Modernizacja stacji Rzeszów za 200 mln zł rozpoczęta. Potrwa trzy lata

KATEGORIA: KOMUNIKACJA / 14 lipca 2018

Tak według koncepcji ma wyglądać peron 1 zmodernizowanej stacji Rzeszów Główny z nowym zadaszeniem i wejściem do nowego tunelu Fot. PKP PLK S.A.

Od prac przy wiaduktach kolejowych nad al. Wyzwolenia w Rzeszowie rozpocznie się przebudowa stacji kolejowej Rzeszów. Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. obejmująca zaprojektowanie i przebudowę rzeszowskiego węzła kolejowego będzie kosztować 205 mln zł netto i potrwa do 2021 r.

Umowę z konsorcjum 4 firm: Track Tec Construction Sp. z o.o., Inżynieria Rzeszów S.A., INTOP WARSZAWA Sp. z o.o., INFRAKOL Sp. z o.o. Sp. k. podpisano 12 czerwca. Obecnie wykonawca zaczyna wchodzić na teren robót. Pierwszy etap obejmie stronę zachodnią stacji, w tym przebudowę trzech wiaduktów nad al. Wyzwolenia oraz budowę w ich rejonie nowego przystanku Rzeszów Zachodni.

- Będzie on miał dwa perony, dostępne także dla osób o ograniczonej mobilności. Na dobrze oświetlonych platformach znajdą się wiaty i system informacji pasażerskiej oraz tablice z rozkładem jazdy – wyjaśnia Dorota Szalacha z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Na peronach nowego przystanku zaplanowano windę oraz pochylnię.

Prace przy przebudowie stacji Rzeszów rozpoczną się od robót w rejonie zachodnim węzła. Odnowione zostaną wiadukty nad al. Wyzwolenia. Powstanie też nowy przystanek Rzeszów Zachodni Fot. Paweł Bialic

Najważniejsza dla pasażerów i mieszkańców Rzeszowa jest jednak przebudowa samej stacji Rzeszów Główny. To kolejny etap inwestycji. Całkowita modernizacja obejmie zarówno perony jak i część trakcyjną stacji.

- Podróżni zyskają nowoczesną stację z wyższymi, funkcjonalnymi peronami, oznakowaniem i z systemem informacji pasażerskiej. Obiekty na stacji będą dostosowane do obsługi osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Komunikację ułatwią windy i schody ruchome a także bezkolizyjne przejście pod torami. Tunel zastąpi dotychczasową kładkę nad torami, łącząc południową stronę z północną częścią miasta i zwiększy poziom bezpieczeństwa podróżnych oraz mieszkańców – informuje Dorota Szalacha. - PLK wymienią także tory, sieć trakcyjną i urządzenia sterowania ruchem.

Nowy tunel dla pieszych połączy plac Dworcowy z ul. Kochanowskiego. Zostanie wyposażony w windy i schody ruchome. Będzie umiejscowiony nieco na zachód od obecnego przejścia podziemnego. Jego budowa pociągnie za sobą konieczność wyburzenia dawnej przechowalni bagażu. Natomiast ostateczny los kładki wyjaśni się już w trakcie realizacji inwestycji. Obecne założenie jest takie, że zostanie ona przeniesiona po podziale na dwie historyczne części w inne lokalizacje. Będzie to dawne miejsce przy zakończeniu ul. Grunwaldzkiej na połączeniu z ul. Sienkiewicza oraz okolice stacji Rzeszów Staroniwa, w celu skomunikowania ul. Wyspiańskiego z ul. Pułaskiego.

Przebudowa i montaż nowych urządzeń czeka też przejazd kolejowo-drogowy przy ul. Konopnickiej. Jego obecny stan jest fatalny i stanowi zmorę dla kierowców.

Dzięki inwestycji PLK mieszkańcy miasta i regionu będą mogli wygodniej dojechać do pracy i szkoły. Znikną także bariery komunikacyjne dla osób, które mają problemy ze swobodnym przemieszczaniem się – mówiła 12 czerwca wojewoda Ewa Leniart (na zdjęciu stoi w środku), w czasie podpisywania umowy z wykonawcą Fot. Paweł Bialic

Jednym z ostatnich etapów przebudowy stacji Rzeszów będą prace związane z wiaduktem przy ul. Batorego. Obecnie jest tu tylko jeden pas ruchu i wahadłowa komunikacja z sygnalizacją świetlną. Ponadto wiadukt jest niski i nie mogą pod nim przejeżdżać niektóre pojazdy, np. autobusy gazowe komunikacji miejskiej. Wiadukt ma zostać poszerzony tak, że znajdą się pod nim chodniki, ścieżka rowerowa i jezdnia z trzema pasami ruchu. Za prace drogowe odpowiadać będzie miasto, które ma przy okazji przebudować cały okoliczny układ komunikacyjny. Powstanie nowa ulica biegnąca od wiaduktu do ul. Fredry w rejonie ZUS.

- Przebudowa wiaduktu nad ul. Batorego będzie szczególnie ważna dla kierowców, gdyż poszerzenie obiektu znacznie usprawni ruch drogowy i podniesie poziom bezpieczeństwa – dodaje Dorota Szalacha. Dzięki wzmocnieniu i poszerzeniu obiektu sprawniej i bezpieczniej pojadą też pociągi.

Tak przedstawia się koncepcja wejścia do nowego tunelu podziemnego i jego otoczenia od strony Placu Dworcowego Fot. PKP PLK S.A.

Przebudowa stacji nie obejmuje samego budynku dworca Rzeszów Główny. To oddzielne zadanie, które będzie realizować PKP S.A.

- Obecnie prowadzone są prace projektowe – informuje Katarzyna Grzduk, z wydziału prasowego Biura Komunikacji i Promocji Polskich Kolei Państwowych S.A. - Rozpoczęcie robót budowlanych planowane jest na 2019 r. Głównym założeniem inwestycji jest stworzenie nowoczesnego obiektu, który będzie częścią węzła komunikacyjnego. Zakres prac obejmie przebudowę budynku dworca oraz wykonanie placu na poziomie -1, stanowiącego połączenie z planowanym parkingiem podziemnym „RCK” (inwestycja miasta) oraz tunelem PKP PLK S.A.

Z kolei miasto odpowiada za przebudowę placu przed dworcem. Ma tu powstać parking podziemny, gdzie przeniesiony zostanie także postój taksówek, a na powierzchni będą przystanki autobusowe. Niestety ta przebudowa nie obejmie sąsiedniego dworca autobusowego PKS.

Tomasz Wrzesiński

  

Redaktor naczelny: Barbara Kędzierska
Wydawca
"Siedem - Barbara Kędzierska"
PORTAL INFORMACJI I OPINII
redakcja@czytajrzeszow.pl
35-026 Rzeszów, ul. Reformacka 4