Teatr Maska w Rzeszowie z główną nagrodą za wkład w promowanie dramaturgii

KATEGORIA: KULTURA / 3 lipca 2023

Fot. Maria Wilma/Materiały Teatru Maska

Podczas finału 29. Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej, który odbył się w miniony piątek (30 czerwca) w Instytucie Teatralnym im. Z. Raszewskiego w Warszawie Teatr Maska w Rzeszowie został uhonorowany jedną z dwóch głównych nagród w wysokości 55 tys. zł za „serię prapremier nowych sztuk dla dzieci i młodzieży oraz za konsekwencję i odwagę w promowaniu najnowszej polskiej dramaturgii”. - To wielki i ważny sukces naszego teatru, z którego bardzo się cieszymy! - komentują w „Masce”.

Do finału tegorocznej edycji OKnWPSW zakwalifikowano 14 spektakli (spośród 134 zgłoszonych). Po ich obejrzeniu jury w składzie: Marcin Hycnar, Kamil Kopania, Mariusz Malec, Anna Sroka-Hryń i Anna Wieczur (przewodnicząca) postanowiło przyznać 16 nagród głównych i trzy wyróżnienia.

W bieżącym roku do ścisłej finałowej czternastki zakwalifikował się spektakl Teatru Maska „PRADAWNE DRZEWO” według scenariusza i w reżyserii Honoraty Mierzejewskiej-Mikoszy.

W ubiegłym roku w gronie trzynastu najlepszych spektakli konkursu znalazła się z kolei „BIRUTA I TAJEMNICA RZEKI” w reż. Przemysława Jaszczaka.

Fot. Maria Wilma/Materiały Teatru Maska

Nagrody dla twórców spektakli

Grand Prix otrzymał spektakl „Jak nie zabiłem swojego ojca i jak bardzo tego żałuję” autorstwa i w reżyserii Mateusza Pakuły (koprodukcji Teatru im. Stefana Żeromskiego w Kielcach i Teatru Łaźnia Nowa w Krakowie).

I nagroda powędrowała do twórców i wykonawców spektaklu „1989” Katarzyny Szyngiery, Mirosława Wlekłego i Marcina Napiórkowskiego w reżyserii Katarzyny Szyngiery (koprodukcja Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego i Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie), a II nagroda – do twórców i wykonawców spektaklu „Mała piętnastka – legendy pomorskie” autorstwa i w reżyserii Tomasza ManazNowego Teatru im. Witkacego w Słupsku. III nagroda została przyznana zespołowi spektaklu „Ja goryl, Ty człowiek” Elżbiety Chowaniec w reżyserii Marka Zákosteleckiego z Opolskiego Teatru Lalki i Aktora im. Alojzego Smolki.

Nagroda za reżyserię spektaklu „Mała piętnastka – legendy pomorskie” trafiła do Tomasza Mana, natomiast nagrodę za tekst „Jak nie zabiłem swojego ojca i jak bardzo tego żałuję” otrzymał Mateusz Pakuła.

Fot. Maria Wilma/Materiały Teatru Maska

Nagrody aktorskie, za scenografię i muzykę - najlepsi twórcy na scenie

Jury przyznało sześć indywidualnych nagród aktorskich. Wśród nagrodzonych znaleźli się: Mariusz Bonaszewski, Anna Grochowska i Katarzyna Pałka za role w spektaklu „Mała piętnastka – legendy pomorskie”, Wojciech Niemczyk za role w spektaklu „Jak nie zabiłem swojego ojca i jak bardzo tego żałuję” oraz w spektaklu „Ale z naszymi umarłymi” Jacka Dehnela w adaptacji Michała Kmiecika w reżyserii Marcina Libera z Teatru im. Stefana Żeromskiego w Kielcach oraz Karolina Kazoń i Magdalena Osińska za role w spektaklu „1989”.

Nagroda za scenografię – dedykowana przez jury pamięci wybitnego scenografa, kostiumografa, twórcy teatralnego, laureata i jurora Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej, Jana Kozikowskiego – została przyznana Markowi Zákosteleckiemu za spektakl „Ja goryl, Ty człowiek”.

Paulina Góral została doceniona za reżyserię światła w spektaklach „1989” oraz „Jak nie zabiłem swojego ojca i jak bardzo tego żałuję”.

Nagrodę za muzykę do spektaklu „1989” odebrał Andrzej „Webber” Mikosz.

