Bilety okresowe ZTM kupisz kartą i w aplikacji. Nowy system już działa

KATEGORIA: KOMUNIKACJA / 13 grudnia 2023

Fot. Karol Woliński

Władze Rzeszowa oraz przedstawiciele Zarządu Transportu Miejskiego przedstawili nowy system, za pomocą którego mieszkańcy będą mogli kupować czasowe i okresowe bilety komunikacji miejskiej. Sklep E-Bilet kosztował miasto 1,4 mln zł. Za jego przygotowania odpowiadała firma Asseco Data Systems.

E-bilet w ZTM już działa

O tym, że miasto przygotowuje nowy system do zakupu biletów ZTM pisaliśmy końcem zeszłego roku. Chodziło o uruchomienie internetowego sklepu „E-bilet”, który umożliwi kupowanie biletów okresowych (np. miesięcznych czy 30-dniowych) i zapisywanie ich na karcie płatniczej. Do tej pory na naszych kartach bankowych można było zapisać jedynie bilety czasowe (np. 60-minutowy). Oprócz tego E-Bilet umożliwi zapisywanie biletów okresowych na specjalnej aplikacji mobilnej czy elektronicznym portfelu.

Za wdrożenie nowego systemu sprzedaży biletów ZTM odpowiadała firma Asseco Data Systems z Gdańska. W środę 13 grudnia przedstawiciele tej firmy wraz z władzami Rzeszowa oraz kierownictwem ZTM opowiadali o szczegółach tego rozwiązania.

- To nowy kanał dystrybucji biletów ZTM. Dzięki temu rozwiązaniu pasażerowie w każdym miejscu i w każdym momencie będą mieli dostęp do swoich biletów mając je zapisane na karcie czy aplikacji mobilnej na telefonie - podkreślał podczas środowej konferencji p.o. zastępcy dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego Łukasz Dziągwa.

Fot. Karol Woliński

By skorzystać z E-Biletu, konieczne jest założenie konta użytkownika. Można to zrobić na stronie internetowej ebilet.erzeszów.pl lub poprzez aplikację mobliną. Konieczne podanie jest swoich podstawowych danych i adresu zamieszkania.

Sklep internetowy i aplikacja

W sklepie internetowym „e-bilet” dostępne są bilety krótkookresowe i miesięczne, imienne, od 5-dniowych do 180-dniowych. Zakupiony za pośrednictwem portalu bilet można przypisać do zdefiniowanej karty płatniczej lub aplikacji mobilnej. Wybierając zakup e-biletów przez portal, użytkownicy będą mogli dokonać płatności za pomocą przelewu, karty bankowej, BLIKa oraz Google Pay.

W aplikacji mobilnej dostępne są bilety czasowe: 60-minutowe jednoprzejazdowe, 90-minutowe, 24-godzinne, bilety krótkoterminowe, imienne 5-dniowe oraz okresowe od miesięcznych i 30-dniowych do 180-dniowych. Dokonanie zakupu w aplikacji sprawia, że bilet jest automatycznie do niej przypisany. W aplikacji mobilnej dostępne formy płatności to: Google Pay, Apple Pay oraz BLIK.

- Zdecydowanie najwygodniejsza wydaje się aplikacja mobilna. Pasażerowie, którzy pobiorą ją na swoje urządzenia, zyskają dostęp do szybkiego i intuicyjnego zakupu biletów na komunikację miejską. Ten sposób jest zdecydowanie najwygodniejszy, gdyż telefon mamy zwykle przy sobie, a przy kontroli wystarczy okazać wyświetlany w aplikacji kod QR” – podsumowała Wiktoria Wnęk, kierownik projektu z Asseco Data Systems.

Fot. Karol Woliński

W przypadku zakupu biletu 60-minutowego przez aplikację, zamienia się on w kod QR. By był on ważny podczas przejazdu, trzeba najpierw go aktywować na aplikacji.

- Jeżeli kupimy bilet 60-minutowy w aplikacji i planujemy podróż tylko jedną linią, to konieczne jest również wpisanie numeru bocznego autobusu, którym jedziemy. W przypadku przesiadki, bilet traci ważność po 60 minutach - mówiła Wiktoria Wnęk.

„Gwiazdkowy upominek”

Jak podkreślali przedstawiciele Asseco Data Systems na koncie w E-Sklepie możemy mieć kilka biletów, z których mogą korzystać na przykład członkowie rodziny. Ważne jest to, by bilet był przypisany do odpowiedniego urządzenia – aplikacji mobilnej w telefonie danej osoby czy jej karty płatniczej.

- To trochę taki gwiazdkowy upominek od władz miasta dla mieszkańców, bo rzeczywiście będzie wygodniej. Nie trzeba będzie iść do Punktu Obsługi Podróżnego by odnowić Rzeszowską Kartę Miejską, można to zrobić właśnie na portalu czy aplikacji - mówił Robert Kobylański, wiceprezes Zarządu Asseco Data Systems.

Fot. Karol Woliński

Prezydent Rzeszowa Konrad Fijołek podczas środowej konferencji podkreślał ze wdrożenie E-Biletu, to to kolejne rozwiązanie z obszaru smart city w naszym mieście, które ułatwia życie mieszkańców.

- Dzisiaj jednym z największych problemów jeżeli chodzi o zakup biletów ZTM są zacinające się biletomaty, wiemy że niestety często dochodzi do takich sytuacji, co frustruje mieszkańców. Dlatego uruchomiliśmy opcję możliwości kupna biletu w kasowniku za pomocą karty płatniczej, a teraz wprowadziliśmy system, który poszerza paletę możliwości zakupu biletów okresowych właśnie przez kartę lub aplikację - mówił Fijołek.

Fot. Karol Woliński

Prezydent dodał, że miasto nie zamierza oczywiście rezygnować z biletów papierowych, ale chce jednak promować dystrybucję elektroniczną. Dodał, że chciałby również integrować aplikację mobilną do zakupu biletów ZTM z innymi miejskimi systemami, tak by wprowadzić program bonusów dla mieszkańców.

- W przyszłości chcielibyśmy wynagradzać mieszkańców za korzystanie z komunikacji miejskiej. Na przykład za 10 zakupionych biletów otrzymają darmowe wejście na basen. Dzięki temu moglibyśmy zachęcać do korzystania z naszych autobusów - stwierdził Konrad Fijołek.

Utworzenie elektronicznego sklepu e-bilet wraz z kontem użytkownika kosztowało 1,4 mln zł. Zadanie zostało dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2014-2020 w wysokości 1,1 mln zł.

Karol Woliński

  

Redaktor naczelny: Barbara Kędzierska
Wydawca
"Siedem - Barbara Kędzierska"
PORTAL INFORMACJI I OPINII
redakcja@czytajrzeszow.pl
35-026 Rzeszów, ul. Reformacka 4