Szlak do Rzeszowa będzie jedną z pierwszych części kolejowych „szprych” CPK!

KATEGORIA: INWESTYCJE / 5 czerwca 2020

Fot. CPK

Spółka Centralny Port Komunikacyjny (CPK) przedstawiła szczegóły dotyczące inwestycji kolejowych, które zostaną zrealizowane w latach 2020-2034. Program inwestycyjny CPK zakłada budowę sieci nowych linii kolejowych, w tym kolei dużych prędkości, które połączą większość regionów Polski z Warszawą i planowanym CPK w czasie do 2,5 godz.

Już w tym roku mają ruszyć prace przygotowawcze dla pięciu szlaków kolejowych o łącznej długości 563 km:

• Warszawa – CPK – Łódź – Sieradz – Wrocław – Wałbrzych – granica (Polska/Czechy)

• Ostrołęka – Łomża

• Trawniki – Krasnystaw – Zamość

Łętownia – Rzeszów

• Chybie – Jastrzębie Zdrój – Godów – granica (Polska/Czechy).

Inwestycje te będą przygotowywane w pierwszej kolejności, żeby rozpocząć roboty w 2023 r. Harmonogram zakłada, że przed końcem 2023 r. powinny trwać: roboty ziemne, roboty budowlane (w zakresie wybranych branż), prace nad usuwaniem kolizji z infrastrukturą podziemną i przygotowywanie terenu do robót zasadniczych.

Celem spółki na najbliższe miesiące będzie przedstawienie dla wybranych szlaków rozwiązań technicznych, np. przeprowadzenia nowych linii kolejowych przez wytypowane obszary na estakadach lub w tunelach. W tym roku mają rozpocząć się pierwsze inwentaryzacje przyrodnicze, które będą stanowiły podstawę do wdrożenia procedury oddziaływania inwestycji na środowisko.

Na plan inwestycji kolejowych CPK składa się w sumie 12 tras, w tym 10 tzw. szprych prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i CPK. Łącznie to 30 zadań inwestycyjnych i 1789 km nowych linii kolejowych, których inwestorem jest spółka CPK i które mają zostać zrealizowane do końca 2034 r.

– Niektóre duże miasta, takie jak Jastrzębie-Zdrój i Łomża są dziś pozbawione połączeń kolejowych. Inwestycje kolejowe CPK, które zakładają walkę z wykluczeniem transportowym, są niepowtarzalną szansą na to, żeby przywrócić wreszcie kolej do wielu regionów w Polsce – mówi Piotr Malepszak, członek zarządu CPK ds. inwestycji kolejowych.

Docelowo podróż koleją z Rzeszowa do Centralnego Portu Komunikacyjnego ma trwać dwie godziny. Zgodnie założeniami Strategicznego Studium Lokalizacyjnego CPK jeden z nowych korytarzy kolejowych połączy Podkarpacie, w tym Rzeszów z nowym lotniskiem położonym w centralnej części Polski. To ciąg nr 6 CPK – Rzeszów – Sanok. Ciąg ten stanowi połączenie CPK (i Warszawy) z południową częścią województwa mazowieckiego, północno-wschodnią województwa świętokrzyskiego oraz województwem podkarpackim.

Powstanie kilka zupełnie nowych linii kolejowych, w tym m.in. wspomniana linia nr 58 Łętownia – Rzeszów, linia nr 632 Łukawiec – Rzeszów Jasionka Międzynarodowy Port Lotniczy oraz linia nr 122 Rzeszów – Sanok. Dzięki tym inwestycjom w system transportu kolejowego włączone zostaną kolejne miejscowości (m.in. Brzozów). Wstępne szacunki docelowych czasów jazdy z CPK pociągów wykorzystujących ciąg nr 6 wynoszą: do Rzeszowa 2 godziny, do Krosna/Jasła 2 godziny 25 minut, a do Sanoka 2 godziny 35 minut.

Poniżej grafika przedstawiająca kolejowe inwestycje CPK:

Fot. CPK

Tymczasem jak donosi branżowy portal Rynek-lotniczy.pl przedstawiciele Tarnobrzega, Sandomierza, Stalowej Woli oraz Niska proponują alternatywny przebieg szprychy nr 6 do Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Włodarze trzech miast położonych na północy Podkarpacia i jednego w sąsiedznim województwie świętokrzyskim wskazują, że dotychczas analizowany przebieg wyklucza z projektu Sandomierz i Tarnobrzeg (tradycyjnie obsługujące relację Warszawa- Rzeszów) i nie pozwala na uzyskanie korzyści związanych z przebiegiem szprychy nr 6 przez wszystkie cztery miasta, takich jak stworzenie szybkiej kolei aglomeracyjnej.

Przedstawiciele miast skierowali w tej sprawie pismo do pełnomocnika rządu ds. CPK Marcina Horały, spółki CPK oraz do podkarpackich i świętokrzyskich samorządowców oraz parlamentarzystów.

Przedstawiciele „czwórmiasta" wskazują też, że nowa linia Łętownia-Rzeszów powinna rozpoczynać bieg wcześniej (tj. na północ od proponowanej przez CPK Łętowni), w rejonie stacji Nisko Podwalina. Dzięki tym modyfikacjom nawet nieznaczne wydłużenie szprychy nr 6 powinno spowodować, że ewentualne wydłużenie czasu jazdy do CPK będzie miało marginalny charakter (szacowany czas przejazdu CPK-Rzeszów wzrośnie o 5 minut), a równocześnie osiągniętych zostanie szereg korzyści, takich jak włączenie w sieć dowozową do CPK całej formującej się aglomeracji zamieszkałej przez ponad 350 tys. mieszkańców oraz wzmocnienie wewnętrzne „czwórmiasta” poprzez uformowanie silnej wewnętrznej osi transportowej.

W obliczu planów, by roboty budowalne ruszyły już za trzy lata, decyzje o ostatecznym przebiegu szlaku muszą zapaść szybko. Spółka Centralny Port Komunikacyjny rozpoczęła w tym tygodniu rozmowy w ramach dialogu konkurencyjnego z lotniskami: Incheon w Seulu i Narita w Tokio w celu wyboru doradcy strategicznego CPK.

– Ponieważ Polska nie realizowała dotychczas inwestycji o tej skali, spółka CPK postanowiła skorzystać z doświadczeń międzynarodowych, angażując do projektu kompetencje i zasoby zarządców najlepiej zorganizowanych lotnisk świata – mówi Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.

Poniżej zapis wideo ostatniej konferencji na temat CPK:

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3.000 hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie. W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz. Inwestycja powinna umożliwić stworzenie ponad 150 tys. nowych miejsc pracy. W rejonie CPK powstanie Airport City, w skład którego wejdą m.in. obiekty targowo-kongresowe, konferencyjne i biurowe. CPK jest w 100 proc. własnością Skarbu Państwa, zaliczając się do spółek strategicznych z punktu widzenia interesów kraju.

Red.

#ZachowajmyBezpiecznyDystans podczas spotkań z ludźmi

#dbajozdrowieinnych, tych którzy muszą pracować

#BadzmyRazemNaOdleglosc

  

Redaktor naczelny: Barbara Kędzierska
Wydawca
"Siedem - Barbara Kędzierska"
PORTAL INFORMACJI I OPINII
redakcja@czytajrzeszow.pl
35-026 Rzeszów, ul. Reformacka 4