Przy nowych przystankach kolejowych w Rzeszowie powstaną parkingi i stojaki
KATEGORIA: INWESTYCJE / 29 marca 2023
Przystanek osobowy Rzeszów StaromieścieFot. Maciej Terpiński/CzytajRzeszów.pl
Jak już informowaliśmy w styczniu, w Rzeszowie powstają nowe, dodatkowe przystanki kolejowe. Ich budowa to element inwestycji prowadzonych w ramach Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej (PKA). Oprócz samych przystanków powstaną też dodatkowe chodniki, parkingi, stojaki na rowery i oświetlenie. Wykonanie dużej części takich inwestycji jest zadaniem miasta, realizacja pozostałej części należy do PKP PLK. Inwestycje te mają być gotowe do końca br.
Przypomnijmy, że dzięki inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., Podkarpacie zyska 14 nowych przystanków dla Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej, w tym sześć w obrębie miasta Rzeszowa: Rzeszów Pobitno, Rzeszów Dworzysko, Rzeszów Baranówka, Rzeszów Centrum, Rzeszów Politechnika i Rzeszów Staromieście. W kilku przypadkach ostateczne nazwy nowych przystanków różnią się od nazw, które funkcjonowały pierwotnie roboczo (np. Rzeszów Centrum pierwotnie nazywał się Rzeszów Galeria).
Obecnie większość robót przy budowie nowych przystanków już została wykonana. Prowadzone są jeszcze prace ziemne i wykończeniowe. Montowane jest wyposażenie obiektów, m.in. wiaty czy tablice informacyjne.
Inwestycje po stronie miasta
Z budową przystanków mają iść w parze prace przy wykonaniu infrastruktury towarzyszącej. Część z takich robót leży po stronie miasta. Chodzi o doposażenie sześciu nowych i istniejących przystanków osobowych (PO) PKA na liniach kolejowych nr 71, 91 i 106, zarówno na terenach kolejowych jak i terenie należącym do miasta Rzeszowa.
W przypadku przystanku Rzeszów Miłocin (LK 71) zakres robót obejmuje budowę dodatkowego odcinka chodnika do istniejącego peronu, stojak na rowery i oświetlenie. Na nowym przystanku Rzeszów Staromieście (LK 71) chodzi o budowę odcinka chodnika do projektowanego peronu, stojak na rowery oraz oświetlenie. Na nowym przystanku Rzeszów Baranówka (LK 91) przewidziano budowę odcinków chodnika do projektowanych peronów 1 i 2, stojaki na rowery i oświetlenie.
W przypadku nowego przystanku Rzeszów Dworzysko (LK 91) planowana jest budowa odcinka chodnika do projektowanego peronu, muru oporowego, stojaka na rowery, parkingu na 10 miejsc postojowych z jezdnią manewrową i zjazdem z drogi publicznej, tablicy informacyjnej oraz oświetlenia. Na nowym przystanku Rzeszów Pobitno (LK 91), zakres robót obejmuje budowę odcinków chodnika do projektowanych peronów 1 i 2, stojaki na rowery i oświetlenie. Na przystanku Rzeszów Zwięczyca (LK 106) mają powstać: parking na 20 miejsc postojowych z jezdnią manewrową, mur oporowy, tablica informacyjna i oświetlenie.
Cały projekt Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej trwa do końca obecnego roku. Jak informują miejscy urzędnicy, właśnie w tym czasie ma być także wykonana miejska część inwestycji. Jej finansowanie miasto ma ze środków Unii Europejskiej z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.
Podpisana umowa z wykonawcą opiewa na 3,8 mln zł netto, czyli 4 mln 673 tys. 999,99 zł brutto. Kwota dofinansowania wynosić będzie 1 mln 32 tys. 78,07 zł netto. Wykonawca to Przedsiębiorstwo Napraw i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej w Krakowie sp. z o.o.
Także pozostałe przystanki zyskają infrastrukturę
W przypadku pozostałych przystanków kolejowych jakie powstają, czy są przebudowywane na terenie Rzeszowa za budowę infrastruktury towarzyszącej odpowiadają PKP PLK.
Jeśli chodzi o nowy przystanek Rzeszów Centrum mają tam powstać stojaki rowerowe i chodnik. Na stacji Rzeszów Staroniwa mają to być stojaki rowerowe i przebudowa przejazdu. Na nowym przystanku Rzeszów Politechnika mają powstać stojaki rowerowe, chodnik, zaplanowano także przebudowę przejazdu. Natomiast na przystanku Rzeszów Osiedle powstaną: stojaki rowerowe, chodnik i platforma windowa.
Mapa przedstawiająca inwestycje realizowane w ramach Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej na terenie miasta Rzeszowa. Są na niej jeszcze stare, robocze nazwy przystanków kolejowych.Fot. Materiały Urzędu Miasta Rzeszowa
Przystanki, a także nowa 5-kilometrowa linia do lotniska są elementem zadania PLK S.A. za ponad 314 mln zł netto o nazwie: „Budowa i modernizacja linii kolejowych oraz infrastruktury przystankowej”. Inwestycja jest częścią szerszego projektu, realizowanego przez Województwo Podkarpackie pn. „Budowa Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej – PKA”. Podmiejska Kolej Aglomeracyjna jest nazwą roboczą, która wciąż funkcjonuje w nazwach projektów. Natomiast nazwą handlową pod jaką od stycznia 2021 r. funkcjonuje sieć połączeń Rzeszowa z okolicznymi miejscowościami jest Podkarpacka Kolej Aglomeracyjna. Połączenia obsługuje spółka Polregio.
W projekcie budowy PKA oprócz Samorządu Województwa Podkarpackiego biorą udział: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A, oraz 16 gmin z terenu województwa podkarpackiego: Gmina Miasto Rzeszów, Gmina Boguchwała, Gmina Czarna, Gmina Czudec, Gmina Miasto Dębica, Gmina Głogów Małopolski, Gmina Miasto Kolbuszowa, Gmina Krasne, Gmina Łańcut, Gmina Miasto Łańcut, Gmina Przeworsk, Gmina Miasto Przeworsk, Gmina Sędziszów Małopolski, Gmina Strzyżów, Gmina Świlcza, Gmina Trzebownisko.
W ramach projektu PKA pociągi kursować będą jako Podkarpacka Kolej Aglomeracyjna na liniach kolejowych:
- L 71 odcinek Rzeszów – Kolbuszowa
- L 91 odcinek Rzeszów – Dębica
- L 91 odcinek Rzeszów – Przeworsk
- L 106 odcinek Rzeszów – Strzyżów
- do Portu Lotniczego Rzeszów - Jasionka
Poza częścią infrastrukturalną dotyczącą budowy i modernizacji linii kolejowych oraz infrastruktury przystankowej w ramach projektu jest też budowa zaplecza technicznego w rejonie stacji Rzeszów Staroniwa oraz zakup taboru.
Rafk
Zdjęcia: Maciej Terpiński/CzytajRzeszów.pl
Przystanek osobowy Rzeszów Staromieście
Przystanek osobowy Rzeszów Pobitno