Oto jak wykonają przejazd Batorego/Siemieńskiego. Przetarg rozstrzygnięty

KATEGORIA: INWESTYCJE / 3 czerwca 2020

Fot. Paweł Bialic

Firma Eurovia Polska S.A. za 45,8 mln zł przebuduje układ drogowy w rejonie ulic: Siemieńskiego, Kochanowskiego, Żółkiewskiego, Batorego i Styki. Miejscy urzędnicy rozstrzygnęli właśnie przetarg na tę kluczową inwestycję, która jest ściśle powiązana z prowadzoną przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przebudową wiaduktu kolejowego nad ul. Batorego.

W przetargu wpłynęło siedem ofert (ich otwarcie nastąpiło w kwietniu), ale tylko dwie zmieściły się w budżecie przygotowanym przez miasto wynoszącym 49 mln zł. Firma z Bielan Wrocławskich minimalnie pokonała Miejskie Przedsiębiorstwo Dróg i Mostów z Rzeszowa, które zaproponowało kwotę 46,8 mln zł. W punktacji Eurovia otrzymała 100 punktów, a MPDiM 98,68 punktów. O zwycięstwie zdecydowała cena, bo w pozostałych kategoriach obie firmy otrzymały tyle samo punktów.

Trzecia oferta złożona przez STRABAG opiewała na 49,6 mln zł, przekroczyła więc nieznacznie środki zapisane w miejskim budżecie.

Inwestycja zmieni znacznie komunikacyjny obraz centrum Rzeszowa, bo obejmuje ciąg drogowy od skrzyżowania al. Piłsudskiego z ul. Głowackiego (obok ZUS) aż do skrzyżowania ul. Siemieńskiego z ul. Maczka.

Orientacyjny przebieg przebudowywanego układu drogowego
Fot. Materiały Urzędu Miasta Rzeszowa

Będą nowe odcinki ulic i rondo koło ZUS

Przedmiotem zamówienia jest aż 25 zadań. Najważniejsze to m.in.:

- rozbudowa skrzyżowania ulic: Głowackiego, Fredry, Siemiradzkiego, Śniadeckich na rondo dwupasowe (średnica zewnętrzna 42,5 m) wraz z budową okalającego rondo ciągu pieszo-rowerowego;

- rozbudowa odcinków ulic Fredry, Głowackiego, Śniadeckich, Orzeszkowej, Styki, Żółkiewskiego;

- budowa nowego odcinka ulicy klasy Z na długości ok. 400 m (oznaczenie KDZ.7), od projektowanego ronda do skrzyżowania z ul. Styki i przedłużeniem ul. Żółkiewskiego, wraz z przebudową skrzyżowań z ul. Śniadeckich i ul. Orzeszkowej, budową miejsc postojowych przy jezdni, przebudową parkingu przy przychodni oraz budową ciągu pieszo-rowerowego i budową, przebudową oraz rozbudową chodników;

- rozbudowa ul. Siemieńskiego na odcinku od ul. Kochanowskiego do skrzyżowania z ulicą Maczka – długość ok. 450 m, wraz z rozbudową skrzyżowań z ul. Kochanowskiego i ul. Kosynierów, budową zatok autobusowych, chodnika, ciągu pieszo-rowerowego, ścieżek rowerowych, budową nowego obiektu mostowego nad potokiem Przyrwa;

- budowa dodatkowej jezdni do obsługi ulic: Kochanowskiego, Chocimskiej, Klonowicza, Karpińskiego.

Przebieg przebudowywanego układu drogowego od ul. Głowackiego aż do wiaduktu
Fot. Materiały Urzędu Miasta Rzeszowa

Poszerzeniu ulegnie ulica Siemieńskiego, która będzie mieć dwa pasy ruchu ze środkowym pasem dzielącym oraz chodnikiem po jednej i ciągiem pieszo-rowerowym po drugiej stronie.

Realizacja inwestycji będzie skutkować zmianą w prowadzeniu ruchu drogowego. Docelowo ruch będzie prowadzony od al. Piłsudskiego ulicą Głowackiego, przez projektowane rondo, następnie nowoprojektowaną ulicą (KDZ.7) i dalej ul. Żółkiewskiego oraz Siemieńskiego.

Przejazd pod wiaduktem kolejowym zostanie poszerzony z jednego do dwóch pasów ruchu (ze środkowym pasem dzielącym). Będzie też wyżej – prześwit wzrośnie z 2,8 m do 4,5 m.

Przebieg przebudowywanego układu drogowego od wiaduktu do rejonu sklepu Biedronka przy ul. Siemieńskiego
Fot. Materiały Urzędu Miasta Rzeszowa

Natomiast ruch komunikacji miejskiej będzie się odbywał od al. Piłsudskiego do przystanku na skrzyżowaniu ulic Batorego i Bardowskiego, a następnie ul. Batorego, ul. Orzeszkowej, nowoprojektowaną ulicą KDZ.7 i dalej ulicami Żółkiewskiego i Siemieńskiego do ul. Maczka.

