Powstaje nowa droga na os. Pobitno. To fragment przyszłej trasy północnej

KATEGORIA: INWESTYCJE / 21 lipca 2022

Fot. Paweł Bialic

Ruszyła budowa pierwszego odcinka trasy północnej, która docelowo ma połączyć al. Żołnierzy I Armii Wojska Polskiego najpierw z ul. Lwowską, a w dalszej przyszłości z drogą krajową nr 94 na terenie gminy Krasne. 200-metrowy fragment drogi ma być gotowy jesienią.

Nowe połączenie drogowe może odciążyć ruch w centralnej i północnej części miasta. Pozwoliłoby kierowcom ominąć zakorkowane rondo Pobitno, a także lokalne ulice intensywnie rozbudowujących się osiedli Wilkowyja i Pobitno, takie jak np. ulica Bałtycka. Budowa 200-metrowego odcinka ulicy od al. Żołnierzy I Armii Wojska Polskiego w rejonie skrzyżowania z ul. Sieciecha na wschód w kierunku Krasnego niedawno się rozpoczęła.

Budowa już trwa

Jak słyszymy w ratuszu, umowę z firmą Strabag podpisano 27 maja, a 30 maja przekazano wykonawcy plac budowy. Wartość prac to ok. 3,25 mln zł. Koszt inwestycji przekroczył założony przez miasto pierwotnie budżet, który szacowano na nieco ponad 2 mln zł. Konieczne było zwiększenie finansowania.

Jakie będą parametry nowej drogi?

- Będzie to gminna droga klasy G o szerokości 7 metrów - informuje Artur Gernand z Kancelarii Prezydenta Rzeszowa. - Wzdłuż budowanego odcinka powstanie chodnik i ścieżka rowerowa, które zostaną połączone z istniejącymi przy al. Żołnierzy I Armii Wojska Polskiego.

W ramach prac zbudowana zostanie kanalizacja deszczowa i oświetlenie uliczne. Zadaniem wykonawcy jest też przebudowa kolidującego uzbrojenia. Przebudowana zostanie również sygnalizacja świetlna na skrzyżowaniu.

- Ważnym elementem inwestycji jest także budowa dodatkowego pasa włączenia i wyłączenia na al. Żołnierzy I Armii WP o długości 120 metrów, który ma ułatwić zjazd i wyjazd z nowej drogi - dodaje Artur Gernand.

Termin zakończenia robót i oddania inwestycji to koniec listopada br.

Chociaż budowany odcinek jest krótki, to ma spełniać ważne zadanie – ułatwić obsługę komunikacyjną strefy przemysłowej jaka powstała w tym rejonie.

Organizacja ruchu
Fot. Materiały Urzędu Miasta Rzeszowa

Położenie nowej drogi na tle mapy Rzeszowa
Fot. Materiały Urzędu Miasta Rzeszowa

Docelowo przedłużenie do DK 94 w Krasnem

Budowa tego odcinka drogi byłaby pierwszym etapem realizacji dwujezdniowej (cztery pasy ruchu) około 3-kilometrowej trasy północnej, która połączyłaby al. Żołnierzy I Armii Wojska Polskiego z ul. Lwowską. Kolejny etap miał dotyczyć budowy 1,2 km drogi od ul. Lwowskiej w kierunku północno-zachodnim do ul. Bałtyckiej, a trzeci najdłuższy połączyłby oba wcześniej wybudowane odcinki.

Dlatego budowana już 200-metrowa droga posiada rezerwę terenu na jej poszerzenie o drugą jezdnię. - Docelowo będzie ona szersza i będzie stanowić fragment trasy północnej - wyjaśnia Gernand.

Niedawne zmiany w budżecie Rzeszowa przyjęte przez radnych dotyczyły m.in. zwiększenia kwot na projekt kolejnego odcinka tej inwestycji. Dodatkowe 200 tys. zł pozwoli zlecić opracowanie dokumentacji drogi, która poprowadzi od ul. Olbrachta, przez ulicę Lwowską do ulicy Bałtyckiej.

Chodzi o około 1,5 km ulicy z chodnikami, ścieżkami rowerowymi, oświetleniem. Umowa na projekt warta jest 635 tys. zł, a projektowanie potrwa maksymalnie 17 miesięcy. Poza budową nowego odcinka drogi inwestycja zakłada także przebudowę fragmentów ul. Olbrachta i Lwowskiej oraz sieci podziemnych.

Ten odcinek ma pozwolić na ominięcie zabudowy jednorodzinnej w tym rejonie i wąskich uliczek osiedla Wilkowyja, a także ułatwić dojazd do powstającego na wschód od cmentarza komunalnego osiedla.

Nie jest to jednak rozwiązanie docelowe. Takim ma być natomiast przedłużenie drogi bardziej na wschód i włączenie jej do drogi krajowej nr 94 już na terenie gminy Krasne. Chodzi o wyprowadzenie ruchu tranzytowego poza teren miasta. To wymaga jednak współpracy z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad oraz gminą Krasne.

W 2021 roku Rzeszów i rzeszowski Oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad podpisały list intencyjny właśnie dotyczący budowy trasy północnej mającej połączyć DK 97 (al. Żołnierzy I Armii Wojska Polskiego) z DK 94.

Dojazd do nowej części cmentarza od północy

Natomiast planowany odcinek nowej drogi do ul. Lwowskiej na terenie Rzeszowa po powstaniu trasy przez teren gminy Krasne miałby obsługiwać ruch typowo miejski.

Z kolei środkowy odcinek drogi, będący kontynuacją budowanego już 200-metrowego fragmentu ma w przyszłości ułatwić dojazd do cmentarza komunalnego na Wilkowyi z drugiej strony nekropolii.

- Do północnej jej części bo przygotowujemy się do rozbudowy cmentarza Wilkowyja - precyzuje Artur Gernand.

Realizacja tych planów zajmie przynajmniej kilka lat. Ratusz chce mieć jednak wcześniej gotową dokumentację drogi, tak by móc aplikować o środki zewnętrzne.

Dodajmy, że w kierunku zachodnim trasa północna w przyszłości zostałaby połączona z Wisłokostradą i ul. Maczka. To wymagałoby poszerzenia ulicy Sieciecha i wybudowania brakującego fragmentu drogi od ul. Załęskiej (w rejonie DPS) do planowanego w rejonie mostu Załęskiego ronda łączącego Wisłokostradę, ul. Ciepłowniczą i fragment drogi prowadzący w kierunku wspomnianego mostu i ul. Maczka.

Rafk

Zdjęcia: Paweł Bialic

  

Redaktor naczelny: Barbara Kędzierska
Wydawca
"Siedem - Barbara Kędzierska"
PORTAL INFORMACJI I OPINII
redakcja@czytajrzeszow.pl
35-026 Rzeszów, ul. Reformacka 4