Rzeszów Dworzysko i 13 dodatkowych przystanków kolejowych w ramach PKA

KATEGORIA: INWESTYCJE / 6 listopada 2021

Prace przy budowie przystanku Rzeszów Wschodni.
Fot. Jakub Grabas/PKP PLK

Rozpoczynają się prace przy nowym przystanku Rzeszów Dworzysko na trasie z Rzeszowa do Dębicy. Będzie to oznaczało utrudnienia dla pasażerów trzech pociągów Polregio. Budowany jest też przystanek Rzeszów Wschodni na linii do Przeworska. W ramach projektu za blisko 300 mln zł PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przygotują 14 nowych przystanków dla Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej (PKA), co zwiększy dostęp do kolei na Podkarpaciu.

Niedawno informowaliśmy o pracach przy budowie nowego przystanku Rzeszów Wschodni. Teraz PKP PLK poinformowały o starcie robót przy kolejnym przystanku – Rzeszów Dworzysko.

- W listopadzie rozpoczynają się prace na nowym przystanku. Zabezpieczana będzie sieć trakcyjna oraz tor. Jeszcze w tym roku przewidziano roboty przy peronie i przejściu podziemnym. Ruch pociągów będzie się odbywał po sąsiednim torze - wyjaśnia Dorota Szalacha z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Z powodu prac czasowo, w dniach 8 listopada - 11 grudnia, dla trzech pociągów Polregio przewidziano zastępczą komunikację autobusową na odcinku Rzeszów Główny – Trzciana lub Rzeszów Główny - Sędziszów Małopolski. Szczegółowe informacje są dostępne w rozkładzie jazdy na https://portalpasazera.pl/

Na nowym przystanku Rzeszów Dworzysko zaplanowano dwa perony. - Udogodnieniem dla osób z ograniczonymi możliwościami poruszania się będą 2 windy - przy wyjściach na perony oraz w nowym przejściu podziemnym. Na przystanku przewidziano wiaty i ławki oraz tablice informacyjne i oznakowanie. Z nowego przystanku będzie szybki dojazd koleją do centrum stolicy Podkarpacia oraz miejscowości na trasie do Dębicy i Przeworska - dodaje Szalacha. Nowy przystanek Rzeszów Dworzysko ma być gotowy w pierwszym kwartale 2023 r.

14 nowych przystanków zwiększy możliwości podróży w aglomeracji i do lotniska

Realizowany przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. projekt „Budowa Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej” (nazwa operacyjna to Podkarpacka Kolej Aglomeracyjna) zwiększy liczbę miejsc dostępu do kolei na Podkarpaciu m.in. na trasie Rzeszów – Dębica. Na trasie z Rzeszowa do Dębicy i Przeworska - oprócz Rzeszowa Wschodniego i Rzeszowa Dworzysko powstaną też nowe przystanki Rzeszów Północny Baranówka oraz Sędziszów Małopolski Wschodni.

Prace przy budowie przystanku Rzeszów Wschodni.
Fot. Jakub Grabas/PKP PLK

Z kolei na trasie z Rzeszowa do Strzyżowa podróżni zyskają pięć nowych przystanków - w tym w stolicy województwa będą to: Rzeszów Galeria i Rzeszów Osiedle Dąbrowskiego, a na linii Boguchwała, Lutoryż, Żarnowa. W stronę Kolbuszowej dostępność do kolei zwiększą przystanki: Rzeszów Północny, Głogów Małopolski Niwa oraz Kolbuszowa Górna. - Perony będą dostępne dla osób z ograniczoną możliwością poruszania się oraz wyposażone w tablice informacyjne i system oznakowania dotykowego - zapowiada Dorota Szalacha.

PLK wybudują też blisko 5-kilometrowe połączenie Rzeszowa z nową stacją Port Lotniczy Rzeszów. Na tej trasie powstanie nowy przystanek Park technologiczny.

Prace przy budowie przystanku Rzeszów Wschodni.
Fot. PKP PLK

Budowa i modernizacja linii kolejowych oraz infrastruktury przystankowej, to zadanie PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. za 299 mln 593 tys. 495,93 zł netto, które jest częścią szerszego projektu, realizowanego przez Województwo Podkarpackie pn. „Budowa Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej – PKA: Budowa i modernizacja linii kolejowych oraz infrastruktury przystankowej”. Współfinansowany jest on ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Dofinansowanie unijne wynosi 209,6 mln zł.

W ramach tego projektu mają powstać między innymi nowe przystanki, perony oraz tzw. mijanki czy parkingi park&ride. Wykonawcą infrastruktury kolejowej jest Przedsiębiorstwo Napraw i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej Sp. z o.o. z Krakowa. Zadaniem lokalnych samorządów będzie natomiast m.in. budowa niezbędnych dróg i parkingów park&ride. W projekcie oprócz samorządu województwa udział biorą PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. oraz 16 gmin z terenu województwa podkarpackiego.

Celem przedsięwzięcia jest zwiększenie częstotliwości kursowania pociągów na trasach: Rzeszów Główny – Dębica i Rzeszów Główny – Przeworsk; Rzeszów Główny – Kolbuszowa oraz Rzeszów Główny – Port Lotniczy Rzeszów Jasionka; Rzeszów Główny – Strzyżów n/Wisłokiem.

Wizualizacja przystanku Rzeszów Północny. Pociąg i podróżni przy peronie. Na pierwszym planie pochylnia. Autor ERMAT GROUP.
Fot. PKP PLK

Wizualizacja przystanku Rzeszów Osiedle Dąbrowskiego. Podróżni czekają na peronie na pociąg. Pociąg dojeżdża do peronu. Autor ERMAT GROUP.
Fot. PKP PLK

Podkarpacka Kolej Aglomeracyjna została uruchomiona z początkiem stycznia 2021 roku. Na razie na trzech liniach: Rzeszów-Dębica-Rzeszów, Rzeszów-Przeworsk-Rzeszów oraz Rzeszów-Strzyżów-Rzeszów. Według wcześniejszych zapowiedzi do końca 2021 roku po elektryfikacji linii 71 mają ruszyć połączenia w ramach PKA na trasie Rzeszów-Kolbuszowa-Rzeszów.

W ramach równoległego projektu „Budowa Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej: Zakup taboru wraz budową zaplecza technicznego” o wartości ponad 337 mln złotych kupionych zostało już 10 nowych pociągów. Natomiast na stacji Rzeszów -Staroniwa powstanie hala technologiczna do przeglądów i napraw taboru z myjnią wraz z układem torów technologicznych i postojowych. Jej koszt to 136 mln zł. Zadanie w systemie zaprojektuj i wybuduj, realizuje konsorcjum firm: Inżynieria Rzeszów S.A. oraz Przedsiębiorstwo „AGAT” S.A. Hala zostanie oddana do użytku we wrześniu 2023 roku.

Rafk

  

Redaktor naczelny: Barbara Kędzierska
Wydawca
"Siedem - Barbara Kędzierska"
PORTAL INFORMACJI I OPINII
redakcja@czytajrzeszow.pl
35-026 Rzeszów, ul. Reformacka 4