Budowa odcinka S19 Babica - Jawornik. Oferta wybrana przez GDDKiA

KATEGORIA: INWESTYCJE / 9 listopada 2021

Fot. GDDKiA

Wiadomo już kto zbuduje kolejny odcinek drogi ekspresowej S19 na Podkarpaciu. Za ponad 1,253 mld zł przeszło 11-kilometrowy odcinek Babica – Jawornik zbuduje firma Intercor.

Oferta firmy Intercor została wskazana jako najkorzystniejsza w przetargu na zaprojektowanie i budowę drogi ekspresowej S19 na odcinku Babica - Jawornik (ok. 11,6 km).

- Przy braku odwołań od dokonanego wyboru oraz po otrzymaniu pozytywnej opinii prezesa Urzędu Zamówień Publicznych, możliwe będzie podpisanie umowy - informuje Joanna Rarus, rzecznik prasowy Oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Rzeszowie.

W przetargu złożono osiem ofert. Najkorzystniejszą złożyło Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor, które zaoferowało zrealizowanie tego odcinka Via Carpatia za kwotę 1 mld 253 mln 370 tys. zł.

Złożone oferty były oceniane przy zastosowaniu następujących kryteriów: cena (60 procent), termin realizacji kontraktu (10 procent) oraz przedłużenie okresu gwarancji jakości na ekrany akustyczne (30 procent). Wszyscy wykonawcy zadeklarowali przedłużenie okresu gwarancji jakości o 5 lat oraz skrócenie terminu realizacji o 3 miesiące.

Zakres prac

- W ramach inwestycji powstanie odcinek drogi ekspresowej o długości 11,6 km o przekroju dwujezdniowym z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach (plus pas awaryjny) - wyjaśnia Joanna Rarus.

Wybudowany zostanie też węzeł drogowy zlokalizowany w rejonie miejscowości Strzyżów i Czudec, na skrzyżowaniu z drogą powiatową nr 1931R. Powstanie także Miejsce Obsługi Podróżnych Jawornik (w kierunku Rzeszowa) oraz wybudowane zostaną obiekty inżynierskie.

- Będzie to siedem estakad na bardzo wysokich podporach, w tym największa estakada o długości ok. 1,15 km i filarach o wysokości ok. 100 m. Powstanie również sześć wiaduktów i trzy przejścia dla zwierząt (dwa dla zwierząt średnich, jedno dla zwierząt dużych). Droga zostanie też wyposażona w urządzenia BRD oraz ochrony środowiska. Przebudowane i rozbudowane zostaną kolidujące drogi poprzeczne, a także infrastruktura techniczna oraz cieki i urządzenia melioracyjne - wylicza rzecznik rzeszowskiego oddziału GDDKiA.

Powstanie również tymczasowy łącznik z drogą krajową nr 19 w miejscowości Jawornik. Jak wyjaśnia GDDKiA jest on wynikiem etapowania budowy S19 między Babicą a Domaradzem i podziałem na dwa odcinki realizacyjne: Babica - Jawornik (z tymczasowym łącznikiem S19 z DK19) oraz Jawornik - Domaradz. Docelowo, po wybudowaniu  tego  drugiego  odcinka, droga ekspresowa S19 nie będzie łączyła się z DK19 w Jaworniku. W śladzie tymczasowego łącznika będzie droga gminna służąca (m.in. służbom ratowniczym) jako wjazd awaryjny na S19 przez MOP Jawornik. 

Odcinek drogi ekspresowej S19 Babica - Jawornik przebiega przez teren o skomplikowanej budowie geologicznej. - W związku z tym na etapie opracowania Koncepcji programowej wykonano w szerokim zakresie rozpoznanie budowy geologicznej podłoża. Teren ten charakteryzuje się różnorodnym i skomplikowanym ukształtowaniem, przechodząc na przemian przez wzniesienia i doliny, które w przeważającej części są głębokimi jarami z płynącym w ich dnie ciekiem wodnym. Prowadzenie prac geologicznych było więc bardzo dużym wyzwaniem i takim samym wyzwaniem dla wykonawcy będzie prowadzenie tu robót budowlanych - mówi Joanna Rarus.

Jak zaznacza GDDKiA, specyficzne ukształtowanie terenu skutkuje występowaniem w sumie 13 obszarów osuwiskowych i predysponowanych osuwiskowo. W ramach rozpoznania geologicznej budowy podłoża wykonano badania geofizyczne, wiercenia i  sondowania. Ponadto prowadzono monitoring osuwisk (wgłębny i powierzchniowy). - Dla zobrazowania rozległości przeprowadzonego rozpoznania budowy podłoża, warto wspomnieć o liczbie wykonanych otworów badawczych. Wykonano ich 765, o łącznym metrażu 12 081 mb i głębokości od 3 do 50 m. Wykonano również 319 sondowań badawczych o łącznym metrażu 2 272 mb i głębokości od 1,8 do 35 m - dodaje Joanna Rarus.

Fot. GDDKiA

Via Carpatia 

Droga ekspresowa S19 to element międzynarodowego szlaku Via  Carpatia, łączącego Europę Północną i Południową. W Polsce trasa ta będzie miała ponad 700 km długości i przebiegać będzie przez województwa podlaskie, warmińsko-mazurskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie. Na Podkarpaciu będzie miała docelowo długość ok. 169 km.

Stan realizacji S19 w woj. podkarpackim:   

- 39,6 km - oddane do ruchu (od węzła Sokołów Małopolski do węzła Rzeszów Południe oraz odcinek Lasy Janowskie - Zdziary), 

- 75,1 km - w realizacji (w  systemie Buduj oraz Projektuj i buduj),  

- 54,1 km - w przygotowaniu (jeden  odcinek  na etapie przetargu,  trzy  odcinki na etapie realizacji  koncepcji programowej).

Red.

  

Redaktor naczelny: Barbara Kędzierska
Wydawca
"Siedem - Barbara Kędzierska"
PORTAL INFORMACJI I OPINII
redakcja@czytajrzeszow.pl
35-026 Rzeszów, ul. Reformacka 4