MPK Rzeszów przejmie 20 autobusów od miasta. Ma to dać oszczędności

KATEGORIA: KOMUNIKACJA / 5 września 2022

Fot. Krzysztof Kuchta

20 autobusów Autosan zostanie własnością Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Rzeszowie. Dotąd pojazdy zakupione ze środków Unii Europejskiej przez miasto i wykorzystywane przez miejską spółkę do wożenia mieszkańców, były przez nią dzierżawione od ratusza. Przejęcie wozów jest możliwe bo skończył się okres trwałości unijnego projektu. Stosowną uchwałę w tej sprawie podjęli rzeszowscy radni.

20 autobusów od miasta dla MPK

Dzierżawa autobusów zakupionych ze środków UE jest dużym obciążeniem dla spółki MPK Rzeszów, która obsługuje miejską komunikację. Jak niedawno podawali przedstawiciele przewoźnika, rocznie to koszt około 17 mln zł.

Dobrą informacją dla rzeszowskiego MPK jest jednak to, że dla 80 autobusów wyprodukowanych w latach 2012-2014 trwałość projektu unijnego się zakończyła. Stąd władze spółki rozmawiały z władzami miasta na temat przejęcia tych pojazdów. Na razie udało się uzyskać zgodę w sprawie części autobusów.

- Miasto po zakończeniu trwałości projektu może wnieść autobusy do spółki. We wtorek Rada Miasta Rzeszowa przyjęła uchwałę w sprawie przejęcia części autobusów przez spółkę, dzięki temu uda nam się podnieść kapitał zakładowy - informuje przewodnicząca Rady Nadzorczej MPK Rzeszów Teresa Kubas-Hul.

Uchwała podjęta przez Radę Miasta Rzeszowa dotyczy 20 niskopodłogowych autobusów marki Autosan Sancity M10LF z napędem Diesla o łącznej wartości ponad 3,3 mln zł netto. Pojazdy wyprodukowane w 2013 r. wyceniono na kwoty od 158 do 170 tys. zł netto. A co z pozostałymi 60 autobusami marki Mercedes (30 na olej napędowy i 30 na gaz), w przypadku których także zakończyła się trwałość projektu, a MPK nadal dzierżawi je od miasta?

- Będziemy analizować sytuację, chcielibyśmy je sukcesywnie przejmować - dodaje przewodnicząca Rady Nadzorczej MPK Rzeszów.

Fot. Krzysztof Kuchta

Stawka za wozokilometr w górę

Jak zaznacza przewodnicząca Teresa Kubas-Hul, przejęcie autobusów na własność ma pozytywnie wpłynąć na sytuację finansową spółki, która w ostatnim czasie przechodzi trudny czas, głównie w związku z wysokimi cenami paliwa. Tylko w 2021 roku bilans finansowy rzeszowskiego MPK przyniósł stratę na poziomie ponad 2,7 mln zł.

Co ciekawe, w ostatnich miesiącach Rada Miasta Rzeszowa również wyraziła zgodę na zwiększenie wydatków na komunikację miejską co umożliwiło podwyższenie stawki za wozokilometr, którą wypłaca za wykonaną przez MPK usługę Zarząd Transportu Miejskiego.

- Stawka wzrosła z 8,31 zł do 8,90 zł, to nadal nie pokryje w całości kosztów świadczonych przez nas usług. Cały czas rozmawiamy o tym z władzami Rzeszowa. Możemy teraz potwierdzić, że spółka ma płynność finansową, regulujemy wszystkie zobowiązania - podkreśla Teresa Kubas-Hul.

Karol Woliński

  

Redaktor naczelny: Barbara Kędzierska
Wydawca
"Siedem - Barbara Kędzierska"
PORTAL INFORMACJI I OPINII
redakcja@czytajrzeszow.pl
35-026 Rzeszów, ul. Reformacka 4