Hybrydowe pociągi będą kursować z Rzeszowa do Mielca. Już od lutego 2024

KATEGORIA: KOMUNIKACJA / 15 grudnia 2023

Fot. Krzysztof Witek/Biuro Prasowe UMWP

Pasażerowie podkarpackiej kolei początkiem przyszłego roku będą mogli podróżować pociągami o napędzie hybrydowym. W piątek 15 grudnia odbył się pokazowy przejazd taką maszyną na trasie Rzeszów-Dębica-Mielec. Dzięki nowo zakupionym pociągom, ta podróż będzie mogła odbywać się bez przesiadek. - To jest uzupełnienie naszej oferty. Chcieliśmy uruchomić kursy pociągów między Mielcem a Rzeszowem - powiedział marszałek Władysław Ortyl.

„Hybrydy” na tory

Cztery nowe trzyczłonowe Hybrydowe Zespoły Trakcyjne IMPULS 2 typu 36WEh produkcji firmy Newag S.A wyjadą na podkarpackie trasy kolejowe w lutym przyszłego roku. Wspomniane pociągi oprócz napędu elektrycznego posiadają też napęd spalinowy, co pozwala na przejazd po odcinkach pozbawionych sieci trakcyjnej. Koszt zakupu maszyn to ponad 118 mln zł. Inwestycja została dofinansowana z Funduszy Europejskich w ramach Regionalnego Program Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata 2014-2020.

W piątek 15 grudnia odbył się pokazowy przejazd nowych maszyn na trasie Rzeszów-Dębica-Mielec. Udział w nim wziął marszałek województwa podkarpackiego Władysław Ortyl, a także m.in. podkarpaccy parlamentarzyści, przedstawiciele Podkarpackiego Zarządu Dróg Wojewódzkich, firmy Newag oraz samorządowcy.

- To jest uzupełnienie naszej oferty. Chcieliśmy uruchomić kursy pociągów między Mielcem a Rzeszowem. Linia L25 przeszła gruntowaną rewitalizację, ale nie jest jeszcze zelektryfikowana. Dzięki hybrydom te kursy będą mogły się odbywać bez konieczności przesiadania się w Dębicy do innego pociągu. Zakończyliśmy też przebudowę układu drogowego w Rzemieniu dzięki czemu powstał nowy, bezpieczny przejazd kolejowy. To dzięki dobrej współpracy między województwem, powiatem a PKP PLK – powiedział marszałek Władysław Ortyl.

Nowoczesne „Hybrydy” osiągają prędkość 160 km/h w trakcji elektrycznej oraz 120 km/h przy wykorzystaniu silnika spalinowego. Zastosowanie takiego systemu napędowego umożliwia mieszkańcom wygodne i bez przesiadkowe przejazdy, płynnie łącząc obszary o zróżnicowanej infrastrukturze kolejowej (z siecią trakcyjną i bez niej).

Fot. Krzysztof Witek/Biuro Prasowe UMWP

Marzenia spełnione

.„Hybrydy” są wyposażone m.in. w klimatyzację, monitoring, nowoczesny system informacji pasażerskiej, automaty biletowe, Wi-Fi, gniazdka elektryczne, wydzielone miejsca do przewozu rowerów oraz ratujące życie defibrylatory AED. Każdy z pojazdów ma ponad 140 miejsc siedzących i 160 stojących. Także osoby z ograniczoną możliwością poruszania się będą mogły w pełni korzystać z łatwego transportu, bowiem składy „hybrydowe” są całkowicie przystosowane do ich potrzeb, w tym przewozu wózków inwalidzkich oraz są wyposażone w toalety przystosowane do obsługi osób z niepełnosprawnościami.

- Marzyliśmy o tym, że wróci kolej do Mielca, ale nie marzyliśmy, że będzie to tak nowoczesny tabor. Wydawało się, że kursy do Rzeszowa będą niemożliwe, a jednak. Dziękuję panu marszałkowi i zarządowi za determinację i konsekwencję w działaniu – powiedział poseł Fryderyk Kapinos.

