Jak odciążyć rejon ronda Pobitno? Ratusz zleca analizę. A co z tunelem?

KATEGORIA: INWESTYCJE / 16 lutego 2022

Fot. Paweł Bialic

Władze Rzeszowa zgodnie z ostatnimi zapowiedziami, chcą sprawdzić w jaki sposób można zmniejszyć natężenie ruchu w rejonie ronda Pobitno, gdzie w planie jest budowa tunelu. W związku z tym ogłoszono przetarg w formie zapytania ofertowego w sprawie wykonania analizy pod kątem ustalenia priorytetów co do budowy nowych dróg odciążających rondo Pobitno. Czy to oznacza porzucenie planów budowy tam tunelu, którego projektem miasto już dysponuje?

Na tunel poczekamy

O przebudowie ronda Pobitno w Rzeszowie mówi się od kilku lat. Była to jedna z obietnic byłego prezydenta Tadeusza Ferenca. To jedno z najbardziej zakorkowanych skrzyżowań w mieście. W ramach planowanej tam inwestycji ma powstać otwarty tunel pod jezdniami ronda wraz z wykonaniem dwujezdniowej drogi o długości 640 m w ciągu dróg: al. Armii Krajowej i al. Żołnierzy I Armii Wojska Polskiego, czyli w układzie północ - południe.

Tunel ma mieć około 200 metrów długości i będzie się zaczynał w okolicach skarbca Narodowego Banku Polskiego przy al. Armii Krajowej, a kończył na skrzyżowaniu z ul. Morgową. Dodatkowo pasy drogowe na rondzie zostaną poszerzone do szerokości 5,5 m.

Inwestycja wymaga także przebudowy, budowy oraz rozbudowy dróg krzyżujących się na rondzie Pobitno. Chodzi nie tylko o główne arterie czyli al. Armii Krajowej, al. Żołnierzy I Armii Wojska Polskiego i ul. Lwowską, ale także o ul. Morgową i Konfederatów Barskich. W kierunku ul. Morgowej powstanie dodatkowo prawoskręt. Przebudowana zostanie także sygnalizacja świetlna na skrzyżowaniu ulic: Morgowej, al. Żołnierzy I Armii Wojska Polskiego i Konfederatów Barskich.

Za wykonanie projektu inwestycyjnego oraz uzyskanie koniecznych do realizacji budowy tunelu zgód administracyjnych odpowiadała firma Mosty Gdańsk. Otrzymała za to od miasta ponad 1,4 mln zł. Samo projektowanie inwestycji opóźniło się przez pandemię.

Miasto ma więc już gotowy projekt inwestycji, jest też Zezwolenie na Realizację Inwestycji Drogowej (ZRID), choć jak w styczniu informował prezydent Rzeszowa Konrad Fijołek, zostało ono zaskarżone, więc procedury formalno-prawne mogą być wydłużone. Innym problemem jest brak środków na realizację inwestycji, którą szacuje się na ponad 120 mln zł. Rzeszów chce pozyskać część pieniędzy na to zadanie programów rządowych lub unijnych. Na razie zatem trudno powiedzieć kiedy zacznie się przebudowa ronda.

Będzie analiza przebudowy innych dróg

Ratusz chce natomiast dokonać analizy tego jakie drogi jeszcze przebudować w tym rejonie by poprawić przejezdność. Analiza ma dotyczyć całego układu komunikacyjnego począwszy od al. Żołnierzy I Armii Wojska Polskiego i ronda Pobitno, dalej idąc w kierunku al. Armii Krajowej oraz ul. Lwowskiej.

Argument ratusza jest m.in. taki, że sama przebudowa ronda może przenieść korki o kilkaset metrów dalej, a więc wydanie grubo ponad 100 mln zł może pójść na marne.

- Cały ten sektor miasta musi podlegać analizie ruchu i inżynierii drogowej, analiza ma wskazać rozwiązania komunikacyjne, tak by określić, które inwestycje realizować w pierwszej kolejności - mówił podczas styczniowej sesji Rady Miasta Rzeszowa prezydent Konrad Fijołek.

W związku z tym rzeszowski ratusz niedawno ogłosił przetarg w formie zapytania ofertowego na wykonanie tego typu opracowania.

- Przedmiotem zamówienia jest wykonanie wielokryterialnej analizy określającej potrzeby i priorytety budowy nowych dróg odciążających rondo Pobitno. Powyższa potrzeba wykonania takiej analizy wynika z tworzenia się zatorów ruchu na drogach dojazdowych do tego ronda, w związku z czym dochodzi do sytuacji blokowania jazdy w różnych relacjach - czytamy w specyfikacji przetargowej.

Zadaniem firmy odpowiedzialnej za wykonanie wspomnianej analizy jest wskazanie, które drogi i w jakiej kolejności powinny zostać wybudowane, aby upłynnić ruch na rondzie Pobitno o dotychczasowych parametrach. Obowiązkiem wykonawcy będzie pokazanie jak budowa tych dróg wpłynie na natężenie ruchu na rondzie Pobitno.

Ratusz czeka na oferty do 17 lutego. Jeżeli uda się podpisać umowę z wykonawcą, będzie on miał na wykonanie analizy 90 dni.

Wokul

  

Redaktor naczelny: Barbara Kędzierska
Wydawca
"Siedem - Barbara Kędzierska"
PORTAL INFORMACJI I OPINII
redakcja@czytajrzeszow.pl
35-026 Rzeszów, ul. Reformacka 4