Ulica Batorego na odcinku od ul. Orzeszkowej do ul. Żółkiewskiego stanie się ulicą ślepą (zamkniętą placem do zawracania) obsługującą jedynie ruch dojazdowy do okolicznej zabudowy. Na końcu powstanie zejście i zjazd dla rowerów.

Głównym pracom drogowym będzie towarzyszyć szereg robót dodatkowych, w tym przebudowa różnego rodzaju instalacji, budowa zatok autobusowych, miejsc parkingowych, zieleńców.

Przebieg przebudowywanego układu drogowego od rejonu sklepu Biedronka przy ul. Siemieńskiego do skrzyżowania z ul. gen. Maczka
Fot. Materiały Urzędu Miasta Rzeszowa

Nowy układ drogowy koliduje z istniejącymi budynkami, w związku z czym wymagana jest ich rozbiórka. Łącznie przewidziano do rozbiórki sześć budynków, w tym jeden mieszkalny, trzy składowe, jeden inny, jeden gospodarczy; należy również częściowo rozebrać, przebudować lub przesunąć wiatę w obrębie składu wyrobów hutniczych przy ul. Siemieńskiego.

Inwestycja wiąże się też z koniecznością zajęcia przyległych działek, w tym również prywatnych, oraz wymaga przestawienia istniejących ogrodzeń. Wymagana jest również wycinka drzew.

Zgodnie z warunkami przetargu maksymalny termin zakończenia inwestycji to 31 października 2022 r. Premiowane miało być jednak jego skrócenie.

Kiedy ruszą prace?

Czy kierowcy będą czekać jeszcze ponad 2 lata na udrożnienie zamkniętego od września ub. r. ciągu drogowego pod wiaduktem nad ul. Batorego? Jak zapowiadają PKP PLK, główne prace przy wiadukcie powinny zakończyć się już w lipcu 2020 roku. Jednak bez budowy dróg, a przynajmniej odcinka ulicy prowadzącego w bezpośrednim rejonie wiaduktu o przywróceniu ruchu w tym rejonie nie ma mowy.

Według zapowiedzi płynących z ratusza w pierwszej kolejności roboty mają być prowadzone właśnie w rejonie wiaduktu, co pozwoliłoby przynajmniej zapewnić przejezdność pod nową konstrukcją budowaną przez kolej.

Urzędnicy miejscy twierdzili też ostatnio, że po rozstrzygnięciu przetargu prace będą mogły ruszyć nawet w czerwcu. Prawdopodobnie stanie się to nieco później, bo trzeba chociażby podpisać umowę z dopiero co wyłonionym wykonawcą. Przebudowa układu drogowego od ul. Głowackiego do ul. Maczka wraz z przebudową wiaduktu nad ul. Batorego jest kluczowa dla poruszania się w centrum Rzeszowa. Pozwoli ominąć al. Piłsudskiego wszystkim jadącym od strony mostu Lwowskiego w kierunku os. Tysiąclecia i Staromieścia.

Przypomnijmy, że choć wielu kierowców korzystało wcześniej z tej możliwości, to ruch pod wiaduktem był wahadłowy regulowany sygnalizacją świetlną. Z tego powodu w tym rejonie często tworzyły się zatory. Wiadukt był też niski – miał prześwit wynoszący 2,8 m, co uniemożliwiało ruch wyższych pojazdów, jak np. autobusów gazowych komunikacji miejskiej z butlami na dachu. Teraz będzie wyżej i dużo szerzej.

Przebudowa ulic Siemieńskiego, Kochanowskiego, Żółkiewskiego, Batorego i Styki to początek inwestycji drogowych w tej części Rzeszowa, które docelowo odciążą al. Piłsudskiego. Kolejne zapowiadane zadanie to budowa Wisłokostrady, czyli przedłużenia ul. Dworaka prowadzącej od al. Rejtana wzdłuż Wisłoka aż do ul. Ciepłowniczej wraz z przebudową mostu Załęskiego i poszerzeniem ul. Maczka. Na jej realizację przyjdzie jednak zapewne jeszcze nieco poczekać.

Red.

#ZachowajmyBezpiecznyDystans podczas spotkań z ludźmi

#dbajozdrowieinnych, tych którzy muszą pracować

#BadzmyRazemNaOdleglosc

  

Redaktor naczelny: Barbara Kędzierska
Wydawca
"Siedem - Barbara Kędzierska"
PORTAL INFORMACJI I OPINII
redakcja@czytajrzeszow.pl
35-026 Rzeszów, ul. Reformacka 4