójny obsługujący dwie rozgałęziające się w tym miejscu linie kolejowe);
Na dalszej trasie linie kolejowe są już rozdzielone, a ku Kolbuszowej przewidziano przystanki:
Miłocin;
Zaczernie;
Rogoźnica (przed tym przystankiem zaplanowano nowe odgałęzienie linii kolejowej na wschód do nowego przystanku Jasionka-Port Lotniczy;
Głogów Małopolski-Osiedle Niwa (nowy przystanek przy skrzyżowaniu z ul. Jana Pawła II);
Głogów Małopolski (stacja kolejowa);
Budy Głogowskie;
Widełka;
Kolbuszowa Górna (nowy przystanek przy skrzyżowaniu z drogą łączącą Kolbuszową z Kłapówką);
Kolbuszowa (stacja kolejowa).
LINIA POŁUDNIOWA, RZESZÓW – STRZYŻÓW
Na linii tej zaczynając od dworca głównego w Rzeszowie mają działać następujące przystanki:
Rzeszów Główny – dworzec przesiadkowy
Rzeszów Staroniwa (bez zmian przy ul. księdza Sondeja);
Rzeszów Osiedle Dąbrowskiego (nowy przystanek przy skrzyżowaniu z ul. Hanasiewicza);
Rzeszów Politechnika (zmiana nazwy obecnego przystanku Rzeszów Osiedle położonego na tyłach Liceum im. M. Kopernika);
Rzeszów Południowy (nowy przystanek przy skrzyżowaniu z ciągiem pieszym łączącym ul. Zawiszy z ul. Matuszczaka);
Rzeszów Zwięczyca (bez zmian przy skrzyżowaniu z ul. Beskidzką).
Na dalszej trasie będą działały następujące przystanki:
Boguchwała (stacja kolejowa);
Lutoryż (nowy przystanek przy skrzyżowaniu z drogą do Lutoryża);
Wisłoczanka-Zarzecze;
Babica;
Kolonia Babica;
Czudec (stacja kolejowa);
Zaborów (nowy przystanek przy dwupoziomowym skrzyżowaniu z drogą wojewódzką Babica-Strzyżów);
Glinik Charzewski (zmiana nazwy obecnego przystanku Zaborów);
Żarnowa (nowy przystanek przy skrzyżowaniu z drogą wojewódzką przy wjeździe do Strzyżowa – lokalizacja analizowana);
Strzyżów (stacja kolejowa).
Zakup taboru szynobusów, oraz przystosowanie linii kolejowych i budowa przystanków realizowane będzie w latach 2018-2021. Przedstawiona powyżej sieć przystanków jest co prawda projektem i teoretycznie możliwe są w niej jeszcze pewne korekty, inwestycja jednak jest już na tyle dokładnie opracowana, że ewentualne zmiany mogą być najwyżej minimalne.
Wojciech Młocki