- Wprowadzenie do eksploatacji nowoczesnych pociągów dwunapędowych dla województwa podkarpackiego to kamień milowy w rozwoju regionalnego transportu kolejowego. Jesteśmy dumni, że cztery trzyczłonowe Hybrydowe Zespoły Trakcyjne IMPULS 2 typu 36WEh, wyprodukowane przez NEWAG S.A., stanowią innowacyjne rozwiązanie dla mieszkańców Podkarpacia. Zawsze dążyliśmy do dostarczania najnowocześniejszych i ekologicznych rozwiązań transportowych, a te dwunapędowe pojazdy są tego doskonałym przykładem – powiedział Józef Michalik wiceprezes zarządu NEWAG S.A.

W związku z zakupem pojazdów hybrydowych, w nowym roku w ofercie przewozowej województwa realizowanej przez Polregio znajdą się kursy pociągów z Padwi Narodowej i z Mielca przez Dębicę do Rzeszowa.

- Zakupy poczynione przez Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego to świetna wiadomość także dla naszej spółki. Dotychczasowa współpraca układała się bardzo dobrze, a kolejnym jej elementem będzie eksploatacja przez Polregio nowych pojazdów hybrydowych. Nowe pojazdy powiększą flotę eksploatowanych przez nas pojazdów hybrydowych do 16 sztuk, obok 12 już eksploatowanych jednostek w województwie zachodniopomorskim. Polregio jest więc największym operatorem jednostek hybrydowych w kraju. Równie istotny jest ciągły rozwój oferty przewozowej dla mieszkańców Podkarpacia. A coraz lepszy standard transportu kolejowego w województwie to wspólny cel władz samorządu województwa oraz największego polskiego przewoźnika regionalnego – powiedział prezes Polregio, Adam Pawlik.

Fot. Krzysztof Witek/Biuro Prasowe UMWP

Rozkład jazdy:

Oferta nowych – bezpośrednich połączeń realizowanych pojazdami „hybrydowymi” pomiędzy Rzeszowem, a Mielcem będzie przedstawiać się następująco:

- Padew 5:37 – Dębica 6.30-6.40 – Rzeszów 7.13 (Na odcinku Dębica – Rzeszów kurs przyspieszony, zatrzymania na wybranych stacjach kolejowych).

- Rzeszów 5.46 – Dębica 6.33-6.44 – Mielec 7.25

- Rzeszów 15.40 – Dębica 16.13-16.27 – Mielec 17.09 (Na odcinku Rzeszów - Dębica kurs przyspieszony, zatrzymania na wybranych stacjach kolejowych).

- Mielec 17.19 – Dębica 17.55-18.06 – Rzeszów 18.51

Łącznie na linii 25 w relacji Dębica – Mielec - Padew będzie uruchamianych 24 pociągi wraz z 4 pociągami realizowanymi w dłuższej relacji do/z Rzeszowa.

Podczas pokazowego przejazdu zaprezentowano również ukończony kilka tygodni nowy układ drogowy w Rzemieniu. W związku z nowymi przepisami zaistniała konieczność odsunięcia przejazdu kolejowego w tej miejscowości, który znajdował się zbyt blisko drogi wojewódzkiej.

Przebudowa była możliwa dzięki współpracy PKP PLK, Samorządu Województwa Podkarpackiego i Samorządu Powiatu Mieleckiego. PKP PLK wybudowała dodatkowy przejazd kolejowo – drogowy w nowej lokalizacji wraz z włączeniem go do doprowadzających dróg, a stary przejazd przebudowała do kategorii E czyli wyłącznie dla ruchu pieszego (6 mln). Starostwo wybudowało drogę dojazdową do nowego przejazdu i wykupiło działki na ten cel (1,5 mln zł), a samorząd województwa przebudował drogę wojewódzką 985, tworząc nowy układ drogowy w Rzemieniu (1,5 mln zł).

Wokul

Fot. Krzysztof Witek/Biuro Prasowe UMWP

  

Redaktor naczelny: Barbara Kędzierska
Wydawca
"Siedem - Barbara Kędzierska"
PORTAL INFORMACJI I OPINII
redakcja@czytajrzeszow.pl
35-026 Rzeszów, ul. Reformacka 4