Kto zbuduje Podmiejską Kolej Aglomeracyjną? Ma powstać w niecałe 3 lata

KATEGORIA: INWESTYCJE / 4 czerwca 2020

Fot. Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego

Jest drugi przetarg na budowę infrastrukturalnej części Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej (PKA), która ma połączyć Rzeszów z kilkunastoma podkarpackimi gminami oraz portem lotniczym w Jasionce.

Pierwszy unieważniono ze względu na to, że oferty wykonawców znacznie przekraczały budżet inwestycji. W tej sytuacji PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., które prowadzą całe postępowanie, w środę ponownie ogłosiły przetarg. Zamówienie dotyczy zaprojektowania i wykonania robót dla zadania pod nazwą: Budowa i modernizacja linii kolejowych oraz infrastruktury przystankowej realizowanego w ramach projektu „Budowa Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej”.

Fot. Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego

Co ma powstać w ramach inwestycji? Została ona podzielona na kilka zadań.

Pierwsze to budowa linii kolejowej do Portu Lotniczego Rzeszów – Jasionka wraz z niezbędną infrastrukturą. Nowa linia obejmuje: budowę ok. 5 km nowej linii kolejowej do Portu Lotniczego Rzeszów Jasionka, budowę przystanku osobowego Park Technologiczny, z budową peronu jednokrawędziowego o długości 100 m i szerokości 3 m; budowę Stacji Port Lotniczy, z budową peronu wyspowego, dwukrawędziowego o długości 100 m i szerokości 11,55 m; budowę 4 przejazdów kolejowo – drogowych; budowę wiaduktu w ciągu projektowanej linii kolejowej nad DK nr 9.

Drugie to przebudowa linii kolejowej nr 71 na odcinku st. Kolbuszowa – st. Rzeszów Główny, która obejmuje: regulację toru w rejonie dobudowanej infrastruktury; dobudowę toru na potrzeby mijanki na przystanku osobowym Zaczernie oraz na bocznicy szlakowej PBSZ Widełka Orlen; budowę peronu jednokrawędziowego na stacji Kolbuszowa; budowę nowych przystanków osobowych z budową peronów jednokrawędziowych - Kolbuszowa Górna, Głogów Małopolski Osiedle Niwa, Zaczernie i Rzeszów Północny; przebudowę mostu kolejowego oraz budowę nowego mostu, a także przebudowę urządzeń na tej linii.

Trzecie to przebudowa linii kolejowej nr 91 na odcinku st. Dębica – st. Przeworsk, która obejmuje: regulację toru w rejonie dobudowywanej infrastruktury; budowę czterech nowych przystanków osobowych z dwoma peronami jednokrawędziowymi - Sędziszów Małopolski Wschodni, Rzeszów Dworzysko, Rzeszów Północny i Rzeszów Wschodni; budowę nowego przejścia podziemnego.

Czwarte to przebudowa linii kolejowej nr 106 na odcinku st. Rzeszów Główny – st. Strzyżów n/Wisłokiem, która obejmuje: regulację toru w rejonie dobudowywanej infrastruktury; wykup gruntów oraz dobudowę dodatkowych torów na przystankach osobowych Rzeszów Politechnika, Lutoryż, Glinik Charzewski (Zaborów, dwa tory na potrzeby mijanki), stacji Strzyżów n/Wisłokiem; budowę pięciu nowych przystanków osobowych - Rzeszów Galeria, Rzeszów Osiedle Dąbrowskiego, Boguchwała, Lutoryż, Żarnowa; budowę/przebudowę peronów na przystanku osobowym Glinik Charzewski (Zaborów, dwa perony jednokrawędziowe) oraz na stacji Strzyżów n/Wisłokiem (peron jednokrawędziowy); przebudowę 5 przejazdów kolejowo – drogowych ze względu na przebudowę układu torowego; budowę/przebudowę obiektów kolejowych: wiadukt (budowa nowego obiektu w miejscu mijanki), przepust (dobudowa w miejscu mijanki), przebudowę innych obiektów.

Na realizację zamówienia wykonawca będzie miał 1020 dni od daty rozpoczęcia, czyli pierwszego dnia po podpisaniu umowy.

Na oferty wykonawców PKP PLK czekają do 6 lipca. Wtedy też nastąpi ich otwarcie. Jedynym kryterium wyboru będzie cena.

Fot. Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego

Podmiejska Kolej Aglomeracyjna to sztandarowy projekt samorządu województwa podkarpackiego realizowany wraz z PKP PLK i 16 gminami z terenu Podkarpacia.

Oprócz projektu infrastrukturalnego, którego dotyczy wspomniany przetarg, drugi projekt obejmuje zakup 8 trójczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych i 2 dwuczłonowych spalinowych zespołów trakcyjnych, (samorząd województwa zawarł z firmą NEWAG z Nowego Sącza umowę za około 200 mln zł) oraz budowę zaplecza technicznego na stacji Rzeszów-Staroniwa.

W tym ostatnim przedsięwzięciu, w przetargu prowadzonym przez Urząd Marszałkowski zgłosiły się dwie firmy, ale każda z propozycji przekroczyła założony budżet inwestycji. Różnica między niższą z ofert, a budżetem inwestycji to 35 mln zł. Z tego powodu kilka dni temu postępowanie unieważniono.

Według przedstawianych dotąd założeń Podmiejska Kolej Aglomeracyjna ma być gotowa w 2022 r. Pociągi na liniach PKA będą kursować na trasach od Dębicy do Przeworska i od Kolbuszowej do Strzyżowa, a także z Rzeszowa do Jasionki. Częstotliwość kursowania w godzinach szczytu ma wynosić 30 minut, poza szczytem 60 minut, zaś w dni wolne od pracy 120 minut. Bilet aglomeracyjny ma umożliwiać przesiadkę z pociągów PKA do autobusów linii rzeszowskiego ZTM.

Wartość całości projektu PKA (razem z zakupem taboru i obsługą serwisową) może wynieść około 550 mln zł.

Red.

#ZachowajmyBezpiecznyDystans podczas spotkań z ludźmi

#dbajozdrowieinnych, tych którzy muszą pracować

#BadzmyRazemNaOdleglosc

  

Redaktor naczelny: Barbara Kędzierska
Wydawca
"Siedem - Barbara Kędzierska"
PORTAL INFORMACJI I OPINII
redakcja@czytajrzeszow.pl
35-026 Rzeszów, ul. Reformacka 4