Nagrodę im. Jana Świderskiego, ufundowaną przez Zarząd Sekcji Teatrów Dramatycznych Związku Artystów Scen Polskich otrzymał Szymon Mysłakowski za rolę w spektaklu „Jak nie zabiłem swojego ojca i jak bardzo tego żałuję”.

Jury postanowiło także przyznać trzy wyróżnienia aktorskie: Robertowi Ciszewskiemu za rolę w spektaklu „Koło sprawy bożej” autorstwa Konrada Hetela w reżyserii Radka Stępnia z Teatru Wybrzeże w Gdańsku, Michaelowi Rubenfeldowi za rolę w spektaklu „Zanurzenie” Michaela Rubenfelda i Marcina Wierzchowskiego w reżyserii Marcina Wierzchowskiego z Teatru Śląskiego im. Stanisława Wyspiańskiego w Katowicach oraz Natalii Nikoliuk za rolę w spektaklu „Ćwiczenia z dyplomacji” Ewy Kaczmarek (współpraca: Nina Burnevich, Anastasiia Ivasova, Natalia Nikoliuk, Marharyta Puhachenko, Rimma Tyshkevych) w reżyserii Wojciecha Wińskiego.

Fot. Maria Wilma/Materiały Teatru Maska

Komisja Artystyczna docenia teatry i ich wkład w promocję sztuki współczesnej

Nowością tegorocznego konkursu są nagrody dla teatrów. Przyznała je Komisja Artystyczna w składzie: Dominik Gac, Wiesław Kowalski, Andrzej Lis, Julia Lizurek, Magdalena Rewerenda, Jacek Sieradzki (przewodniczący) i Agata Tomasiewicz.

NAGRODĘ GŁÓWNĄ otrzymały: Teatr „Maska” w Rzeszowie za serię prapremier nowych sztuk dla dzieci i młodzieży oraz za konsekwencję i odwagę w promowaniu najnowszej polskiej dramaturgii oraz Nowy Teatr im. Witkacego w Słupsku za konsekwentną strategię budowania repertuaru w oparciu o prapremiery polskich tekstów współczesnych.

Dwie równorzędne nagrody powędrowały także do Teatru Śląskiego im. Stanisława Wyspiańskiego w Katowicach oraz Teatru im. Stefana Żeromskiego w Kielcach za umacnianie obecności współczesnej polskiej dramaturgii w swoich repertuarach.omisja przyznała również trzy wyróżnienia: dla Teatru im. Jerzego Szaniawskiego w Płocku za przypomnienie i podtrzymanie żywotności dramatu „Broniewski” Radosława Paczochy, dla Fundacji „Teatr Układ Formalny” we Wrocławiu za konsekwentne wprowadzanie dramatu współczesnego w orbitę teatru offowego i dla Fundacji CDN w Krakowie za odnalezienie i wprowadzenie do repertuaru sztuki Szymona Jachimka „Znaczył kapitan”.

Fot. Maria Wilma/Materiały Teatru Maska

Nagrodzeni twórcy tekstów i adaptacji

Komisja Artystyczna już po raz dziewiąty przyznała także nagrody za tekst. Za najlepszy dramat doceniony został Artur Pałyga za tekst „Zakazane dzieci. Opowieść korczakowska”. Nagrodzona została także Elżbieta Chowaniec za teksty „Ciotka Wieża” i „Ja goryl, Ty człowiek” oraz Sandra Szwarc za tekst „Woda w usta”. Wyróżnienie za najlepszą adaptację tekstu niedramatycznego za adaptację powieści „Ale z naszymi umarłymi” Jacka Dehnela otrzymał Michał Kmiecik.

Fot. Maria Wilma/Materiały Teatru Maska

Ogólnopolski Konkurs na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej ma na celu nagradzanie najciekawszych poszukiwań repertuarowych w polskim teatrze, wspomaganie rodzimej dramaturgii w jej scenicznych realizacjach oraz popularyzację polskiego dramatu współczesnego. Konkurs jest organizowany przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego i Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Red.

Fot. Materiały Teatru Maska

  

Redaktor naczelny: Barbara Kędzierska
Wydawca
"Siedem - Barbara Kędzierska"
PORTAL INFORMACJI I OPINII
redakcja@czytajrzeszow.pl
35-026 Rzeszów, ul. Reformacka 4